چرا کودکان باید در دوره چرتکه شرکت کنند؟

تصویر چرا کودکان باید در دوره چرتکه شرکت کنند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، در این مقاله سعی داریم به مزایا و معایب چرتکه، شرکت در کلاس چرتکه و یادگیری چرتکه بپردازیم.

چرتکه و تاریخچه آن

چرتکه یک ابزار قدیمی برای انجام محاسبات است. می توان از آن برای انجام چهار عملیات اساسی ریاضی استفاده کرد و حتی می توان از آن برای محاسبه ریشه های مربع و سوم اعداد استفاده کرد. در حدود 2300 تا 2700 قبل از میلاد اولین چرتکه توسط سومریان مورد استفاده قرار گرفت.

برنامه ریاضی ذهنی یک برنامه رشد منحصربفرد یادگیرنده است که از 84 سال پیش در تمام نقاط جهان از جمله: کانادا، استرالیا، انگلیس، ترکیهTآمریکا،آلمان، عربستان سعودی، و... هم اکنون فعال هستند. درست است که امروزه آموزش و نحوه استفاده از فناوری‌های جدید مانند تبلت، لپ‌تاپ، ربات و هواپیماهای بدون سرنشین و غیره به طور فزاینده‌ای در کلاس‌های درس وجود دارد، اما هنوز یک ابزار محاسباتی قدیمی وجود دارد که برخی مدارس به تدریس در آن روی آورده‌اند. مدارس به دلیل مزایای مهمی که برای دانش آموزان به همراه دارد. این وسیله قدیمی چیزی نیست جز چرتکه معروف که اجداد ما در تجارت خود برای محاسبه صورت های مالی خود از آن استفاده می کردند.

چرتکه به عنوان یکی از اولین ابزارهای کامپیوتری با قدمت بیش از هزار سال در چین اختراع شد، سپس بیشتر و بیشتر در کشورهای دیگر از جمله ژاپن گسترش یافت. امروزه با گذشت چندین هزار سال و با وجود در دسترس بودن ابزارهای الکترونیکی پیشرفته برای محاسبات ریاضی، استفاده از چرتکه برای مقاصد دیگر در کلاس های چرتکه در مدارس مختلف دنیا تدریس می شود.

در سال های اخیر مطالعات زیادی در مورد تاثیر آموزش چرتکه بر قدرت ذهنی و یادگیری کودکان انجام شده است که یکی از جدیدترین تحقیقات با عنوان "تأثیر آموزش ذهنی چرتکه بر توانایی های شناختی کودکان" در دانشگاه ملی هند انجام شده است. به موضوع "تجزیه و تحلیل و مقایسه مزایای شناختی بین دانش آموزانی که آموزش ریاضی سنتی را مطالعه کرده اند و افرادی که از چرتکه برای عملیات محاسباتی ریاضی استفاده می کنند" توسط گروهی از کارشناسان دانشگاه ملی چین انجام شده است که همه این نتایج نشان دهنده تأثیر مثبت آن است.

چرا کودکان باید در دوره چرتکه شرکت کنند؟

فهرست مزایای آموزشی این ابزار بسیار گسترده است و باید مشخص شود که دانش آموزان چگونه می توانند انعطاف پذیری شناختی، توجه و توانایی بیشتر و بهتری برای انجام عملیات ریاضی ذهنی ایجاد کنند. کلاس چرتکه همچنین به افزایش قابل توجه خلاقیت و حافظه دانش آموزان و همچنین توانایی آنها در تمرکز، شکل گیری مفهوم و مهارت های حل مسئله کمک می کند.

اما مزایای آن به همین جا ختم نمی شود، زیرا نشان داده شده است که با حافظه تصویر ذهنی همراه با افزایش توانایی تفکر و بهبود مهارت های حرکتی ظریف کار می کند.

مشخص شده است که هوش انسان تا حد زیادی توسط محیط بیرونی به جای عوامل ژنتیکی تعیین می شود!

هر انسانی با مغزی نابالغ به دنیا می آید و زمان زیادی را در دوران کودکی صرف رشد مغز می کند.

در 10 سالگی، مغز به 99 درصد رشد نهایی خود می رسد، بنابراین می توانیم نتیجه گیری کنیم

دوران کودکی نقش بسیار مهمی در رشد مغز انسان دارد

و بعد از این مدت شانس بلوغ و رشد مغز بسیار کم خواهد بود! بنابراین یادگیری چرتکه در سنین پایین توصیه می شود.

عملیاتی که با چرتکه قابل انجام است

در این روش آموزشی پس از مدتی کار با چرتکه تصویر مجازی از چرتکه در ذهن شکل می گیرد. در واقع می توان گفت که کودکان و دانش آموزان می توانند محاسبات ریاضی را با استفاده از ماشین حساب مجازی ساخته شده در ذهن خود و به سرعت محاسباتی مانند: جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را در ذهن خود و با سرعت بسیار بالا انجام دهید.

انواع عملیات ریاضی را می توان با چرتکه انجام داد، از جمله شناسایی اعداد نمایش داده شده در چرتکه و درک اینکه چگونه مقادیر آن اعداد بسته به موقعیت قطعات چرتکه تغییر می کند. به همین ترتیب، می توان از آن برای خرد کردن اعداد استفاده کرد، که فرآیندهای محاسباتی ذهنی کودکان را تقویت می کند و به آنها کمک می کند تا عملیات جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را درک کنند.

کلاس آموزش چرتکه

رشد درس حساب در مدارس کشور

در سال های اخیر به دلیل کشف مزایای کلاس های چرتکه، بسیاری از مهدکودک ها و مدارس در سراسر کشور به ویژه مدارس ابتدایی شروع به برگزاری این کلاس ها در ساعات اضافه کرده اند. پیش دبستانی ها و مدارس ابتدایی به عنوان محبوب ترین مخاطبان دوره های ریاضی شناخته می شوند.

معایب چرتکه و کلاس چرتکه از دیدگاه برخی منتقدان

در این بخش قصد داریم برخی از کاستی های چرتکه که توسط تعدادی از منتقدان بیان شده است را توضیح دهیم.

چرا باید چرتکه را یاد بگیریم وقتی می توانیم از ماشین حساب استفاده کنیم؟

در قسمت فواید آموزش چرتکه برای کودکان بیان شد که هدف از آموزش چرتکه تنها تقویت درس ریاضی کودکان نیست و این یکی از کم اهمیت ترین اهداف شرکت در کلاس های چرتکه است تمرکز، دقت، افزایش در سرعت عمل و ... که در قسمت فواید آموزش چرتکه به طور کامل توضیح داده شد.

آیا فراگیران در حین محاسبات ذهنی چرتکه، با توجه به شکل و فرمی که به انگشتان خود می دهند، تصویری نامناسب در نظر مخاطب نسبت به فراگیران ایجاد می کند؟

یکی از مزیت های اصلی کلاس چرتکه، آنچه به اشتباه عیوب چرتکه و طبقه چرتکه نامیده می شود، روش ذهنی محاسبه آن است. اگر ویدیوهای مربوط به چرتکه ذهنی را تماشا کرده باشید، متوجه خواهید شد که کودکان دست های خود را جلوی صورت خود می گیرند و انگشتان خود را بالا و پایین می برند که این موضوع باعث ایجاد سوگیری برای بیننده می شود، در حالی که زبان آموزان در آن چرتکه را در جلو تصور می کنند. از آنها و حرکت دادن قطعات بر روی چرتکه با دست. استفاده از این روش به طور همزمان بازنمایی ذهنی، دقت و تمرکز کودکان را تقویت می کند و نه تنها از معایب کلاس چرتکه نیست، بلکه یکی از مهم ترین مزایای آموزش چرتکه است.

441390