باران‌های موسمی برای میراث «یونسکو» خطرآفرین شد

مکان تاریخی «موهن‌جو دارو» واقع در پاکستان به دلیل بارش باران های شدید در معرض تخریب قرار گرفته اند.
تصویر باران‌های موسمی برای میراث «یونسکو» خطرآفرین شد

به گزارش سایت خبری پرسون، باران‌های موسمی و سیلی که به دنبال آن در پاکستان راه افتاد، جان صدها نفر را گرفت و حالا این باران‌های موسمی به تهدیدی برای «موهن‌جو دارو» مکان تاریخی مشهور متعلق به چهارهزار و ۵۰۰ سال پیش تبدیل شده است.

ویرانه‌های «موهن‌جو دارو» در جنوب ایالت «سند» و نزدیکی رود «ایندوس» کشور پاکستان واقع شده است و یکی از مکان‌های ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود. «موهن‌جو دارو» همچنین یکی از سالم‌ترین سکونتگاه‌های تاریخی آسیای جنوبی به شمار می‌رود.

این مکان در سال ۱۹۲۲ میلادی کشف شد و هنوز درباره تمدنی که در این مکان وجود داشت و با مردم مصر باستان و بین‌النهرین هم‌عصر بودند، اطلاعاتی در دست نیست.

سیل‌های اخیر مستقیما به «موهن‌جو دارو» وارد نشده‌اند، اما باران‌های بی‌سابقه به این ویرانه‌های تاریخی صدمه وارد کرده است.

«احسان عباسی» مدیر نگهداری از این مکان تاریخی گفت: «چندین دیوار بزرگ این مکان که حدود پنج هزار سال پیش ساخته شده بودند بر اثر باران‌های موسمی فرو ریختند.»

به گفته «عباسی»، ده‌ها کارگر زیر نظر باستان‌شناسان روند بازسازی «موهن‌جو دارو»، مکانی که به عنوان «تپه مردگان» هم شناخته می‌شود را آغاز کرده‌اند.

«گنبد بودایی» که یک بنای نیم‌کره‌ای شکل است، از جمله بناهای مهم این ویرانه تاریخی محسوب می‌شود که از آسیب باران‌های موسمی مصون مانده است. با این حال رگبار باران به برخی از دیوارهای بیرونی و برخی از دیوارهای بزرگ تفکیک‌کننده اتاق‌ها و تالارها آسیب رسانده است.

با این که سیل تمام پاکستان را در برگرفته است، اما ایالت «سند» یکی از نقاط این کشور محسوب می‌شود که بیشترین خسارت را متحمل شده است.

منبع: ایسنا

415249