پیش‌بینی دمای هوای تهران طی زمستان امسال

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران گفت: متوسط دمای هوای استان تهران در آبان ۱۱.۳ درجه سلسیوس بود که در مقایسه با بلندمدت ۰.۶ درجه افزایش داشت. یعنی در آبان ماه ۱۴۰۱ در مقایسه با بلند مدت به‌طور نسبی گرمتر بود.
تصویر پیش‌بینی دمای هوای تهران طی زمستان امسال

به گزارش سایت خبری پرسون، مازیار غلامی اظهار کرد: تحلیل جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی فصلی بیانگر آن است که طی سه ماه آینده متوسط دمای هوا در سطح استان در حد نرمال برآورد و متوسط بارش استان در بهترین شرایط در حد نرمال پیش‌بینی می‌شود و از نظر توزیع ماهانه نیز این انتظار وجود دارد که به‌تدریج از نیمه دوم آذر ماه به‌خصوص طی دی ماه بارش به شرایط نرمال گرایش داشته باشد.

وی درباره میزان بارندگی‌ها در آبان‌ماه گفت: تجزیه و تحلیل آمارهای دریافتی از ایستگاه‌های هواشناسی استان تهران بیانگر آن است که طی آبان ماه سال جاری تنها ۷.۱ میلیمتر باران به‌صورت پهنه‌ای در استان تهران ثبت شده است. این میزان بارندگی نشان دهنده کاهش ۷۸ درصدی بارش نسبت به دوره آماری بلندمدت و سال قبل است.

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران ادامه داد: این وضعیت در حالی رخ می‌دهد که بیشتر استان‌های کشور تحت تاثیر کم بارشی قرار دارند به گونه‌ای که کل کشور از ابتدای سال زراعی تا پایان آبان سال جاری، با کاهش ۱۱ درصدی بارش روبرو بوده است و بررسی بارش از ابتدای سال زراعی تاکنون نشان دهنده آن است که استان تهران هشتمین استان کشور بوده که بیشترین کاهش بارش را داشته است.

وی ادامه داد: از نظر توزیع مکانی نیز همانند مهرماه بارش در همه شهرستان‌های استان در مقایسه با بلندمدت و سال قبل کاهش داشت و بیشترین کاهش بارش مربوط به شهرستان‌های تهران، فیروزکوه، شمیرانات، دماوند و پردیس بود.

غلامی درباره دمای تهران در آبان ماه گفت: بررسی و تحلیل مقادیر ثبت شده دمای هوا شامل متوسط دمای حداقل و دمای حداکثر در ایستگاه‌های هواشناسی استان بیانگر افزایش دما در آبان ماه است و متوسط دمای هوای استان تهران در این ماه ۱۱.۳ درجه سلسیوس بود که در مقایسه با بلندمدت ۰.۶ درجه افزایش داشت این در حالیست که متوسط کمینه دما ۰.۳ درجه سلسیوس و متوسط بیشینه دما، ۰.۸ درجه سلسیوس افزایش یافت. به عبارت دیگر آبان ماه ۱۴۰۱ در مقایسه با بلند مدت به‌طور نسبی گرمتر بود.

وی در پایان تصریح کرد: از نظر توزیع دما در شهرستان‌های استان نیز تمامی شهرستان‌های استان با افزایش دما روبه‌رو بودند که بیشترین افزایش دما مربوط به شهرستان‌های ،شهریار ، ورامین قدس و بهارستان بود.

منبع: ایسنا

429537