تسکین عوارض یائسگی با فناوری لباس فضانوردان

فناوری لباس‌های فضایی ناسا ممکن است به تسکین عوارض یائسگی در زنان کمک کند.
تصویر تسکین عوارض یائسگی با فناوری لباس فضانوردان

به گزارش سایت خبری پرسون، ناسا می‌گوید که تحقیقات الهام گرفته از فضا ممکن است به تنظیم "گرگرفتگی" ناشی از یائسگی کمک کند.

موادی که در ابتدا برای دستکش‌ لباس‌های فضایی در دوران شاتل‌های فضایی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اکنون بخشی از خط تولید پارچه‌ای هستند که به افراد کمک می‌کند تا با ناراحتی‌های فیزیکی پس از پایان قاعدگی کنار بیایند.

هیچ درمان بیولوژیکی برای یائسگی وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد فناوری ‌می‌تواند با خود راحتی به همراه بیاورد. فناوری "اوت‌لست" (Outlast) در دهه ۱۹۸۰ در مرکز فضایی جانسون ناسا با هدف کمک به تنظیم دمای بدن فضانوردان شاتل‌های فضایی ایجاد شد. فضانوردان در هنگام پیاده‌روی‌های فضایی در محیط‌های روشن و تاریک جابه‌جا می‌شوند. دما در زیر نور خورشید می‌تواند به ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد و در سایه به منفی ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد برسد.

لوئیز نیکلسون (Louise Nicholson)، مؤسس شرکت "Fifty-One Apparel" مستقر در لندن که پوشاک یائسگی را به بازار عرضه می‌کند، در بیانیه‌ ناسا گفت: فناوری منحصر به فرد الهام گرفته از پوشش‌های فضانوردان در پیاده‌روی‌های فضایی اکنون برای مدیریت عوارض یائسگی مورد استفاده قرار گرفته است. نیکلسون درباره کار خود قبل از تأسیس این شرکت در سال ۲۰۱۷ گفت: من تحقیقات اولیه‌ای انجام دادم تا بفهمم چه مواردی برای تسکین این عوارض در بازار وجود دارد و مطلقاً چیزی وجود نداشت.

به گفته ناسا، پارچه‌های این شرکت به افراد اجازه می‌دهند تا دمای بدنشان را در محیط‌های مختلف که گرما و سرما در آن‌ها متغیر است، به طور ثابت حفظ کنند.

ناسا می‌گوید که از فناوری اوت‌لست در محصولات دیگر از جمله لباس رانندگان اتومبیل‌های مسابقه نیز استفاده شده است.

416864