ایران با جریان سیاسی موادمخدر مواجه است

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: بحث مبارزه با مواد مخدر یک پدیده داخلی نیست بلکه یک پدیده جهانی است و همه ملت‌ها و دولت‌ها درگیر آن هستند.

تصویر ایران با جریان سیاسی موادمخدر مواجه است

به گزارش سایت خبری پرسون، اصغر جهانگیر، در نشست تخصصی پیشگیری از اعتیادمشارکت‌های مردمی، اشتغال بهبودیافتگان که ظهر امروز دوشنبه ۱۴ شهریور برگزار شد، گفت: ما یک همکاری دیرینه با ستاد مبارزه با مواد مخدر را از زمانی که در سازمان زندان‌ها بودم شروع کردیم و فعل خواستن را معنا کردیم و مشکلات نتوانست جلوی این اقدامات را بگیرد.

وی ادامه داد: در راستای پیشگیری از جرایم به صورت اعم و همچنین پیشگیری در عرصه کاهش عرضه مواد مخدر در تمام مراحل اعم از تولید تا توزیع و همچنین پیشگیری در مرحله تقاضا اعم از کسانی که به صورت تفننی مصرف دارند و هم کسانی که مصرف دائمی دارند بحث‌های متعددی با ستاد مبارزه با مواد مخدر داشتیم.

جهانگیر ادامه داد: شاهد هستیم در طول این سال‌ها ستاد مبارزه با موادمخدر و سایر دستگاه‌های مرتبط در این زمینه خدمات ارزشمندی به مردم داده‌اند اما ممکن است مردم در جریان همه اقدامات این ستادها نباشند و این سوال برایشان پیش بیایید که با توجه به اینکه همچنان آمار اعتیاد بالاست اثر بخشی این فعالیت‌ها کجاست در پاسخ باید گفت، بحث مبارزه با مواد مخدر یک پدیده داخلی نیست بلکه یک پدیده جهانی است و همه ملت‌ها و دولت‌ها درگیر آن هستند و بر ۴ جریان تأثیر گذار است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تصریح کرد: موضوع اقتصادی یعنی تجارت پرسود مواد مخدر در طول ۵۰ سال گذشته به عنوان یکی از ۵ تجارت پرسود دنیا مورد توجه افرادی بوده است که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

جهانگیر با اشاره به لزوم ضربه بنیان‌های مالی قاچاقچیان تاکید کرد: لازم است که به شریان‌های اساسی در داخل و خارج ضربه زده شود و این کار با مجاهدت دائمی سلحشوران امنیتی و انتظامی و اجرایی ما به وقوع پیوسته است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تصریح کرد: همچنین ما با یک جریان دیگری روبرو هستیم که کمتر کشوری با آن مواجه است و آن جریان سیاسی موادمخدر است. استکبار جهانی که در تلاش هستند ملت‌های محروم به استقلال واقعی نرسند از دهه‌های پیش به واسطه مسائل سیاسی طراحی جریان‌هایی را کردند که همچنان کانالهای تولید توزیع و عرضه مواد مخدر در این کشورها وجود داشته باشد و لذا از این طریق کشورها از نیروی جوان تهی شده و با وابستگی که پیدا می‌کنند جهانخواران به متامع خود برسند. امروز بر کسی پوشیده نیست که جریان‌های صهیونیستی یکی از مهمترین باندهای توزیع مواد مخدر در سطح دنیا هستند همچنین جریان‌های مافیایی ریشه در همین گروه‌ها دارد.

وی تاکید کرد: پرداختن به این جریان‌های سیاسی با دست خالی و بودجه‌های محدود امکان نداشته و اگر امروز اثر مجاهدت‌های بزرگ را در این زمینه می‌بینیم ناشی از رشادت‌های غیور مردانی است که در این عرصه به شهادت رسیدند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به بحث جریان‌های اجتماعی مواد مخدر خاطرنشان کرد: جریان‌های اجتماعی مواد مخدر موضوع سوم است وقتی در یک جامعه بحث مواد مخدر گسترش پیدا می‌کند مواد مخدر رابطه علت و معلولی با بسیاری از سیب‌ها و جرایم دارد یعنی گاهی اوقات علت طلاق‌ها اعتیاد است گاهی اوقات طلاق باعث اعتیاد است. سرقت گاهی به دلیل اعتیاد است و گاهی اوقات معتادان برای تأمین مواد اقدام به سرقت می‌کنند و مواد مخدر نهادهای اجتماعی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین نهاد اجتماعی در یک جامعه ارزش محور نهاد خانواده است، گفت: در هر جامعه‌ای که خانواده از پویایی و انسجام لازم برخوردار نباشد لاجرم دچار آسیب‌هایی از جمله بی خانمانی لاابالی و … می‌شود و جریان اجتماعی مواد مخدر به سرعت در خانواده تأثیر گذار است چه کسانی که معتاد شده و از چرخه کار خارج می‌شود و چه بر سایر اعضای خانواده تأثیر می‌گذارد.
برای مهار این جریان اجتماعی باید در حوزه پیشگیری‌های اجتماعی ورود پیدا کنیم.

جهانگیر خاطرنشان کرد: جریان‌های فرهنگی مواد مخدر است باید مراقب باشیم که خرده فرهنگ‌های مواد مخدر جای فرهنگ ما را بگیرد یکی از مهمترین خرده فرهنگ‌هایی که با مواد مخدر همراه است از زیر کار در رفتن و تنبلی، افسردگی و خمودگی است ما اگر جامعه‌ای داشته باشیم که اعتیاد نداشته باشد اما از این فرهنگ خمودگی بهره ببرد، در حالی که اعتیاد ندارد معتاد تلقی می‌شود. بنابراین باید مراقب باشیم که جریان‌های ناشی از مواد مخدر به نوعی توسعه پیدا نکند.

وی ادامه داد: مجموعه ستاد مبارزه با مواد مخدر و همه دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی در طول ۴۰ سال پس از انقلاب همواره تلاش کردند با این جریان‌ها شناسایی و با آن برخورد کنند.

معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ادامه داد: در حوزه کاهش عرضه چه در مبادی مرزی و چه در حوزه درون شهری و جاده‌ها بخشی از فعالیت‌هایی است که در حوزه کاهش عرضه صورت می‌گیرد اما ما علیرغم این اقدامات بزرگ نسبت به وضع موجود راضی نیستیم و باید آسیب‌های این حوزه را رصد کنیم. اولین اقدام ما می‌تواند این باشد که از طریق مهندسی معکوس در خصوص باندهایی، که دستگیر می‌شوند و در زندان هستند، شگردهای این باندها را از مبدا تا مقصد شناسایی کنیم و با آن برخورد کنیم و از طریق اصلاح اقدامات عرصه را در زمینه ورود مواد مخدر تنگ کنیم و کار را برای آنها سخت‌تر و سخت‌تر کنیم.

وی ادامه داد: همکاری تنگاتنگ ما با ستاد در این زمینه از طریق معاونت‌های پیشگیری دادگستری سراسر کشور می‌تواند انجام شود. در عرصه تقاضا که بحث معتادان است اعم از کسانی که تفننی مصرف می‌کنند و هم کسانی که حرفه‌ای مصرف می‌کنند اقدامات پیشگیرانه تدوین شده است و هم برای پیشگیری و هم بازتوانی این افراد ما به مجموعه ستاد کمک می‌کنیم تا گام‌های مؤثرتری را بردارد. در این خصوص کمپ‌های ماده ۱۵ و ۱۶ بیش از هزار کمپ ماده خصوصی در کشور فعال است ۱۵۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است و کمپ‌های ماده ۱۶ در ۱۷ استان فعال است و لازم است که در سایر استان‌ها نیز کمپ‌های ماده ۱۶ راه اندازی شود.

جهانگیر با اشاره به داروهایی که در عرصه مواد مخدر توزیع می‌شود تصریح کرد: ما بر اساس آمار ۸ هزار مرکز توزیع دارو مواد مخدر داریم که در زمینه درمان فعالیت می‌کنند به رغم اقداماتی که می‌شود نشتی‌هایی نیز وجود دارد. امروز بخشی از داروهای مواد مخدر در بازار سیاه دیده می‌شود و این نشان می‌دهد این جریان به موازات مبارزه همه جانبه شما در حال وقوع است و باعث می‌شود اقدامات شما مؤثر نباشد. ما باید دنبال کنیم این نشتی از کجاست آیا این نشتی از مراکز ترک اعتیاد است یا از انبارهای نگهداری این مواد است این کار کمک می‌کند جوانان و نوجوانان از طریق این داروها وارد عرصه مواد مخدر شوند.

وی تصریح کرد: سامانه سجام را راه اندازی، کرده اطلاعات مردم را جمع آوری کرده و با ارائه این اطلاعات به مراکز ذیربط کمک می‌کنیم تا با این موضوعات مقابله شود.

جهانگیر تصریح کرد: موضوع دیگری که مطرح شده و خواهش می‌کنم دکتر مؤمنی پیگیری کنند این است که امروز داروهای مخدر که در داخل تولید می‌شود بیش از نیاز مراکز ترک اعتیاد است و تا ۵۰ درصد بیش از نیاز مراکز تولید می‌شود اگر این موضوع صحت داشته باشد باید در تولید این داروها بازنگری شود تا این داروها در بازار سیاه و به صورت غیرقانونی فروخته شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تصریح کرد: همچنین برخی گزارش‌ها در خصوص تعرض منافع صادرکنندگان مجوز و دارندگان مراکز است و گفته شده که اینها بخشی از همین شبکه درمان هستند و ما این موضوع را از وزارت بهداشت هم پیگیری می‌کنیم. اگر این امر صحیح باشد ممکن است استانداردهای ما را تحت الشعاع قرار دهد البته تاکید می‌کنم این شنیده‌ها باید مورد ارزیابی و بررسی میدانی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: معاونت پیشگیری از وقوع جرم اعلام آمادگی می‌کنیم که با همه توان هم در زمینه اطلاع رسانی در زمینه مواد مخدر و هم در زمینه کشف باندهای مواد مخدر چه از طریق دستگاه قضائی و چه از طریق سمن‌ها همکاری کند.

414866