مشکلات قابل حل باربری آنلاین

از جمله معایب باربری‌های آنلاین می‌توان به امنیت، خطر تقلب، ناکارآمدی مستندات، تاخیر، گم شدن محموله و غیره اشاره کرد.
تصویر مشکلات قابل حل باربری آنلاین

به گزارش سایت خبری پرسون، سامانه اعلام بار به اشکال مختلفی در دسترسی رانندگان و شرکت‌های باربری قرار گرفته، اما تمام این برنامه‌های حمل بار آنلاین، خدمات یکسانی را در اختیار رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل قرار می‌دهند. هوشمند سازی سیستم اعلام بار منجر شده مشکل یافتن بار، ازدحام در سالن‌های اعلام بار و … برای رانندگان از بین برود.

همچنین رانندگانی که از برنامه اعلام بار اینترنتی استفاده می‌کنند، با قیمت‌های مناسب می‌توانند کالای مورد نظر را منتقل کنند. این برنامه باعث شده رانندگان و صاحبان کالا در هزینه‌ها و زمان خود صرفه جویی بیشتری کنند؛ زیرا در هر زمان و مکانی می‌توانند به سامانه اعلام بار دسترسی داشته باشند.

وجود انواع ماشین‌های باربری مانند کامیون، خاور و انواع تریلی در این صنعت موجب شده تا عملیات باربری و تخلیه بار به مراتب آسان تر از قبل انجام شود. به طور مثال اسباب کشی منزل با انواع خاور و کامیونت‌ها انجام می‌شود، اما بارهایی با حجم و تناژ بالا به وسیله ماشین‌های باربری شامل انواع تریلی انجام می‌شود. برخی از وسایل نقلیه باربری درون شهری و برخی دیگر نیز باربری بین شهری هستند.

باربری آنلاین علاوه بر این مزایا، معایبی هم دارد. از جمله معایب آن شامل موارد زیر است:

  • دیده شدن زنجیره تامین (امنیت)
  • خطر تقلب
  • ناکارآمدی مستندات
  • ارتباط ناکارآمد بین کارکنان
  • مهلت از دست رفته
  • گم شدن محموله
  • هزینه‌ها و جریمه‌های اضافی

مشکلات باربری‌ها برای مردم

در شرکت‌های باربری مشکلات عدیده‌ای وجود دارد و تعداد این شرکت‌های باربری بسیار زیاد شده است. این شرکت‌ها همه نوع خدمات را انجام می‌دهند، اما همه آنها مجوزی از اتحادیه باربری ندارند و لزوما شرکت معتبر حمل و نقل نیستند که این مسئله از جدی ترین مشکلات باربری است.

یکی از جدی‌ترین مشکلات باربری، تشخیص یک شرکت معتبر حمل و نقل است. در ایران تعداد شرکت‌های حمل و نقل و باربری که حمل بار سنگین را انجام می‌دهند بسیار کم است و بیشتر شرکت‌ها به صورت مویرگی فعالیت می‌کنند. این شرکت‌های مویرگی اگر مجوز صدور بارنامه را داشته باشند می‌توانند با شرکت‌های حمل و نقل کار کنند.

شرکت‌های معتبر حمل و نقل شرکت‌هایی هستند که مجوز صدور بارنامه را انجام می‌دهند و مسئولیت از زمان صدور بارنامه تا تحویل آن بار بر عهده شرکت صادر کننده بارنامه است. از دیگر کارهای شرکت حمل و نقل این است که اگر کرایه به راننده پرداخت نشود یا برای بار مشکلی پیش بیاید مسئولیت آن بر عهده شرکت حمل و نقل است.

مشکلات صنعت حمل و نقل در پایانه‌های اعلام بار

این پایانه‌ها روزانه پر از افرادی است که صنعت حمل و نقل را دچار مشکل کرده‌اند و دنبال سودجویی و منفعت خود هستند. اکثر شرکت‌های حمل و نقل ارتباطی با صاحبان کالا ندارند و فقط بارنامه را صادر می‌کنند، اما در قبال آن پول‌های فراوان دریافت می‌کنند.

واسطه‌ها در شرکت باربری

در این میان شرکت‌های باربری آنلاین هم شروع به فعالیت کرده‌اند و به عنوان یک واسطه برای مردم به بازار حمل و نقل معرفی شده‌اند. این شرکت‌ها اجازه صدور بارنامه ندارند و باید از شرکت‌های معتبر حمل و نقل بارنامه دریافت کنند که همین امر باعث به وجود آمدن چندین واسطه برای حمل یک بار شده است که مشکل برای رانندگان ایجاد می‌کند.

یک شرکت حمل و نقل نمی‌تواند در تمام ناوگان‌های زمینی، هوایی، دریایی و جاده‌ای حضور داشته باشد و همزمان انواع حمل و نقل را انجام دهد. تعداد شرکت‌هایی که همزمان این نوع خدمات را انجام می‌دهند شاید پنج شرکت در ایران باشد. حتی اگر این شرکت‌های بین المللی هم چون مالکیت شرکت را ندارند و فقط بارنامه صادر می‌کنند، نمی‌توانند همه خدمات بین المللی را با هم انجام دهند. همه این شرکت‌ها چه داخلی و چه بین المللی تفاوت قیمت زیادی دارند و با پی گیری از این شرکت‌ها هر کدام یک قیمت متفاوت برای حمل بار به شما ارائه می‌دهند.

وضعیت نظارت بر حوزه حمل و نقل

به طور کلی نظارت بر حوزه حمل و نقل بسیار کم است یا اصلا وجود ندارد. در بعضی مواقع شاهد سرقت اموال مردم توسط دفاتر غیر مجاز حمل و نقل بودیم یا اثاثیه منزل صاحب بار دزدیده شده است.

ریشه مشکلات حمل‌ونقل ایران کجاست؟

عبدالله خانعلی، رئیس هیئت مدیره انجمن کامیون داران، در زمینه مشکلات حمل و نقل گفته که رانندگان ناوگان جاده‌ای حمل کالای سراسر کشور با توجه به مشکلات فرهنگ تک‌رَوی که به‌نظر می‌رسد خاص ایرانیان است و مشکلات فراوانی که حاصل اقتضائات شغلی ایشان است، با ذهنیت انعکاس مشکلات همکاران و صنف خویش و ارائه پیشنهاد و راهکار جهت رفع مشکلات و همکاری بهینه با مسئولان اقدام به تشکیل انجمن صنفی کارگری رانندگان کرده‌اند. از آن‌جایی‌که انجمن‌های صنفی نهادهای خود جوش و مردمی هستند طبق قانون موسسات غیر تجاری و غیر انتفاعی محسوب می‌شوند، بنابراین مجاز به فعالیت‌های اقتصادی هم نیستند. این موضوع از یک طرف به نوعی مزیت به شمار می‌رود و از طرف دیگر محدودیت است.

هیئت مدیره انجمن‌های صنفی رانندگان، حقوقی بابت زحمات خود دریافت نمی‌کنند، مگر اینکه اعضا انجمن در مجامع عمومی برای هیئت مدیره حقوقی تصویب کنند که این امر بسیار نادر است؛ زیرا انجمن‌ها بودجه کافی در اختیار ندارند. تنها محل کسب درآمد انجمن‌ها از محل پرداخت حق عضویت توسط اعضا است که آن هم به‌دلیل عدم آگاهی کامل و بلوغ صنفی رانندگان از یک طرف، اختیاری بودن عضویت در انجمن‌ها و عدم تثبیت جایگاه انجمن‌ها بین ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی از طرف دیگر، انجمن‌های صنفی رانندگان از اقبال عمومی خوبی در بین رانندگان برخوردار نیستند.

منشا اصلی مشکلات و موفق نبودن تشکل‌های کارگری رانندگان ناشی از عملکرد ادارات ‌کل تعاون و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است؛ وزارتخانه‌ای که در تنظیم و تدوین رکن اساسی تشکل‌ها که همان آیین‌نامه چگونگی تشکیل و اساسنامه‌های صادره است، کار کارشناسی شده‌ای انجام نداده است.

آیین‌نامه و اساسنامه‌های صادره مملو از ایرادات اساسی و اشتباهات علمی و عملی است. اساسنامه‌ها به‌جای اینکه وظیفه برطرف کردن مشکلات را بر عهده داشته باشند، خود تبدیل به موجبات گرفتاری و سواستفاده از اعضا شده است. وزارت تعاون نیز هیچ حمایتی از تشکلات خود ندارد و برای گواهینامه ثبتی که صادر می‌کند هیچ ارزشی قائل نیست. همچنین علی‌رغم این‌که قانون نقش نظارتی را بر عهده آن‌ها گذاشته، نظارت چندانی صورت نمی‌گیرد و بعد از صدور گواهینامه ثبت، تشکل‌ها را به حال خود رها کرده و هیچ نظارتی بر نحوه صحیح عملکرد هیئت مدیره انجمن‌ها و کانو‌ن‌ها ندارند.

به‌عنوان مثال در تدوین اساسنامه کانون‌های صنفی کار علمی، تحقیقاتی و کارشناسی شده‌ای نشده است. بنابراین این اساسنامه هیچ تفاوتی با اساسنامه انجمن‌های صنفی ندارد و در فصل دوم ماده ۴ شرایط عضویت اساسنامه کانون انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان حمل کالای سراسر کشور، تنها شرط لازم و اصلی عضویت در کانون‌داران، گواهینامه ثبت معتبر و تاییدیه از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان شده است، اما تنها در دو سطر بعد در تبصره ۲ همین ماده خلاف آن را آورده شده که اگر هیئت مدیره کانون عضویت انجمن را نپذیرفت، انجمن باید در اولین مجمع عمومی درخواست عضویت خود را مطرح کنند و هر تصمیمی که مجمع عمومی مصوب کند، لازم الاجرا است.

در مجموع در این مقاله به توضیح چند نمونه از جدی ترین مشکلات باربری پرداخته شد و در آخر یادآوری می‌شود که از ضعف‌های مدیریتی حمل و نقل بیمه نبودن کارگران، رانندگان، دفاتر اتوبار و فعالان حمل بار است که هیچ گونه خدمات بازنشستگی و بیمه ندارند. این در حالی است کخ مشاغل این افراد بسیار سخت و در معرض آسیب است.

منابع:

مشکلات سیستم باربری و راه حل های آن

حل مشکل حمل بار به روش حمل بار آنلاین در چند دقیقه

جدی ترین مشکلات باربری

باربری آنلاین و مزایای باربری اینترنتی

ریشه اصلی مشکلات حمل ونقل بار ایران

417148