دیدار در سایه سیاست

تیم‌ملی فوتبال کشورمان امروز در اولین دیدار خود در جام‌جهانی 2022 قطر به مصاف انگلیس می‌رود.
تصویر دیدار در سایه سیاست

به گزارش سایت خبری پرسون، تیمی که در رده بیست و دوم فیفا ایستاده انتظار دارد برای کسب مقام دوم در گروه B با ولز و آمریکا مبارزه کند، اما ایران که درگیر جنجال‌های پیش از مسابقات شده بود و فدراسیون مغرض و فرصت‌طلب اوکراین به دلیل ادعای اینکه این کشور برای جنگ جاری در اروپای شرقی به روسیه سلاح می‌دهد، درخواست اخراج ایران از جام‌جهانی را کرد، اما شاگردان کارلوس کی‌روش اکنون برای سومین بار متوالی خود را برای حضور در مرحله نهایی آماده می‌کنند و جالب اینکه رئیس فیفا نه تنها درخواست مضحک اوکراین را رد کرد بلکه گفته امیدوار است روزی ایران میزبان جام‌جهانی باشد. تعجب‌آور نیست اگر بدانیم ایران در 5 دوره قبلی حضورش در جام‌جهانی تنها در دو بازی این مسابقات پیروز شده که یکی از آنها مقابل مراکش در جام‌جهانی قبلی در روسیه بود و اولین پیروزی هم در جام‌جهانی 1998 فرانسه مقابل آمریکا یکی از تیم‌های همگروه دو تیم به دست آمد. تیم‌ملی ایران پیش از سفر به قطر در مصاف دوستانه مقابل نیکاراگوئه برنده شد و چهارشنبه گذشته به مصاف تونس رفت و بازنده زمین را ترک کرد تا سومین شکست در 22 بازی اخیر را تجربه کند در حالی که دو شکست در بازی‌های دوستانه بوده است.

میانگین گلزنی ایران در هر بازی جام‌جهانی کمتر از یک در هر مسابقه است که آمار بدی محسوب می‌شود. یوزهای ایران قصد دارند اولین پیروزی خود را در برابر حریفان اروپایی در نهمین مصاف‌شان به دست آورند، که مطمئنا شوک اولیه را در قطر ایجاد می‌کند چون پیش‌بینی‌ها در خوشبینانه‌ترین حالت از تساوی شاهزاده‌های پارسی حکایت دارد.


تلاش دیگری برای تقلید از قهرمان سال 1966 در انتظار محصول جوان و جوشان گرت ساوت گیت است و اگر سه شیرها به موضوع بهتر شدن در اصلی‌ترین تورنمنت فیفا زیر نظر این مرد 52 ساله ادامه دهند، چمدان خالی که دکلان رایس با خود از خانه آورده را با کاپ به لندن می‌برد. وقتی کایران تریپیر چهار سال پیش در نیمه نهایی مقابل کرواسی آن ضربه آزاد به یاد ماندنی را به ثمر رساند، مردم انگلیس به سختی می‌توانستند خوشحال باشند و حتی آن لحظه زمانی که لوک شاو اولین ضربه را به ایتالیا در فینال یورو 2020 زد، به اوج رسید، اما انگلیس هر دو تورنمنت را به پایان رساند، بدون اینکه مدالی به گردن بازیکنانش باشد. این بار، خوش‌بینی چندان زیاد نیست، چراکه قهرمان 1966 پس از یک رقابت بدون برد در لیگ ملت‌ها وارد جام‌جهانی شدند که منجر به سقوط آن‌ها به دسته B شد و همچنین نتوانستند باز گلزنی کنند تا اینکه تساوی 3 بر 3 مقابل آنها به پایان رسید. شکست آلمان در بازی فینال برشی از تاریخ ناخواسته تنها قهرمانی انگلیس است، زیرا سه شیرها می‌توانند تنها برای دومین بار در هفت بازی متوالی شکست بخورند و این رکورد را در سال 1958 به ثبت رسانده بودند، که لکه بزرگی بود. حال در دفتر یادداشت ساوت گیت در حالی که گمانه‌زنی‌ها در مورد آینده او پس از جام‌جهانی داغ شده و وداع با قهرمانی نقطه پایان حضورش روی نیمکت این تیم است. انگلیس همچنین عادت کرده که در یک بازی افتتاحیه در جام‌جهانی پیروز شود و در بازی بعدی شکست بخورد - در روز اول در سال‌های 1998، 2006 و 2018 پیروز شد اما در سال‌های 2002، 2010 و 2014 کوتاه آمد - و برابر ایران نوبت شکست شده، خرافاتی‌ها می‌ترسند و بر این باورند فشار کائنات به‌شدت روی تیم‌شان است. کایل واکر، مدافع راست انگلیس و منچسترسیتی، قبلا اعتراف کرده که در بازی روز دوشنبه ممکن است بازگشت به ترکیب برای او خیلی زود باشد زیرا او پس از جراحی کشاله ران برای آمادگی مبارزه می‌کند، در حالی که جیمز مدیسون اوایل این هفته تمرینات خود را برای مدیریت حجم کاری خود به دلیل ترس از مصدومیت آخر هفته گذشته از دست داد. با این حال، هرگز انتظار نمی‌رفت که بازیکن لسترسیتی از سوت اول در اینجا به میدان برود، و کایران تریپیر باید در غیاب واکر به سمت راست اشاره کند، در حالی که سوال قدیمی این است که آیا ساوت گیت با سه مدافع به دنبال خط دفاعی خواهد بود یا با چهار مدافع بازی می‌کند و سه هافبک را به کار می‌گیرد. دکلان رایس و کالوین فیلیپس در یورو 2020 همکاری موثری در خط هافبک داشتند، اما کمبود زمان بازی بعد از جراحی شانه می‌تواند ساوت گیت را وسوسه کند تا جود بلینگهام مورد علاقه هواداران را برای بازی افتتاحیه تیمش انتخاب کند.


تاریخچه

دیدار اول تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی مقابل انگلیس، اولین تقابل تاریخ فوتبال این دو کشور خواهد بود. انگلیس پیش از این تنها یک‌بار مقابل تیمی آسیایی به‌میدان رفته، که پیروزی مقابل کویت در سال 1982 بوده‌ است.
پیش بینی انگلیسی‌ها


نشریه «دیلی میل» دو روز مانده تا اولین دیدار تیم‌ملی انگلیس در جام‌جهانی 2022 برابر ایران، به سراغ کارشناسان خود رفته و نظر آنها را درباره نتیجه این دیدار جویا شد. «کریس ساتن» با پیش‌بینی پیروزی یک بر صفر انگلیس مقابل ایران گفت: گرت ساوت‌گیت با هر ترکیبی به مصاف ایران برود، چه دفاع سه نفره چه چهار نفره، سه‌شیرها باید بیش از اندازه برای شکست‌دادن ایران قوی باشند. من پیش‌بینی پیروزی نزدیک می‌کنم.

«مارتین کیون» با پیش‌بینی پیروزی دو بر یک انگلیس برابر ایران گفت: بازی با ایران پیچیده خواهد بود، اما من با این وجود، پیش‌بینی پیروزی انگلیس را دارم، مانند پیروزی بر تونس در جام‌جهانی 2018 که با گل دقایق پایانی هری کین به دست آمد. «یان لیدی‌من» هم با پیش‌بینی برد دو بر یک سه‌شیرها مقابل یوزها می‌گوید: من انتظار یک شروع فوق‌العاده را ندارم اما اگر آنها می‌خواهند در این تورنمنت خوب ظاهر شوند، این مسابقه‌ای خواهد بود که باعث رشد آن‌ها می‌شود. من انتظار دارم انگلیس در این بازی پیروز شود؛ یک پیروزی هدفمند با یک گل از روی ضربه آزاد و یک گل از روی نقطه پنالتی. «برایان رابسون» نیز با پیش‌بینی برد دو بر صفر انگلیس مقابل ایران، گفت: من انتظار بازی محتاطانه‌ای را دارم. ایران پر از انرژی خواهد بود و به انگیزه بیشتری نیاز ندارد. ما باید از توپ‌ها هوشمندانه استفاده کنیم و با ضرباهنگ سریع، بازیکنان ایران را مجبور به جابه‌جایی زیاد از پست کنیم و امیدوار باشیم در پی آن، هری کین از فضاهای خالی استفاده کند.

پیش بینی دولتی!

«علی بهادری جهرمی» روز چهارشنبه در حاشیه هیات دولت در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره پیش‌بینی وی از نتیجه دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و انگلیس در جام‌جهانی 2022 قطر، گفت: مثل همیشه ما می‌بریم؛ البته پیش‌تر گفتم‌ و باز هم تکرار می‌کنم پیروزی ما در این است که جانانه برای مردم در زمین بجنگیم. وی افزود: ما یقین داریم که بازیکنان ما جانانه در زمین می‌جنگند و این تلاش آنها پیروزی است و البته طرفدار 6 بر هیچ هستیم‌.


داور

شبکه قطری BeIN Sports گزارش کرد «رافائل کلاوس» داور برزیلی، دیدار ایران و انگلیس در جام‌جهانی 2022 را قضاوت خواهد کرد. کلاوس 43 ساله یکی از باتجربه‌ترین داورهای حاضر در جام‌جهانی است که سابقه قضاوت در مسابقات جام ملت‌های آمریکای جنوبی 2021 و همچنین جام‌جهانی جوانان 2019 را در کارنامه دارد. رافائل کلاوس، داور 43ساله برزیلی، قصاوت نخستین بازی تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی فوتبال 2022 قطر را به‌عهده خواهد داشت. کلاوس اهل سانتا باربارا در ایالت سائوپائولو در شرق برزیل است که موفق شد از سال 2012 قضاوت در سری A برزیل را تجربه کند. او از سال 2015 به لیست الیت فیفا ورود پیدا کرد و قضاوت در تورنمت‌های معتبری مثل کوپا آمریکا، لیبرتادورس و جام‌جهانی زیر بیست سال 2019 را در کارنامه دارد. کلاوس بعد از حضور در بیش از 300 مسابقه، توسط فیفا برای حضور در قطر فرا خوانده شد. میانگین 7. 4 کارت زرد در هر مسابقه برای این داور برزیلی به ثبت رسیده است.

صحبت‌های کی‌روش

کارلوس کی‌روش در آستانه اولین دیدار تیمش در گروه B مسابقات جام‌جهانی 2022 قطر که مقابل انگلیس خواهد بود، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «اسکای اسپورتس» گفت: تردیدی نیست که ایران امروز یکی از بهترین تیم‌های قاره آسیاست. در سال‌های اخیر گروهی از بازیکنان نخبه و سطح بالای ایران پیشرفت قابل‌توجهی داشته‌اند. آنها تجربه زیادی اندوخته‌اند. بازیکنان نخبه ما در تیم‌ملی فوتبال ایران از سال 2014 در عضویت این تیم هستند و در همین تیم رشد و پیشرفت کرده‌اند. زمانی که من هدایت تیم‌ملی فوتبال ایران (در سال 2011 و در مقطع اول مربیگری‌اش) را برعهده گرفتم، تنها یکی از بازیکنان تیم‌ملی ایران در اروپا بازی می‌کرد، اما حالا 18 یا 20 بازیکن ایران در اروپا بازی می‌کنند. پس می‌توانید تصور کنید که وقتی چنین تیمی فرصت رسیدن به جام‌جهانی را دارد و سپس در بین بهترین تیم‌های جهان قرار می‌گیرد، بازی مقابل بهترین بازیکنان و بهترین تیم‌های دنیا، رؤیایی است که آنها در تمام طول زندگی‌شان داشته‌اند. این لحظه خاصی برای همه است. سرمربی پرتغالی تیم‌ملی فوتبال ایران افزود: به‌طور حتم تقابل با انگلیس بازی بسیار پرفشاری خواهد بود، درست مثل تمام بازی‌های اول در مسابقات جام‌جهانی. مهم نیست که در بازی اول به مصاف چه تیمی می‌روید، چون معمولا وقتی در یک تورنمنت کوتاه که قرار است سه بازی - در مرحله گروهی‌اش - انجام دهید، رویکرد من این است که ما یک بازی در سه بخش در پیش داریم، این رویکرد استراتژیکی است که ما باید در خود آن را بسازیم. ما باید نیمه اول بازی‌مان را مقابل انگلیس انجام بدهیم، نیمه دومش را برابر ولز و نیمه سومش را مقابل آمریکا. در بخش اول ما باید در تقابل با انگلیس رویکرد خاصی داشته باشیم. ما باید خودمان را با توجه به نوع بازی حریف‌مان و وضعیت موجود وفق دهیم و سازگار کنیم.

نظر جهانبخش

با گذشت نزدیک به سه سال از آن مداخله دیرهنگام تماشایی در ورزشگاه آمکس، جهانبخش امید‌های یک ملت را بر دوش خود دارد و ایران آماده می‌شود تا روز دوشنبه بازی‌هایش را در گروه B آغاز کند. جهانبخش می‌گوید: «دو سه نفر از بازیکنان تیم‌ملی قرعه کشی جام‌جهانی را تماشا می‌کردیم. در آن لحظه ما فقط می‌خندیدیم. اولین برداشت این بود، اوه، وای. هیجان زیادی وجود خواهد داشت. انگلیس می‌تواند همزمان سه تیم‌ملی مختلف داشته باشد – بازیکنان با کیفیت زیادی. آنها یکی از مدعیان قهرمانی در جام‌جهانی هستند، بنابراین این به اندازه کافی در مورد انگلیس گویاست. بازی مقابل انگلیس برای من بسیار خوب است، زیرا مقابل اکثر این بازیکنان بازی کرده‌ام.» جهانبخش در حالی از اتاق هتلی در هلند با اتلتیک صحبت می‌کند که خود را برای بازی دیگری با فاینورد آماده می‌کند، باشگاه هلندی که در تابستان پس از سه فصل بسیار خسته کننده با برایتون به آن پیوست. او یکی از بازیکنانی است که در تصاویر تبلیغاتی منقش به آسمان‌خراش‌های قطر، میزبانان بحث‌برانگیز جام‌جهانی امسال، استفاده می‌شود.

هماهنگی

دیروز با حضور سرپرست، رئیس دپارتمان پزشکی و افسر امنیتی تیم‌های ملی ایران و انگلیس جلسه هماهنگی بازی دو تیم در ورزشگاه خلیفه برگزار شد. بر اساس تصمیم اتخاذ شده ایران در این بازی از پیراهن‌های قرمز رنگ خود استفاده خواهد کرد و دروازه‌بان ایران هم لباس آبی رنگ خواهد پوشید.

منبع: آرمان ملی

418523