در نشست خبری قائم‌مقامِ معاونِ وزیر در سازمان دانش‌آموزی تشریح شد:

وحدت دانش‌آموزان کشورهای اسلامی/ ارتباطات جریان‌ساز- الگوگیری از سردار دلها

روز گذشته قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی، ابعاد برگزاری پویش بزرگ «موکب فرزندان حاج قاسم» (جنبش دانش‌‌آموزی کشورهای اسلامی) را تشریح کرد.
تصویر وحدت دانش‌آموزان کشورهای اسلامی/ ارتباطات جریان‌ساز- الگوگیری از سردار دلها

به گزارش سایت خبری پرسون، حسین عبادتی در نشست خبری با موضوع موکب فرزندان حاج‌قاسم (جنبش دانش‌‌آموزی کشورهای اسلامی) گفت: پس از دو سال، امروز نخستین فعالیت میدانی را در رابطه با پیاده‌روی اربعین آغاز خواهیم کرد.
هرچند طی دو سال گذشته این مراسم بزرگ تعطیل نبود اما خدا را شاکریم مجددا با فراغ‌بال فرصتی فراهم شد تا به این مراسم بپردازیم. با توجه به رسالت سازمان دانش‌آموزی که در اساسنامه آن به فعالیت بین‌المللی در راستای وحدت دانش‌آموزان کشورهای اسلامی و ارتباطات جریان‌ساز اشاره شده است، این اتحاد و وحدت می‌تواند در جریان پیاده‌روی اربعین حسینی تبلور پیدا کند و موکب فرزندان حاج قاسم در همین راستا برپا شد.

وی افزود: البته سازمان دانش‌آموزیِ وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان تسهیلگر و هماهنگ‌کنده در این پویش بزرگ حضور دارد و امیدواریم شاهد خدمات‌رسانی مناسب به زائران حسینی توسط دانش‌آموزان باشیم.

قائم‌مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی تاکید کرد: در این موکب‌ دانش‌آموزان از کشورهای اسلامی مختلف حضور خواهند داشت و مرببان ما که مسلط به زبان‌های مختلف از جمله عربی، ترکی، انگلیسی و... هستند این دانش‌آموزان را برای ارائه خدمات بهتر، سازماندهی می‌کنند.

دانش‌آموزان، خادمین سیار

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی تصریح کرد: دانش‌آموزانی که وارد این موکب می‌شوند پس از ثبت‌نام به‌عنوان خادمان سیار، بسته‌هایی را در اختیار می‌گیرند تا به زائران خدمت کنند. همچنین درون فضای موکب، برنامه‌های فرهنگی و تربیتی خواهیم داشت. این برنامه‌ها عبارتند از پخش فیلم‌های مناسبتی، اجرای سرود حماسی، پخش واقعیت مجازی و مسابقات و پویش‌های مختلف؛ در نهایت به افراد برگزیده در رده‌های سنی مختلف هدایایی اهدا خواهد شد‌. امیدواریم این حرکت شروعی برای یک فرآیند جدی برای استفاده از ظرفیت اربعین و در راستای اتحاد جنبش دانش‌آموزی کشورهای اسلامی باشد.

عبادتی با بیان اینکه متاسفانه جریان‌هایی در عرصه بین‌الملل سعی دارند که از هر فرصتی به‌نفع جریان استکبار استفاده ‌کنند، گفت: در تمامی عرصه‌ها شاهد این ماجرا هستیم، برای مثال در حوزه ورزش که می‌گفتند سیاسی نیست، دیدیم به چه نحوی از آن بهره‌برداری سیاسی به‌نفع خودشان کردند‌. در نتیجه ضرورت دارد که جریان‌های دانش‌آموزی کشورهای اسلامی تشکیل شود و از ظرفیتی مانند اربعین برای متحد‌کردن دانش‌آموزان امت اسلامی استفاده کند تا هویت اسلامی امت واحده متبلور شود.

قرار ما؛ عمود یک.ساعت عشق

عبادتی با اشاره به این موضوع که موکب‌های ما برای استقبال از زائران دانش‌آموزِ کشورهای همسایه در استان‌های مرزی آذربایجان‌ غربی و سیستان و بلوچستان مستقر هستند، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم نزدیک به دو تا سه میلیون زائر دانش‌آموز از کشورهای اسلامی در کشور عراق حضور پیدا کنند.

به گفته قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی، موکب فرزندان حاج قاسم از امروز کار خود را در عمود یک (حدود ۲۰۰ متر مانده به عمود یک) آغاز می‌کند و فعالیت آن تا آخرین روز از آیین پیاده‌روی اربعین ادامه دارد.

وی ادامه داد: سازمان دانش‌آموزی صرفا متولی برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت نیست. اگر به‌دنبال مهارت‌افزایی و مهارت‌آموزیِ دانش‌آموزان هستیم باید زمینه‌هایی فراهم شود تا آن‌ها خودشان را در چنین مواردی نشان دهند و ارتباط خود را با کشورهای جهان اسلام برقرار و در راستای اهداف متعالی و خوبی که دارند نقش‌آفرینی کنند.

عبادتی با اشاره به این موضوع که سفر اربعین سختی‌هایی دارد اما ما هم اعتقاداتی داریم، اظهار کرد: باید سختی‌های این مسیر را به دانش‌آموزان‌مان یاد بدهیم. البته ما فراخوانی برای دانش‌آموزان به‌منظور شرکت در مراسم اربعین نداشته‌ایم و فقط میزبان‌شان هستیم.

الگوسازی از زندگی اجتماعی سردار دلها

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی در پاسخ به این سوال که آیا با اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و بسیج دانش‌آموزی در برپایی این موکب همکاری شده است ‌یا خیر، تصریح کرد: می‌توان گفت برپایی این موکب به‌نوعی کار مشترک جریان‌های دانش‌آموزی است و قرار بر این است که کاروان‌هایی که این دو جریان دانش‌آموزی به مراسم اربعین می‌آوردند در مقابل موکب فرزندان حاج قاسم توقف کنند و مراسم‌های مشترک گروهی با نماد این موکب برگزار شود.

وی تاکید کرد: مکتب و سیره حاج قاسم بسیار مهم است و افتخار می‌کنیم نام این شهید بزرگوار بر این موکب قرار دارد. چراکه مطابق سیره و نگرش متعالی حاج‌قاسم، به دانش‌آموزان یادآوری می‌شود که خادم بودن نیاز به شرایط پیچیده و دشواری ندارد و می‌شود مانند حاج قاسم در سخت‌ترین شرایط بدون انتظار برای ابلاغ و دستور، خادم مردم و ملت‌های مسلمان بود‌؛ بنابراین هدف ما همین است که سبک زندگی اجتماعی حاج‌قاسم را نهادینه کنیم.

نهضت خیررسانی در همه روزهای سال

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی درباره مشارکت در برگزاری جشن عاطفه‌ها یادآور شد: ما در ایام دهه نخست محرم که فعالیت هیات‌ها چشمگیر بود برنامه‌ها و پویش‌هایی را برای جمع‌آوری نذورات طراحی کردیم و معتقد هستیم که مشارکت در امر خیر نباید محدود به آغاز سال تحصیلی شود. نهضت خیررسانی باید در تمام سال جاری و ساری باشد. بنابراین هر کجا پویش ملی داریم یک پیوست برای کار خیر به آن می‌زنیم. برای جشن عاطفه‌ها نیز کارگروه‌های ما فعال هستند تا سهم خود را در برقراری عدالت آموزشی و زیستی ادا کنند. همچنین به‌صورت مشترک با کمیته امداد امام خمینی(ره) و قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی همکاری خواهیم داشت. از امسال نیز سازمان‌دهی مدارسی را تحت عنوان گروه‌های جهادی پیشرفت ایران اسلامی از مهرماه آغاز می‌کنیم که یکی از اهداف این فعالیت نهضت برقراری مواسات و همدلی در بین دانش‌آموزان خواهد بود.

415981