پرسون از یک درآمدزایی میلیاردی شرکت مخابرات گزارش می دهد؛

آبونمان قبض تلفن 20 هزار تومان / سکوت نهادهای نظارتی بر یک افزایش قیمت آشکار

موضوع دریافت آبونمان از قبوض تلفن ثابت یک از چالش های مورد بحث بوده و بسیاری از مشترکان از این هزینه دریافت شرکت مخابرات ناراضی هستند و این نارضایتی ماندگار مانده است.
تصویر آبونمان قبض تلفن 20 هزار تومان / سکوت نهادهای نظارتی بر یک افزایش قیمت آشکار

به گزارش پرسون؛ به قدری بر دریافت هزینه آبونمان قبض تلفن ثابت از سوی شرکت مخابرات از سوی نهادهای نظارتی مناسب رسیدگی نشده است که این روزها شاهد آن هستیم شرکت مخابرات در یک اقدام جالب و بدون هماهنگی اقدام به افزایش قیمت در قبوض آبونمان کرده است؛ به طوری که هر مشترک تلفن ثابت تنها در شهر تهران باید ماهیانه 20 هزار تومان بابت این موضوع پرداخت کنند.

هزینه ای که با توجه به تعداد تلفن های ثابت در کلانشهر تهران در آمد میلیارد تومانی را به جیب شرکت مخابرات واریز می کند.

برای اینکه از این موضوع بیشتر آگاه شویم با تعدادی از شهروندان که برای اعتراض به این افزایش هزینه به ادارات مخابرات تهران مراجعه کردند گفتگو کرده ایم.

هزینه غیر قانونی

تلفن ثابت مغازه ام به یک باره افزایش هزینه یافت برای رسیدگی به این موضوع به اداره مخابرات آمدم که عنوان می کنند هزینه آبونمان است، در حالی که اگر هر هزینه ای از سوی نهادهای دولتی بر ارائه خدمات باید صورت گیرد در ابتدای سال که میزان تورم مشخص می شود باید در نظر گرفته شود نه اینکه در انتهای سال این هزینه دریافت شود.

برای بررسی این موضوع به اداره مخابرات شهید زارعی در محله شهر زیبا تهران مراجعه می کنیم، علی یکی از مراجعه کنندگان، به خبرنگار پرسون گفت: تلفن ثابت مغازه ام به یک باره افزایش هزینه یافت برای رسیدگی به این موضوع به اداره مخابرات آمدم که عنوان می کنند هزینه آبونمان است، در حالی که اگر هر هزینه ای از سوی نهادهای دولتی بر ارائه خدمات باید صورت گیرد در ابتدای سال که میزان تورم مشخص می شود باید در نظر گرفته شود نه اینکه در انتهای سال این هزینه دریافت شود.

محمد یکی دیگر از شهروندان است که به این مرکز مراجعه کرده است؛ گفت: مگر چه خدمات جدیدی شرکت مخابرات به مشترکان داده که بدون هیچ نظارتی هزینه ابونمان را افزایش داده است.

وی افزود: این افزایش هزینه غیر قانونی است و مردم انتظار دارند نمایندگان مجلس به این موضوع ورود پیدا کنند و از وزیر ارتباطات سوال کنند که این افزایش هزینه به چه دلیل بوده است و هزینه دریافتی را تاکنون به مردم پس دهند.

کسب و کار میلیاردی

کافی است با یک حساب کتاب ساده به میزان درآمد مخابرات تنها از آبونمان پی ببریم.

یکی دیگر از مشترکان تلفن ثابت شهر تهران که به مرکز حق شناس مراجعه کرده است؛ گفت: چرا رسانه ملی به این موضوع رسیدگی نمی کند، چرا نهادهای نظارتی از جمله تعزیرات حکومتی به این تخلف این نهاد دولتی رسیدگی نمی کند؛ این افزایش هزینه که مربوط به خود زیر مجموعه دولت است.

وی که دل پری از این افزایش هزینه دارد، افزود: کافی است با یک حساب کتاب ساده به میزان درآمد مخابرات تنها از آبونمان پی ببریم.

این شهروند تهرانی که خود را معلم رشته ریاضی معرفی کرد با استفاده از جستجو در اینترنت تلفن همراهش ادامه داد: به نقل از ابراهیم یافتیان قائم مقام مدیر عامل شرکت مخابرات استان تهران تعداد مشترکین تلفن ثابت در استان تهران و البرز هفت میلیون و ۱۴۴ هزار و ۶۲۱ شماره در استان تهران و البرز مشغول به کارند.

این معلم ریاضی تصریح کرد: حال اگر این میزان مشترک را ضرب در 20 هزار تومان هزینه آبونمان کنیم یک هزینه بسیار بالا برای شرکت مخابرات به وجود خواهد آمد.

مکالمه رایگان شهری در قبال افزایش هزینه آبونمان

۱۷ شهریورماه افزایش تعرفه هزینه ماهانه تلفن ثابت، مورد تایید قرار گرفت و ستاد تنظیم بازار، افزایش نرخ کارکرد تلفن ثابت را تصویب کرد.

بر اساس این مصوبه، مشترکان تهرانی موظف به پرداخت ماهانه ۲۰ هزار تومان، در مراکز استان‌ها ۱۵ هزار تومان و در شهرهای دیگر هم ۱۰ هزار تومان بابت هزینه مکالمات صوتی به مخابرات شدند.

در قبال پرداخت این هزینه، برای مشترکان تهرانی ۴۴۴۴ دقیقه مکالمه شهری، در مراکز استان‌ها ۳۳۳۳ و در شهرهای دیگر ۲۶۰۰ دقیقه مکالمه شهری رایگان لحاظ شده است.

رفع بدهی مخابرات با دریافت پول از مردم

یکی از رسانه ها عنوان کرده است که این مبلغ، هزینه‌ای بود که از مهر به ردیف قبض‌های تلفن اضافه شد و بسیاری از کارشناسان معتقدند تحمیل این هزینه اضافی به‌ دلیل تلاش شرکت مخابرات برای تامین هزینه‌های جاری و دیون معوقه خود است. پس از خصوصی‌سازی شرکت مخابرات و چندپاره‌شدن ساختار ارتباطی کشور، مشکلات مالی متعددی گریبانگیر این بخش مهم شد.

کاهش منابع درآمدی شرکت مخابرات پس از خصوصی‌سازی غلط این شرکت، چالش‌های اقتصادی مهمی را برای حوزه ارتباطات کشور رقم زد؛ تا جایی که بارها وزیران ارتباطات دوره‌های اخیر نبود منابع مالی مناسب را مهم‌ترین دلیل توسعه‌نیافتگی و بهبود زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی کشور اعلام کرده‌اند.

این مسائل در کنار یکدیگر سبب شد شرکت مخابرات برای پرداخت هزینه‌ها در چند سال اخیر به راهکارهایی مانند فروش املاک و مستغلات روی بیاورد. افزایش تعرفه ماهانه برای تلفن‌های ثابت هم راه دیگری برای تامین اعتبار مورد نیاز شرکت مخابرات است که در چند سال اخیر به‌ تصویب نرسیده است.

بنابراین افزودن بندی به‌ نام «هزینه خدمات مکالمه صوتی» راهکار جدیدی است که شرکت مخابرات با همکاری شورای‌ عالی رقابت و تایید کمیسیون تنظیم مقررات مخابرات اجرایی کرده است.

این در حالی است که بسیاری از مشترکان گفته‌اند افزایش هزینه بدون اطلاع قبلی بوده و ناگهان روی قبوض آنها آمده است. برخی هم مدعی شدند ابتدا خط ثابت قطع و بعد از مراجعه به مخابرات، برگه پرینتی به آنها داده شده است که در بخش شرح هزینه‌ها، قسمتی با عنوان خدمات مکالمه صوتی دیده می‌شود.

در تمامی موارد، به این ترتیب شرکت مخابرات اقدام به فعال‌کردن خدماتی برای همه مشترکان، بدون استعلام از صاحبان خط کرده که بر اساس آن مبلغ قبض آنها ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

440920