به بهانه سیزدهمین سالروز درگذشت استاد تاج اصفهانی

امروز سیزدهم آذرماه است؛ سالروز درگذشت استاد تاج اصفهانی است.

تصویر به بهانه سیزدهمین سالروز درگذشت استاد تاج اصفهانی

به گزارش سایت خبری پرسون، شاید فرزندان استاد تاج اصفهانی از معدود کسانی باشند که به حفظ خانه پدری معتقدند. اگرچه خانه به سیاق سابق نیست و آپارتمانی بر جای آن برخاسته است، اما نامش «سرای تاج اصفهانی» است و حتی بیش از نام، آن است که در میان یازده زنگ این خانه، طبقه همکف همچنان به نام تاج اصفهانی می‌درخشد و یادگارهای استاد زینت‌بخش خانه است. اینجا همان خانه تاج است... خانه‌ای در خیابان آذر و در میان درختان چنار و کاج و توت و اقاقیا، درختان زبان‌گنجشک و زرشک و مورت و شمشادهای همیشه‌سبز و بوته‌های رُز... و کوچه‌ای که به نام استاد تاج اصفهانی است، میان هیاهو و شور و هیجان نوجوانی و جوانیِ آیندگانی که هرروز برای تحصیل و اندوختن توشه‌هایی از دانش در همین کوچه در رفت و آمدند...

حالا اما چهار سال از اولین دیدار من از خانه استاد تاج اصفهانی و گفت‌وگو با فرزندش «همایون» می‌گذرد. همایون این بار در خانه نیست. فرزندان استاد همگی در خارج از ایران به زندگی و کار مشغول‌اند، اما مگر می‌شود ثریا خانمِ خانه تاج را فراموش کرد؟! او که علیرغم از یاد بردن بسیاری از آدم‌ها و خاطره‌هایشان، وقتی تصویری از استاد تاج اصفهانی را نشانش دادم چشمانش درخشید و گفت: «این آقای تاجه...» حالا هم فرزندان استاد، مادر را نیز تنها نمی‌گذارند و ثریا خانم که عمرش دراز باد فرزندانی دارند که در هر زمانی و بهتر است به گویم که نوبت‌وار به نگهداری از او در خانه استاد تاج اصفهانی مشغول‌اند؛ همایون، تاج‌الملوک، پروین، هما، جمشید و پروانه.

امروز سیزدهم آذرماه است؛ سالروز درگذشت استاد تاج اصفهانی و این بار اما بخت با من یار است که با «هما» گفت‌وگو کنم، اگرچه بسیار کوتاه، اما کافی است از آنچه باید از استاد تاج اصفهانی بشنوم و درس بگیرم و توشه‌ای باشد برای عمرِ باقی...

- سرای استاد تاج؟

- بله بفرمایید.

- آقا همایون هستن؟

- آلمان هستن. شما؟

- مستغاثی هستم از خبرگزاری ایسنا. الآن کسی پیشِ مادر هست، پیشِ ثریا خانم؟

- هما خانم هستن.

- میتونم باهاشون صحبت کنم؟

- بله

و هما خانم است که پاسخ می‌دهد و گفت‌وگو می‌کنیم...

می‌پرسم مادر چطورند و می‌شنوم «خدا را شکر خوب‌اند.»

از استاد تاج اصفهانی صحبت می‌کنیم و اشاره می‌کند: «بابا مهربان بود، با مردم و برای مردم بود. به محبت و مهربانی تأکید زیادی می‌کرد. این خیلی مهم است، خیلی مهم. بابا در یک کلمه، مردمی بود و از کسی انتقاد نمی‌کرد. با همه مهربان بود. حتی سعی می‌کرد شعرهایی که می‌خواند به مردم درس اخلاق و مهربانی بدهد.»

او ادامه می‌دهد: «بابا به همه و به‌خصوص خانم‌ها احترام زیادی می‌گذاشت و همیشه معتقد بود که خانم‌ها باید به لحاظ اقتصادی مستقل باشند، خیلی روی این موضوع تأکید داشت و واقعاً هم مهم است.»

هما تاج اصفهانی می‌گوید: «الان هم مانند پدرم کم نیستند کسانی که خصوصیات اخلاقی او را ادامه داشته باشند، استاد شاه‌زیدی عزیز هستند، خدابیامرز استاد شجریان عزیز... و از این بابت خوشحالم... الآن هم هستند کسانی که ویژگی‌های بابا را داشته باشند، البته مطمئنم که در آینده هم کسانی خواهند آمد که همه ویژگی‌های اخلاقی و کاری استاد را داشته باشند. ما فقط امیدواریم...»

اما فرزند استاد تاج اصفهانی تأکید می‌کند: برای آشنایی نسل جوان با ویژگی‌های اخلاقی و همین‌طور با آواز بابا، باید از فرصت‌های فرهنگی مختلف استفاده کرد و دراین‌بین رسانه‌ها به‌خصوص رادیو و تلویزیون وظیفه مهمی دارند تا با پخش آثار استاد تاج اصفهانی و اساتید بزرگِ دیگر، نوجوان و جوانان را با او و اساتیدی همچون او که در تاریخ موسیقی اصفهان هم کم نیستند، آشنا کنند تا نسل‌های آینده نه‌تنها با اساتید موسیقی اصفهان، بلکه با موسیقی اصیل دستگاهی ایران و آواز مکتب اصفهان آشنا شوند.»

هما خانم در پایان صحبت‌هایش بازهم تکرار می‌کند که «همه آنچه می‌توانم از بابا بگویم این است که مهربان و مردمی بود...»

و من می‌گویم فرزندان استاد مانند خودشان مهربان‌اند و مردمی...

هما می‌خندد و تشکر می‌کند.

منبع: ایسنا

440522