بایدن:

آمریکا غرق در سلاح‌های جنگی شده است

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی در دانشگاه «ویلکس» در ایالت «پنسیلوانیا» وعده داد تلاش خواهد کرد با مسئله تیراندازی‌های مرگبار در کشورش که گاهاً به مرگ کودکان دبستانی منجر می‌شود مقابله کند.
تصویر آمریکا غرق در سلاح‌های جنگی شده است

به گزارش سایت خبری پرسون، رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به تیراندازی‌های مرگبار اخیر در مدارس گفت: «بسیاری از خانواده‌ها آرامش ندارند. اخبار را نگاه می‌کنند و می‌بینند که تقریباً هر شب کودکان در مدارس و در خیابان‌ها به ضرب گلوله کشته می‌شوند. اخبار را باز می‌کنید و چیزی که می‌بینید این است.»

بایدن درباره طرح خود موسوم به «برنامه آمریکای ایمن» که هدف آن مقابله با جرم است گفت: «مردم می‌بینند که همسایه‌هایشان عزیزانشان را به دلیل مصرف مواد مخدری مانند فنتالین از دست می‌دهند. می‌بینند که نفرت، خشم و خشونت است که در خیابان‌های آمریکا جریان دارد و می‌خواهند دوباره احساس آرامش کنند؛ دوباره طعم امنیت را بچشند و هدف طرح من هم همین است.»
بایدن در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که قصد دارد استفاده از سلاح‌های تهاجمی را محدود کرده و قوانین کنترل سلاح را تشدید کند، هر چند که در مجموع مخالفتی با سلاح ندارد.
وی گفت: «ما در کشوری که غرق در سلاح‌های جنگی است زندگی می‌کنیم؛ سلاح‌هایی که برای شکار ساخته نشده‌اند بلکه برای کشتن دشمن طراحی شده‌اند. به خاطر خدا بگویید منطق وجود این همه سلاح در خارج از منطقه جنگی چیس؟ اینها لطمات شدید ایجاد می‌کنند.»
اظهارات بایدن در شرایطی مطرح شده که وقوع دو تیراندازی مرگبار یکی در «بوفالو» نیویورک و دیگری در «یوالد» تگزاس بار دیگر بحث لابی اسلحه و آزادی حمل سلاح در آمریکا را بر سر زبان‌ها انداخته است.
در تیراندازی شهر بوفالو که ۱۴ مه رخ داد ده نفر کشته و سه نفر زخمی شدند. تیراندازی دبستان «راب» در شهر یوالد تگزاس ۱۰ روز بعدتر اتفاق افتاد و در جریان آن یک جوان ۱۸ ساله ۱۹ دانش‌آموز دبستانی و ۲ معلم را به قتل رساند و ۱۷ نفر دیگر را مجروح کرد.
مقایسه آمارهای خشونت با سلاح میان آمریکا و کشورهای دیگر جهان نشان می‌دهد که ایالات متحده از این لحاظ آمارهای کاملاً متفاوتی ثبت کرده است. در این کشور نرخ وقوع تیراندازی‌های خشونت‌بار از هر کشور دیگر در دنیا بیشتر است؛ با آنکه آمریکا حدود پنج درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهد نزدیک به ۳۱ درصد از کسانی که مرتکب کشتارهای جمعی با سلاح می‌شوند در آمریکا هستند.
درباره دلایل این موضوع تا کنون تحلیل‌های مختلفی ارائه شده اما آزادی حمل سلاح توسط شهروندان اغلب مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل ایجادکننده این مشکل دانسته می‌شود.
داده‌هایی که «سی‌ان‌ان» بر اساس گزارش مرکز تحقیقات کنگره آمریکا ارائه کرده نشان می‌دهد آمریکایی‌ها صاحب حدود نیمی از (۴۸٪) از کل ۶۵۰ میلیون قبضه سلاح غیرنظامی موجود در سراسر دنیا هستند.
بررسی‌های بی‌شمار دیگری که با روش‌های تحقیق دیگر به این موضوع نزدیک شده‌اند نیز همواره آزادی مالکیت سلاح و سهولت دسترسی به آن را مهم‌ترین متغیر پیش‌بینی‌کننده تیراندازی‌های مرگبار در آمریکا معرفی کرده‌اند.
اما جدا از مسأله آزادی حمل سلاح تحلیلگران برخی دلایل اجتماعی-فرهنگی را نیز در تیراندازی‌های مرگبار در آمریکا دخیل می‌دانند. آن‌طور که در خود آمریکا هم میان بعضی از منتقدان مسائل اجتماعی معروف است سلاح‌ها تنها «ابزار» کشتن هستند، و تحقیق درباره این پدیده که چرا شمار روزافزونی از آدم‌ها در آمریکا برای کشتن همنوعانشان به این ابزار متوسل می‌شوند را نباید تنها به عاملی چون سهولت دسترسی به آنها فرو کاست.

413723