با احداث مجتمع تجاری

بازار تاریخی ساوه ترک برداشت

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه، برآمدگی و ترک کف بازار تاریخی ساوه را نتیجه احداث مجتمع تجاری شهرداری دانست.
تصویر بازار تاریخی ساوه ترک برداشت

به گزارش سایت خبری پرسون، رضا ایاز اظهار کرد: احداث ساختمان تجاری شهرداری ساوه در مجاورت ابتدای بازار این شهر(گاراژ قدیم قم) فشار وزنی را به بنای تاریخی بازار وارد کرده است.

وی افزود: به محض دریافت گزارش در این رابطه به اتفاق کارشناسان میراث فرهنگی و شهرداری ساوه از محل آسیب واقع در شروع ابتدای تاق‌ها و پایه ستون‌های سنتی ابتدای بازار از سمت خیابان امام بازدید بعمل آمد و مشاهده شد به علت فشار وزنی ناشی از احداث مجتمع تجاری شهرداری در بخش شرقی ابتدای بازار، زمین زیر ساخت و پی مغازه‌ها و پایه ستون‌ها در این بخش به سمت غرب حرکت کرده و در نتیجه باعث ایجاد ترک در جرزهای باربر و دیوار و ستون ها و برآمدگی و ترک در کف بازار در قسمت جنب پایه ستون‌ها شده است.

ایاز افزود: در این خصوص با شهرداری ساوه در راستای رفع مشکل و معضل هماهنگی و مکاتبه شده است و با توجه به پیگیری مالکین مغازه‌های بازار از شهرداری ساوه، باید مجموعه مدیریت شهری نسبت به رفع این معضل اقدام کند.

وی بیان کرد: با مقصر شناخته شدن شهرداری ساوه، مجموعه مدیریت شهری مکلف به بازسازی و مرمت آسیبی است که متوجه این بنای تاریخی شده و میراث فرهنگی نیز در این خصوص همکاری خواهد کرد.

گفتنی است، مجموعه تاریخی بازار ساوه مربوط به دوره صفوی است، امتداد این بنا از شمال به خیابان امام خمینی(ره) و از جنوب در میدان انقلاب واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بازار حدود ۶۰۰ متر طول دارد و در آن انواع حجره‌ها با انواع شغل‌ها مشغول به کسب و کار هستند. بازار تاریخی ساوه دارای چند دالان، مسجد، چهارسو و تیمچه است و در انتهای جنوبی بازار و در میدان انقلاب، مسجدی به چشم می‌خورد به نام مسجد انقلاب که بسیار بزرگ و دیدنی است.

منبع: ایسنا

416229