گام اول گفت‌وگوی ملی

کشور بیش از 2 ماه است،‌ فضایی توام با تنش و چالش و البته چنددستگی را تجربه می‌کند. در واقع شرایط حاکم بر جامعه به قدری نگران‌کننده شده که لازم است، همه دستگاه‌های انتخابی،‌ انتصابی و حتی حاکمیتی به دنبال راه‌حل‌هایی باشند تا بلکه کشور از این برهه هزینه‌ساز عبور کند.
تصویر گام اول گفت‌وگوی ملی

به گزارش سایت خبری پرسون، در این بین قوه‌قضائیه به عنوان نهادی که باید سره را از ناسره تشخیص بدهد،‌ می‌ـ‌تواند در راستای ترویج فضای گفت‌وگو و در نتیجه،‌ تبدیل تنازع به تفاهم گام‌هایی تاثیرگذار بردارد. مخصوصا که محسنی‌اژه‌ای، ریاست دستگاه قضا رویکردی تعاملی و مصلحانه را در دستور کار قرار داده است تا بتوان اینطور گفت،‌ می‌توان روی این نهاد حساب ویژه‌ای باز کرد.

در همین‌راستا رئیس دستگاه قضا در روزهای اخیر، علاوه بر اینکه به بهانه پیروزی تیم ملی فوتبال در جام‌جهانی تعدادی از زندانیان را آزاد کرد،‌ در چند روز اخیر به‌همراه علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی با هیات‌رییسه جبهه اصلاحات هم دیدار داشته است. البته اصولگرایان نسبت به این نشست انتقاد و اعتراض‌هایی را مطرح کردند. انتقادات به رئیس دستگاه قضا از آن‌جا آغاز شد که برخی نمایندگان مجلس به دیدار اژه ای با بهزاد نبوی، جواد امام، الیاس حضرتی، محمود صادقی و حسین مرعشی انتقاد کرده بودند.

اما رئیس دستگاه قضا در دیدار غیر علنی در مجلس،‌ با دفاع از این دیدارها، در حضور قالیباف خطاب به نمایندگان مجلس گفت: «با صدای بلند اعلام می‌کنم که قطعا من با همه افراد منتقد و معترض نشست برگزار کرده و صحبت می‌کنم و به مطالب آن‌ها گوش می‌دهم و نقطه‌نظرات خود را نیز بیان‌ می‌کنم؛ البته من سخنان افراد را نمی‌شنوم که احیانا برای من تصمیم‌سازی کنند؛ بلکه گوش می‌دهم که ببینم اگر حرف منطقی و درستی دارند، آن را شنیده باشم و به آن عمل کنم؛ همچنین در مواردی سعی می‌کنم موارد و نکات منطقی موردنظر خود را به این افراد و گروه‌ها اعلام کنم که اگر به آن عمل کردند فبها و اگر توجه نداشتند حداقل آن است که اتمام حجتی صورت گرفته باشد.»


اژه ای همچنین در ابتدای دیدار غیرعلنی با نمایندگان مجلس با اشاره به اعتراضات سراسری بعد از فوت مهسا امینی، به ضرورت «مسئولیت پذیری» نهادها اشاره کرد و گفت «همه مسئولان در نظام جمهوری اسلامی ایران از باب وظایف حکومتی که به آن‌ها محول شده، در قِبال دین، دنیا و آخرت مردم دارای مسئولیت هستند.» رئیس دستگاه قضا «مسئولیت پذیری» را در ارتباط با «پاسخ گویی» دانسته و گفت «چنانچه نتوانیم در زمینه حل مشکلات مربوط به معیشت و اقتصاد مردم موفق عمل کنیم، فردا نخواهیم توانست پاسخ تاریخ، شهدا و خداوند را بدهیم»

این نقدها به قوه‌قضاییه در حالی است که با وجود اعلام آمادگی دولت برای تعیین مکان هایی برای اعتراض قانونی مردم، با گذشت بیش از 70 روز از آغاز اعتراضاتی که برابر آمار وزارت کشور 200 کشته به دنبال داشته، نمایندگان مجلس در اجرای مسئولیت خود، به صورت جدی به این لایحه ورود نکرده اند تا مرزبندی ها در تفکیک اعتراض و اغتشاش، شکل قانونی به خود گیرد.

منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «آرمان‌امروز» در همین‌رابطه اظهار داشت: قوه‌قضائیه یکی از ارگان‌های مهم کشور است و در موضوعات و مباحث متعددی می‌تواند برای تاثیرگذاری ورود کند. به‌همین دلیل اینکه دستگاه قضا بتواند با توجه به الزام‌هایی فضا را برای گفت‌وگو فراهم کند، اتفاق بسیار خوبی خواهد افتاد.

نماینده ادوار مجلس در ادامه گفت: دست‌اندرکاران قضایی مسئول بسیاری از مسائل در سطح جامعه هستند. در واقع در موضوع‌های امنیتی، سیاسی،‌ اجتماعی و ... مسئولان قوه‌قضاییه دیدگاه و نظر دارند. به‌همین دلیل می‌توانند با نظرخواهی از افراد روشنفکر،‌ اساتید دانشگاه،‌ حقوق‌دان‌ها،‌ کسبه و بازار و حتی مردم عادی به آگاهی لازم از مطالبه‌های عمومی برسند و در گام دوم درصدد این بر آیند که حتی‌المقدور توقع‌ها را برآورده کنند. تاکید می‌کنم، گفت‌وگو برای شرایط فعلی از هر اوجبی واجب‌تر است و قوه‌قضائیه می‌تواند از پتانسیل قانونی خود استفاده کند و حتی امکان تبادل‌نظر افکار عمومی با نظام را فراهم کند.

او افزود:‌ برگزاری کرسی‌های گفتمان در دانشگاه‌ها،‌ فراهم کردن اظهارنظر برای مردم عادی و ... و البته جریان‌های سیاسی‌ با نگاه‌های مختلف می‌تواند گفت‌وگو را به‌عنوان هدفی که بسیار مهم است،‌ محقق کند. همچنین قوه‌قضاییه با قشر کسبه و اقتصادی دیدار داشته باشد و بعد از کسب اطلاع از کاستی‌های اقتصادی، کارهای لازم را برای بالا بردن امنیت اقتصادی پیگیری کنند. اینکه «اقتصاد شرایط مطلوبی داشته باشد» مهترین الزام برای آرامش عمومی و همچنین کاهش تنش و چالش‌ها به‌شمار می‌رود.
منصور حقیقت‌پور در پایان گفت: قوه‌قضائیه به‌عنوان یکی از رکن‌های مهم نظام همچنین اگر بتواند، با دولت و مجلس هماهنگ باشد تا بتوانند، با بهره‌گیری از پتانسیل‌های قوای سه‌گانه جامعه را آماده گفت‌وگو دیدگاه‌ها و سلیقه‌های متضاد کنیم.

آرمان‌امروز

440744