مدیر باغ‌موزه قصر: بند زنان زندان بازسازی شود

ناصر قاسمی مدیر مجموعه باغ موزه قصر خواستار استفاده از ظرفیت صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستبافت و احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی برای بازسازی بند زنان زندان قصر شد و گفت: این مجموعه ظرفیت مناسبی برای قرارگرفتن در محور گردشگری تهران دارد.
تصویر مدیر باغ‌موزه قصر: بند زنان زندان بازسازی شود

به گزارش سایت خبری پرسون، باغ‌ موزه قصر که سابقاً زندان قصر نامیده می‌شد، اولین زندان متمرکز تهران بود. این زندان هم اینک تعطیل شده و با عنوان باغ موزه قصر یکی از مراکز فرهنگی، تاریخی و هنری کشور برای بازدید عمومی است.

حسین ساری مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستبافت و احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و ناصر قاسمی مدیر مجموعه باغ موزه قصر تهران در دیداری ظرفیت های همکاری دو جانبه برای بازسازی و مرمت و توسعه گردشگری داخلی با محوریت این مجموعه را بررسی کردند.

وی با اشاره به لزوم حفظ موزه قصر به عنوان یکی از میراث‌فرهنگی و ملی ارزشمند تهران، بر اهمیت محتواسازی و تولید محتواهای متنوع تاکید کرد و افزود: رونق گردشگری در موزه قصر تهران مستلزم برنامه‌ریزی و ارتباط‌گیری با گروه‌های هدف است. برخلاف تصور عموم، تهران در حوزه گردشگری به خصوص گردشگری داخلی بسیار ظرفیت دارد و گردشگران بسیار زیادی به تهران سفر می‌کنند.

ساری افزود: موزه قصر به عنوان یکی از موزه‌های ارزشمند و پرظرفیت تهران می‌تواند در محور گردشگری تهران جای داشته باشد در عین حال می‌تواند مکانی مناسب برای گردهمایی‌ها، پاتوق هنرمندان و گروه‌های مختلف باشد.

ناصر قاسمی در این نشست با اشاره به نیاز و لزوم همراهی وزارت میراث‌فرهنگی در خصوص تقویت بخش موزه‌ای زندان تصریح کرد: توسعه گردشگری داخلی در اولویت برنامه‌های موزه قصر در کنار محتواسازی است؛ لازم است برای تقویت بخش موزه‌ای باغ موزه قصر از ظرفیت وزارت میراث‌فرهنگی و خصوصا اداره‌کل موزه‌ها استفاده کنیم.

مدیر مجموعه باغ موزه قصر با بیان این که موزه قصر ظرفیت بسیار خوبی برای رونق گردشگری داخلی و قرار گرفتن در محور گردشگری دارد، گفت: این آمادگی در موزه قصر وجود دارد که تمام ظرفیت‌های خود را برای حضور اقشار مختلف و گردشگران به کار بگیرد، در عین حال آماده میزبانی از تشکل‌های فعال گردشگری خصوصا صنف راهنمایان گردشگری هستیم.

وی خواستار استفاده از ظرفیت صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستبافت و احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی برای بازسازی بند زنان زندان قصر شد و گفت: یکی از نیازهای ما بازسازی بند زنان زندان است که در دوره‌های گذشته توسط شهرداری کاملا تخریب شده است، در این زمینه نیازمند اهتمام و استفاده از ظرفیت صندوق احیا هستیم.

مدیر موزه قصر تهران بکارگیری ظرفیت صندوق برای برخی از مرمت‌های اضطراری را یادآور شد و گفت: آمادگی داریم با تمام ظرفیت با صندوق همکاری داشته باشیم و با تعامل در مسیر توسعه میراث‌فرهنگی، گردشگری و تاریخ شفاهی پیش برویم.

باغ‌ موزه قصر در دوران پهلوی به عنوان اولین زندان متمرکز تهران بود و بسیاری از زندانیان سیاسی در این مکان، زندانی بودند. پس از انقلاب اسلامی محل حبس زندانیان غیرسیاسی شد و سال ۱۳۸۲ به دلیل حضور زندان در میانه شهر و بافت قدیمی و فرسوده آن، تصمیم به تعطیلی این زندان تاریخی گرفته شد.

بعد از تخلیه کامل زندان قصر در سال ۱۳۸۵ و رایزنی شهرداری تهران برای تغییر کاربری این مجموعه، بعد از اصلاح ساختاری و تغییر کاربری فضای زندان، باغ موزه قصر به همت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران آبان ماه ۱۳۹۱ به عنوان یکی از مراکز فرهنگی هنری شهر تهران با بافت تاریخی و موضوعیت فرهنگی اجتماعی به بهره برداری رسید.

مجموعه فرهنگی تاریخی باغ موزه قصر با وسعت بیش از ۷ هکتار شامل بخش‌ هایی همچون موزه مارکوف، موزه زندان سیاسی، نیایشگاه، برج های دیده بانی، سروستان و باغ ایرانی، سالن فرخی یزدی، نگارخانه ملک الشعرای بهار، کافه لقانطه، کافه گالری مارکوف و نمایشگاه خودورهای کلاسیک است.

باغ موزه قصر در انتهای خیابان شهید مطهری، بعد از تقاطع دکتر شریعتی، میدان پلیس واقع شده است.

منبع: ایرنا

428933