شیرطلایی جشنواره ونیز در دستان هنرپیشه فرانسوی

هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز چهارشنبه شب آغاز به کار می‌کند؛ بر اساس تصمیم دو سالانه ونیز، شیر طلایی این دوره از جشنواره برای یک عمر دستاورد هنری به «کاترین دِنُوْ - Catherine Deneuve» هنرپیشه، مدل و تهیه‌کننده فرانسوی اعطا خواهد شد.

تصویر شیرطلایی جشنواره ونیز در دستان هنرپیشه فرانسوی

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از تارنمای دو سالانه ونیز، این جازه در شب افتتاحیه جشنواره که نودمین سالگرد تاسیس خود را نیز جشن می‌گیرد، به این هنرپیشه زن فرانسوی اعطا می‌شود.

هنرپیشه، خواننده، مدل و تهیه‌کننده فرانسوی است که به خاطر به‌تصویرکشیدن شخصیت‌هایی سرد، منزوی و دارای زیبایی اسرارآمیز در فیلم‌های کارگردانانی همچون لوئیس بونوئل - Luis Buñuel Portolés، فرانسوا تروفو - François Truffaut و رومن پولانسکی - Raymond Roman Thierry Polański شناخته شده است.

او از دهه ۱۹۶۰ یکی از مهم‌ترین بازیگران سینمای فرانسه است و به طور مستمر در حال ایفای نقش در فیلم‌های مختلف بوده و برای معرفی آن‌ها به سراسر جهان سفر کرده است. دِنُو تاکنون ۴ بار نامزد جایزه سزار بوده است که در سال ۱۹۸۰ به خاطر هنرمندی در فیلم آخرین مترو و در سال ۱۹۹۳ برای فیلم هند و چین برنده این جایزه شد.

هند و چین هم فیلمی بود که این هنرمند فرانسوی، تنها نامزدی اسکارش را برای آن کسب کرد. او هم چنین نامزد دریافت جایزه بفتا برای فیلم بل دوژور - Belle de jour بوده است.

نامزدی بهترین بازیگر زن جایزه بفتا (آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون انگلیس - BAFTA) برای زیبای روز در سال ۱۹۶۸، برنده بهترین بازیگر زن جایزه سزار برای فیلم آخرین مترو - Le Dernier Métro در سال ۱۹۸۱، نامزد بهترین بازیگر زن جایزه اسکار، برنده بهترین بازیگر زن جایزه سزار و برنده خرس طلایی یک عمر بازیگری جشنواره برلین برای فیلم هندوچین - Indochine در سال ۱۹۹۳، برنده بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۹۹۸ برای فیلم میدان واندوم - Place Vendôme، برنده خرس طلایی بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم برلین برای فیلم ۸ زن - ۸ femmes در سال ۲۰۰۲ و برنده نخل طلای یک عمر بازیگری جشنواره فیلم کن از جمله افتخارات کسب شده توسط این بازیگر فرانسوی است.

413872