ضربه جنگ غزه به آمریکا اختلافات در کاخ سفید را شدت بخشید

روزنامه واشنگتن‌پست درباره چالش جنگ غزه برای مقامات کاخ سفید نوشت: این جنگ به طرز بی‌سابقه‌ای تیم جو بایدن را آشفته کرده و جنگ غزه به بزرگ‌ترین بحران سیاست خارجی برای دولت بایدن تبدیل شده است.
تصویر ضربه جنگ غزه به آمریکا اختلافات در کاخ سفید را شدت بخشید

به گزارش سایت خبری پرسون، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: واشنگتن پست در گزارش خود، از تشدید اختلافات در کاخ سفید خبر داده و می‌نویسد: در اوایل ماه نوامبر و زمانی که جنگ غزه وارد ششمین هفته خود شد، گروهی متشکل از حدود ۲۰ نفر از کارکنان کاخ سفید، درخواست کردند با مشاوران ارشد بایدن دیدار کنند. آنها می‌خواستند سه پرسش اصلی را با جف زینتز، رئیس دفتر کاخ سفید، آنیتا دان مشاور ارشد و جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید مطرح کنند: استراتژی دولت برای محدود کردن تعداد کشته‌های غیرنظامی در غزه چیست، پیامی که دولت در نظر دارد درباره این درگیری ارسال کند چیست، و دیدگاه کاخ سفید پس از جنگ برای منطقه کدام است؟

یکی از مقامات کاخ سفید که از محتوای این جلسه آگاه بود و نخواسته نامش فاش شود، گفت: مشاوران بایدن در این جلسه گفتند دولت باید مراقب باشد که اسرائیل را به طور علنی مورد انتقاد قرار ندهد تا بتواند در پشت صحنه بر سران اسرائیل تاثیر بگذارد و مقامات آمریکایی فشار بیاورند تا تلفات غیرنظامیان را به حداقل برساند.

واشنگتن پست افزود: جنگ اخیر اسرائیل و حماس بدون شک بزرگ‌ترین بحران سیاست خارجی دوران ریاست‌جمهوری بایدن است و این جلسه که خبر آن منتشر نشد، نشان می‌دهد چگونه کاخ سفید که به اجرای عملیات منضبط و یکپارچه افتخار کرده، دچار اختلاف شده است.

جنگ اسرائیل و حماس در غزه بیش از هر موضوع دیگری دولت آمریکا را آزار داده، زیرا کارکنان کاخ سفید را در برابر مسائل بسیار احساسی قرار داده است.

ایوو دالدر، مدیر اجرائی شورای امور جهانی شیکاگو که در زمان ریاست جمهوری اوباما به عنوان سفیر آمریکا در ناتو خدمت می‌کرد، گفت: «من فکر می‌کنم دولت از همان ابتدا متوجه شده بود که در بند قرار گرفته است.»

شکاف در داخل کاخ سفید تا حدی بین دستیاران ارشد قدیمی بایدن و مجموعه‌ای از کارکنان جوان‌تر با پیشینه‌های مختلف است. مشاوران ارشد بایدن گفته‌اند که این درگیری به جایگاه جهانی آمریکا آسیب رسانده است. با این که اظهارات بایدن در مورد مسئولیت اسرائیل برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامی و اجازه دادن به کمک‌های بشردوستانه مستقیم‌تر شده، او از درخواست برقراری آتش‌بس خودداری کرده است.

بسیاری در کاخ سفید از همان ابتدا از خطر سیاسی که این درگیری برای بایدن ایجاد می‌کند، آگاه بودند. بسیاری از مقامات، نگران هستند که هرچه درگیری طولانی‌تر شود، از نظر سیاسی و دیپلماتیک برای بایدن مضرتر شود. مقامات اسرائیلی گفته‌اند که این درگیری می‌تواند یک سال یا بیشتر طول بکشد. مقامات آمریکایی امیدوارند که این درگیری به بجبوحه مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا در سال آینده کشیده نشود.

منبع: کیهان

560312