خانه هنرمندان ایران برگزار می کند

گرامی‌داشت سومین سالگرد درگذشت خسرو آواز

به مناسبت سومین سالگرد درگذشت استاد محمدرضا شجریان خسرو آواز ایران گرامی‌داشتی در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.
تصویر گرامی‌داشت سومین سالگرد درگذشت خسرو آواز

به گزارش سایت خبری پرسون، این مراسم در بدرقه سومین سالگرد درگذشت استاد محمدرضا شجریان، یکشنبه-۳۰ مهرماه- از ساعت ۱۸ در سالن استاد جلیل شهناز خانه‌ هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

در این مراسم از سردیس زنده‌یاد محمدرضا شجریان اثر مریم نجفی رونمایی می‌شود.

گرامی‌داشت محمدرضا شجریان با همکاری مشترک خانه‌ هنرمندان ایران و خانه موسیقی برگزار می‌شود.

محمدرضا شجریان ملقب به خسرو آواز ایران متولد یکم مهر ۱۳۱۹ در مشهد برجسته‌ترین هنرمند عرصه آواز و موسیقی سنتی ایران بود که پس از تحمل دوره طولانی بیماری ۱۷ مهر ۱۳۹۹ در ۸۰ سالگی در بیمارستان جم تهران درگذشت. پیکر وی در محوطه آرامگاه فردوسی در توس، خراسان رضوی، در جوار مزار مهدی اخوان ثالث به خاک سپرده شده است.

شجریان از بنیاد آقاخان، جایزه خداوندگار موسیقی را دریافت کرد، وی همچنین خوشنویس در خط نستعلیق، رئیس شورای عالی خانه موسیقی ایران، بنیانگذار گروه شهناز، شرکت دل آواز و باغ هنر بَم بود. شجریان در قرائت قرآن نیز فعالیت داشت و دعای ربنا، نامدارترین تلاوت قرآنی او بود.

شجریان نامزد ۲ جایزه گرمی بود که توسط سایت انجمن آسیا به‌ عنوان پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی معرفی شد. همچنین روزنامه ونکوورسان او را یکی از مهمترین هنرمندان موسیقی در سال ۲۰۱۰ و یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده‌ بود. در شهریور ۱۳۹۶ در پنجمین جشنواره بین‌المللی هنر برای صلح، نشان عالی هنر برای صلح به شجریان و سه هنرمند دیگر اهدا شد.

وی در طول فعالیت هنری خود موفق به تولید حدود ۶۰ آلبوم موسیقی، خوانندگی در تیتراژ فیلم‌هایی همچون دلشدگان، ابجد و زمستان و برگزاری کنسرت‌های متعددی در داخل و خارج از کشور شده است. همچنین شجریان مبدع چند ساز جدید در موسیقی ایرانی بود. وی اردیبهشت ۱۳۹۰ در نمایشگاهی در تالار بهار خانه هنرمندان ایران این سازها را رسماً به نمایش عمومی درآورد. صراحی، شهرآشوب، ساغر، کرشمه و سبو برخی از این سازها هستند.

محمدرضا شجریان اول مهر ۱۳۱۹ در مشهد متولد و ۱۷ مهر ۱۳۹۹ در تهران دیده از جهان فرو بست.

منبع: روابط عمومی

544444