رسمی/ کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شد

مدیر رسانه‌ای تیم ملی امروز سرمربیگری کارلوس کی روش در تیم ملی فوتبال ایران را رسما اعلام کرد.
تصویر رسمی/ کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شد

به گزارش سایت خبری پرسون، جلسه هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال روز سه شنبه در حالی برگزار شد که بررسی شرایط نیمکت تیم ملی ایران مهمترین محور این جلسه بود.

مدیر رسانه‌ای تیم ملی امروز چهارشنبه با اعلام سرمربیگری کارلوس کی روش در تیم ملی فوتبال ایران از برکناری اسکوچیچ خبر داد. در توئیت محمد جماعت آمده است: «فدراسیون جهت تلاش‌های بی وقفه و صعود به جام جهانی، قدردان دراگان اسکوچیچ خواهد بوداما با تصمیم هیأت رییسه، کارلوس کی روش به عنوان سرمربی جدید انتخاب شده. امیدواریم بازی‌های تیم ملی مانند دو جام جهانی قبل با سرمربیگری کی روش، موجب رضایت و خشنودی مردم شده و نمایش قابل افتخاری را ببینیم.»

مهدی تاج رئیس جدید فدراسیون فوتبال که قبل از برگزاری انتخابات فدراسیون گفته بود به بازگرداندن کی روش فکر می‌کند، در نهایت این تصمیم خود را عملی کرد. بعد از پایان نشست هیأت رئیسه اعلام شد کی روش سرمربی تیم ملی ایران است و در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هدایت ایران را بر عهده خواهد داشت.

حضور هشت ساله کی روش در تیم ملی

کی روش ابتدا در سال ۲۰۱۱ و در زمان ریاست علی کفاشیان به عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب شد. او در مدت زمان حضورش در ایران، تیم ملی را دو بار و در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ به جام جهانی رساند. دوران کی روش در تیم ملی ایران با ناکامی در جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا و قبول شکست مقابل ژاپن به پایان رسید. در آن زمان هم مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال بود و قرارداد این مربی پرتغالی را تمدید نکرد.

کی روش و ماجراجویی با کلمبیا و مصر

کی روش بعد از آنکه برای تمدید قراردادش از سوی فدراسیون ایران چراغ سبز دریافت نکرد، به کلمبیا رفت و هدایت این تیم را برعهده گرفت. کی روش اما ر کلمبیا چندان موفق نبود و از این تیم اخراج شد. این مربی سپس ماجراجویی خود را با تیم ملی مصر ادامه داد و نتوانست با «فراعنه» جواز حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را به دست بیاورد.

ویلموتس، اسکوچیچ و بازهم کی روش

تیم ملی ایران هم بعد از جدایی کی روش، شرایط عجیبی را از سال ۲۰۱۹ تا الان تجربه کرد. مهدی تاج رئیس وقت فدراسیون ابتدا مارک ویلموتس بلژیکی را با قراردادی سنگین و گران قیمت به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کرد. ویلموتس بعد از انجام چهار مسابقه در مرحله مقدماتی جام جهانی، تیم ملی را در خط حذف از این مسابقات قرار داد. او به خاطر عدم دریافت مطالباتش، قراردادش را با ایران فسخ کرد و به این ترتیب شرایط برای فدراسیون فوتبال به شدت سخت شد.

در این ماجرا، مهدی تاج به خاطر مشکلات قلبی، از ریاست فدراسیون فوتبال استعفا کرد و مدیران وقت این فدراسیون، دراگان اسکوچیچ را در بهمن ۱۳۹۸ به عنوان سرمربی انتخاب و معرفی کرد. اسکوچیچ سپس در دوره ریاست شهاب الدین عزیزی خادم در فدراسیون، موفق شد تیم ملی را از پیچ اول مسابقات انتخابی جام جهانی به سلامت عبور بدهد و ایران را به مرحله نهایی انتخابی برساند. این موفقیت در مرحله نهایی هم ادامه داشت و ایران در نهایت به عنوان صدرنشین گروه خود راهی جام جهانی شد.

اسکوچیچ رفت و برگشت!

اسکوچیچ اما باوجود موفقیت با تیم ملی ایران، همواره از سوی منتقدان تحت فشار قرار داشت. چه زمانی که او با تیم ملی جواز حضور در جام جهانی را کسب کرد و چه بعد از باخت مقابل الجزایر، بعضی از کارشناسان اعتقاد داشتند او نمی‌تواند گزینه ایده آلی برای نیمکت ایران در جام جهانی باشد. این مربی حتی در مقطعی بعد از باخت به الجزایر، از سوی کمیته فنی فدراسیون برکنار شد اما چند روز بعد، فدراسیون مجدداً این مربی را ابقاء کرد تا به کارش ادامه بدهد.

این بلاتکلیفی اسکوچیچ تا همین امروز وجود داشت. او ضمن تماشای بازی‌های لیگ و زیر نظر گرفتن عملکرد بازیکنان، برنامه‌های آماده سازی و اردوی تیم ملی در اتریش را پیگیری کرده بود. ایران در روزهای اول و پنجم مهرماه در کشور اتریش به مصاف اروگوئه و سنگال خواهد رفت و به این ترتیب اسکوچیچ در این مسابقات روی نیمکت ایران حضور نخواهد داشت.

منبع: مهر

415274