هشدار پزشکی قانونی درباره افزایش آمار گازگرفتگی

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: مسدود بودن دودکش‌های دیوار از عوامل مهم ایجاد مسمومیت و گازگرفتگی و به خطر افتادن جان افراد محسوب می‌شود.
تصویر هشدار پزشکی قانونی درباره افزایش آمار گازگرفتگی

به گزارش سایت خبری پرسون، مهدی فروزش در این باره گفت: در سال ۱۳۹۷ و برابر آمارهای پزشکی قانونی ۱۶۸ نفر و در سال گذشته، یعنی سال ۱۴۰۰، تعداد ۱۳۶ نفر به‌علت مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در تهران جان خود را از دست دادند. این تعداد نسبت به سال ۱۳۹۷، حدود ۱۹درصد کاهش داشته است و ما امیدواریم که این روند کاهشی امسال هم ادامه داشته باشد.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران افزود: استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش، نقص در دودکش و نشت گاز به فضای مسکونی، استفاده از وسایل خوراک‌پزی برای گرمایش و نبود تهویه درست و مناسب محیط از جمله مهمترین دلایل تولید و تجمع گاز CO در منازل و اماکن تجاری و اداری است.

وی با بیان اینکه در فصل سرما شمار قربانیان گاز گرفتگی افزایش پیدا می‌کند، ادامه داد: لازم است شهروندان برای تأمین گرمای منزل یا محل کار خود به هر وسیله‌ای متوسل نشوند و حتما در خصوص اصول ایمنی از کارشناسان این امر کمک بگیرند. همچنین در صورت استفاده از وسایل گرمازای دودکش‌دار، دودکش‌ها حتما بررسی شوند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با بیان اینکه مسدود بودن دودکش‌های دیوار از عوامل مهم ایجاد مسمومیت و گازگرفتگی و به خطر افتادن جان افراد محسوب می‌شود، گفت: با توجه به این‌که گاز co بدون بو وطعم است فرد متوجه گاز مونوکسید کربن نمی‌شود و از طرفی این امر باعث سرددرد، تهوع، سرفه خشک، احساس ناخوشی و در مجموع علائم سرماخوردگی در فرد می‌شود. این علائم در کودکان شامل تهوع، استفراغ، حالت گیجی و خواب آلودگی و در برخی موارد با افت سطح هوشیاری و تشنج همراه است.

منبع: ایسنا

441387