اجرای طرح هادی در شیراز

مدیر جهاد کشاورزی‌ شهرستان شیراز گفت: برای جلوگیری از ساخت و‌سازهای غیر‌ مجاز، طرح هادی در شیراز اجرا شد.
تصویر اجرای طرح هادی  در شیراز

به گزارش سایت خبری پرسون از فارس، ذبیح الله سیروسی اظهار داشت:‌ طرح هادی با هدف جلوگیری از ساخت و سازهای خارج از این طرح و ایجاد بافت ناکارآمد و حاشیه نشینی غیر اصولی در شهرستان شیراز اجرایی و‌ عملیاتی شده است.

سیروسی با اشاره به اینکه طرح هادی روستایی ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، نحوه استفاده از زمین را برای کارکردهای مختلف از جمله مسکونی، تولیدی، تجاری، کشاورزی، تاسیسات و تجهیزات و نیازمندی های عمومی روستایی را در قالب مصوبه‌های طرح‌ها ساماندهی فضا و سکونت‌گاه‌های روستایی یا طرح های جامع ناحیه ای تعیین می کند، افزود: در روستاها بنیاد مسکن و دهیار طبق نقشه طرح هادی یک خط محدوده دارد که خارج از آن محدوده حق ورود نخواهد داشت.

وی. تصریح کرد: زمین خارج از محدوده متعلق به منابع ملی و یا کشاورزی است و به کرات مشاهده شده که مردم در خارج از محدوده طرح هادی شروع به ساخت و ساز می کنند و سپس فرد سازنده برای رفع مشکل به سراغ مسئولان ارشد استان و بنیاد مسکن در جهت الحاق زمین به طرح هادی روستا مراجعه می‌کند.

این مسئول بیان داشت: در روستاها دهیار باید همان لحظه‌ای که کلنگ به زمین برای احداث غیرمجاز زده می‌شود از طریق نیروی انتظامی به‌عنوان دستگاه‌های امنیتی احداث را متوقف و متخلف نیز باید به کمیسیون ماده 90 معرفی شود قبل از اینکه ساخت‌ و ساز به پایان برسد و سازنده دچار خسارت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شیرا‌ز با تشریح اقدامات پیشگیرانه اظهار کرد: در جریان سفر مقام عالی دولت در استان و مصوب شدن آن از روز چهارشنبه مورخ ۲۶ مردادماه با محوریت فرمانداری، بخشداری مرکزی شهرستان و حضور تمامی عوامل و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی و قضایی و انتظامی شهرستان، پس از بازنگری طرح هادی روستاهای سطح شهرستان شیراز و لزوم اقدام و ارسال پیوست پیشگیرانه از ساخت و سازهای غیرمجاز برای نخستین بار در سطح کشور این طرح به فاز اجرایی در آمده است.

وی ادامه داد: ضرورت جلوگیری از افزایش توسعه ساخت و سازهای غیرمجاز و در نهایت بافت ناکارآمد شهری در روستاهای حاشیه شهرستان بویژه دشت قره باغ و. به ویژه روستای کرونی باعث گردید که با تعامل دستگاه‌های متولی امر، اقدامات در راستای حفر کانال برای توقف ساخت و سازهای اطراف طرح هادی و اطلاع رسانی به عامه مردم با هدف انجام ساخت وساز صرفا در محدوده طرح هادی روستای کرونی به عنوان پایلوت معرفی و عملیات در آن محل به اجرا درآمد.

سیروسی افزود : در راستای اقدامات انجام شده تاکنون بیش از ۴ کیلومتر از حفر کانال و با توجه به سرعت کار و رفع تنش‌های اجتماعی در منطقه قره باغ روستای کرونی با تدابیر عوامل اجرایی احتمالا تا ۱۵ شهریور این مهم به پایان می رسد.

وی خاطر نشان کرد : رفتار و عملکرد دستگاه‌های اجرایی در اقدام اخیر می تواند سرآغازی بر پایان سودجویی متخلفان حوزه زمین در آن اطراف شود و نیز اگر این اقدامات صرفا به حفر کانال ختم نشود و ساخت و سازهای باید به جد کنترل گردد.

این مقام مسئول با بیان اثرات اجتماعی این عملیات و بازخورد آن در منطقه گفت :اخبار واصله از اقدام اخیر حاکی از اختلاف قیمت و تفاوت ارزش زمین در 2 سمت کانال‌ نشان می‌دهد که این بازخورد باید در راستای قانون پرورش و هدایت شود.

414344