کرمانی‌ها در گرگان «آوادون‌خوانی» کردند

صداهای فراموش نشده نیاکان

اولین شب جشنواره موسیقی نواحی با عاشیق‌های بانوی آذربایجان شروع شد. در نخستین شب این جشنواره، علاوه بر گروه‌های مختلف ایرانی، گروه موسیقی افغانستان هم به اجرای برنامه پرداخت. در دومین شب این جشنواره که این‌بار گرگان میزبانش بود، «آوادون‌خوانی» بانوان کرمانی به آن حال و هوای دیگری بخشید.
تصویر صداهای فراموش نشده نیاکان

به گزارش سایت خبری پرسون، گروه «آبادون‌خوان» کرمان با اجرای خواهران رجائی‌نژاد نخستین گروهی بود که روی صحنه رفت. طوطی، مهناز و شهناز رجائی‌نژاد که نخستین تجربه اجرای صحنه‌ای خود را پشت سر گذاشتند، بخش عمده اجرای خود را به آوازهایی که در عروسی‌های محلی خوانده می‌شوند، اختصاص دادند و آنها را به‌صورت همخوانی اجرا کردند.

در همین روز، دیگر گروه‌های موسیقی نواحی هم به اجرای برنامه پرداختند؛ موسیقی فولک کردی توسط گروهی از سنندج حال و هوای متفاوتی به سالن بخشید. اجرای «حیران» و یک ملودی شاد بخش دیگری از این برنامه بود. عارف طهماسبی (نرمه‌نی) و محمد عباسی (دف و تنبک) نیز این اجرا را همراهی کردند. علی احمدی از کرمانشاه برای اجرای مور لکی روی صحنه آمد تا چند آوای باستانی سرزمین کهن ایران را اجرا کند. پس از آن، نوبت گروه علی‌آباد کتول بود که مخاطبان را مهمان موسیقی کتولی کند.

علی‌اکبر اصلانی کتولی (آواز) به همراه نعمت اصلانی کتولی (نی) قطعات «هوایی»، «راسته‌مقام» و «کله‌کش» را اجرا کردند. بخش دیگری از این برنامه با حضور حسین ولی‌نژاد (دوتار نواز مطرح شمال خراسان) روی صحنه همراه بود. او اجرایش را با صلوات بر پیامبر اکرم(ص) آغاز کرد و در مدح ایشان قطعه‌ای نواخت.

سپس گروه‌نوازی آغاز شد و گروه بخشی با اجرای محمد علی‌آبادی و شایان علیزاده او را همراهی کردند. اجرای قطعات «نوایی»، «شاخ‌عطایی» و «هرایی» با استقبال مخاطبان همراه شد. در پایان هم گروه سرنا و دهل کرمانشاه روی صحنه آمدند. استاد نوخاص صیادی (دهل) و اردشیر طهماسبی (سرنا) قطعات شادی را برای مخاطبان اجرا کردند تا دومین شب از اجراهای جشنواره به پایان برسد. نشست‌های پژوهشی این جشنواره هم در ۲نوبت برگزار می‌شود که روز گذشته غفور محمدزاده، خواننده و پژوهشگر موسیقی جنوب خراسان درباره شیوه‌های آوازخوانی در جنوب و شرق خراسان صحبت کرد. بخش دوم این نشست هم درباره موسیقی تالش و گیلان بود که آرمین فریدی با موضوع مقام‌های موسیقی تالشی و ابهام‌زدایی سخن گفت. این نشست‌ها تا فردا (جمعه) ادامه دارد.

در آخرین روز از این نشست‌ها هم درباره موسیقی نواحی ترکیه و تاجیکستان صحبت می‌شود. این دوره از جشنواره که قرار بود در کرمان برگزار شود و حتی مدیرکل ارشاد استان کرمان از برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در این استان و در اردیبهشت سال۱۴۰۲ خبر داده بود، اما در دقیقه۹۰ با تصمیم مدیران ارشاد به گرگان منتقل شد. در دوره‌های قبل تصمیم بر این بود که دبیرخانه این جشنواره به شکل دائمی در کرمان دایر شود؛ چراکه در همه دوره‌ها کرمان میزبانی جشنواره را برعهده داشت. حالا گرگان به‌مدت ۵شب میزبان گروه‌های مختلف موسیقی است.

منبع: همشهری

418055