شرکت قصه‌گویان خارجی در جشنواره قصه‌گویی کانون

همایون همدانی دبیر کمیته بین‌الملل بیست و چهارمین دوره جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از شرکت ۱۰ قصه‌گوی خارجی در بخش بین‌الملل جشنواره قصه‌گویی خبر داد.
تصویر شرکت قصه‌گویان خارجی در جشنواره قصه‌گویی کانون

به گزارش سایت خبری پرسون، همایون همدانی، دبیر کمیته بین‌الملل بیست و چهارمین دوره جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با اشاره به روند برگزاری این بخش از جشنواره گفت: ما در دوره جاری جشنواره تلاش کردیم فراخوان بخش بین‌الملل را به صورت عمومی منتشر و از قصه‌گوهای بین‌المللی که ید طولایی در این زمینه دارند، برای شرکت در این دوره دعوت کنیم.

وی ادامه داد: در همین راستا از قریب به 400 نفر از قصه‌گویان در سطح بین‌الملل برای رقابت در این دوره دعوت کردیم که از این تعداد، 50 نفر برای شرکت در این رویداد ثبت‌نام کردند. بعد از بررسی و پایش اولیه از این تعداد، 25 نفر به دبیرخانه جشنواره معرفی شدند و در نهایت پس از بررسی آثار، 10 قصه‌گو به مرحله رقابتی راه یافتند. تلاش شده تا آثاری در این بخش انتخاب شوند که به معیارهای فرهنگی ما نزدیک باشند.

همدانی با اشاره به شرکت قصه‌گویان داخلی در بخش بین‌الملل جشنواره قصه‌گویی گفت: نزدیک به 60 نفر قصه‌گوی داخلی نیز در بخش رقابتی بین‌الملل شرکت کردند که پس از پایش اولیه نزدیک به 35 قصه‌گو انتخاب و در مرحله نهایی، 15 قصه‌گو به بخش رقابت این رویداد راه یافتند.

دبیر کمیته بین‌الملل بیست و چهارمین دوره جشنواره قصه‌گویی به کشورهای شرکت‌کننده در این دوره اشاره و اضافه کرد: در این دوره از کشورهای کنیا، آرژانتین، کلمبیا، ترکیه، هندوستان و کانادا شرکت‌کننده حضور خواهند داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که رقابت در بخش بین‌الملل از چه زمانی آغاز خواهد شد، گفت: هر سال روال کار بر این بود که جشنواره از 24 تا 30 آذرماه به کار خود پایان دهد، اما امسال به دلیل مصادف شدن با ایام فاطمیه، جشنواره با تأخیر در 18 دی‌ماه در یزد برگزار خواهد شد.

همدانی در ادامه به کیفیت آثار ارسال شده در این دوره اشاره و اضافه کرد: در این دوره جشنواره، بر خلاف دوره‌های سابق، توجه بیشتری به مخاطب کودک و نوجوان شده است. در این دوره تنوع قصه‌گوها و آثار بیشتر از دوره‌های قبل است. از سوی دیگر، در این دوره آثاری که بر اساس افسانه‌های قدیمی طراحی شده باشند نیز حضور دارند. «سرگرمی» و «آموزش مفاهیم» دو محور اصلی در انتخاب آثار بوده است. در واقع سعی شده در بخش بین‌الملل هم مهارت قصه‌گو را در نظر بگیریم تا در کنار اجرا، یک دوره آموزشی نیز داشته باشیم و هم کیفیت و تنوع آثار را.

وی در پاسخ به این پرسش که یکی از انتقادات وارد شده به جشنواره قصه‌گویی، رها شدن برگزیدگان پس از اتمام جشنواره بوده است، آیا در این دوره برنامه خاصی برای ادامه کار برگزیدگان در نظر گرفته شده است یا خیر، گفت: متأسفانه این انتقادی است که به دوره‌های گذشته جشنواره مطرح شده است که یا برندگان رها می‌شوند و یا گاه براساس شیوه‌نامه‌ها، نمی‌توانند در دوره‌های بعدی شرکت کنند. امسال برنامه‌ریزی شده است که این اتفاق رخ ندهد و ما از ظرفیت برگزیدگان برای بخش آموزش در دوره‌های بعد استفاده کنیم. این امر پس از اتمام جشنواره و برگزاری اختتامیه اجرایی خواهد شد.

اختتامیه بیست و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اعلام اسامی برگزیدگان در دی‌ماه به کار خود پایان خواهد داد. اختتامیه این دوره برخلاف ادوار گذشته در شهر یزد برگزار خواهد شد.

منبع: تسنیم

439900