استاندار مازندران :

گردشگری مازندران نیازمند تحولی بزرگ است

استاندار مازندران، با اشاره به این که عدم تحول در گردشگری مازندران علیرغم همه مزیت ها و ظرفیت ها، پرسش برانگیز است، گفت: در سایه یک برنامه ریزی راهبردی باید به سوی تحول بزرگ در صنعت توریسم مازندران گام بردداشت. ‎
تصویر گردشگری مازندران نیازمند تحولی بزرگ است

به گزارش سایت خبری پرسون، سید محمود حسینی‌پور روز یکشنبه در جلسه معارفه مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی مازندران در واقع اداره کل تمدن است. هویت فردی و هویت اجتماعی در برنامه‌های این سازمان قابل جست‌وجوست. اما در حوزه میراث فرهنگی چند گام بزرگ باید برداشته شود و ما نیازمند یک بازتعریف از میراث فرهنگی هستیم.

وی افزود: اهمیت این حوزه به عنوان یکی از اهرم‌های اصلی توسعه استان برای من بسیار زیاد است. تا جایی که از ابتدای پذیرش مسئولیت استانداری تا کنون در جلسه تودیع و معارفه هیچ یک از مدیران دستگاه‌های اجرایی حضور نیافتم، اما امروز تصمیم گرفتم با توجه به اهمیت این حوزه در جلسه حضور یابم.

نماینده عالی دولت در مازندران، خاطرنشان کرد: تاثیر گردشگری بر افزایش اشتغال و درآمدهای ارزی، رونق صنایع داخلی و گسترش همکاری‌های بین‌المللی موجب شده تا نگرش کشورها به مرزها تغییر کند. امروز گردشگری به عنوان یکی از مؤلفه‌های دیپلماسی در برخی کشورها استفاده می‌شود. پس از خودرو، ساختمان و صنعت غذایی چهارمین صنعت برتر جهان گردشگری است و حتی بیش از خودروسازی و کشاورزی تولید ناخالص داخلی دارد. حال باید دید مازندران ما با انبوهی از ظرفیت‌ها از این فرصت مهم اقتصادی چه بهره‌ای می‌برد؟

سهم اندک گردشگری مازندران از تسهیلات بانکی

استاندار مازندران گفت: از ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ مقایسه کردم ببینم سهم گردشگری مازندران از تسهیلات بانکی استان چقدر است؟ اولویت نخست اقتصادی استان را کشاورزی و اولویت دوم را گردشگری در نظر گرفتیم. طبیعتا باید سهم این دو حوزه از تسهیلات بانکی استان بیشتر باشد. اما در همبن پنج سالی که بررسی کردیم گردشگری مازندران کمترین سهم از اخذ تسهیلات بانکی را داشت.

حسینی‌پور اظهار کرد: در مدت یاد شده متاسفانه ۷۵درصد تسهیلات ما در بخش ساخت و ساز هزینه شد. حتی کشاورزی هم کمرنگ‌تر از بخش ساختمان دیده شد. ما در بخش‌های کشاورزی و گردشگری با توجه به پیشرفتی که سایر استان‌ها دارند اگر تلاش نکنیم رتبه و موقعیتی را که داریم را از دست خواهیم داد.

وی افزود: خوشبختانه در سال‌های پس از انقلاب برای کشاورزی مازندران گام‌های خوبی برداشته شد. اما همپای توسعه کشاورزی باید به صنعت گردشگری مازندران هم توجه می‌کردیم. وضعیت کنونی گردشگری مازندران با وجود ظرفیت و مواهبی که داریم نشان می‌دهد نقش مدیریتی ما در این حوزه نقص داشت. امروز اگر مازندران رتبه پانزدهم بیکاری کشور را دارد به این دلیل است که نتوانستیم از مواهب خدادایی استفاده کنیم.

نیاز به سند آمایش گردشگری

نماینده عالی دولت در مازندران با بیان این‌که مجموعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران به تحولی بزرگ نیاز دارد، گفت: در این مدت حضورم مجموعه گردشگری مازندران را اصلا در تراز این استان ندیدم و معتقدم نیازمند تحولی بزرگ در این حوزه هستیم. البته تخصصی در این حوزه ندارم. اما به عنوان یک مدیر و همکار که ساعت‌ها با مجموعه دوستان در کشاورزی و صنعت و گردشگری استان جلسات داشتم به این نتیجه رسیدم که گردشگری استان برنامه استراتژیک و راهبردی ندارد.

حسینی‌پور افزود: البته این مسائل ربطی به دوره مدیریت آقای ایزدی ندارد. اتفاقا ایشان بسیار پرتلاش ظاهر شد و زحمات زیادی هم کشید. اما موضوعی که باید در این موضوع مورد توجه قرار بگیرد رسیدن به نگاه راهبردی در مدیریت گردشگری استان است. اگر بتوانیم راهبرد مشخصی را برای میراث فرهنگی و گردشگری ایجاد کنیم پیشرفت می‌کنیم.

این مسئول تصریح کرد: باید در درجه نخست یک آسیب‌شناسی کاملا حرفه‌ای از عملکرد این سازمان در استانی که دریا، کوه، جلگه، جنگل، منابع رودخانه‌ای، بومگردی و بسیاری از جاذبه‌های گردشگری را دارد انجام شود و ببینیم سهم اقتصاد استان از گردشگری چیست. در بسیاری از کشورها این مواهب را ایجاد می‌کنند، ولی ما داریم و بهره مناسب نمی‌بریم.

وی با بیان این که در مازندران سند آمایش گردشگری نداریم، اظهار کرد: گرچه اسناد متعددی برای گردشگری مازندران نوشته شد، اما آنچه که به عنوان فهم عمومی مورد تاکید همه ارکان باشد نداریم. سند آمایش گردشگری در مازندران دستخوش سلایق سیاسی، فرهنگی و سلیقه‌ای برخی جریان‌ها شد.

ارزبری به جای ارزآوری

استاندار مازندران با انتقاد از رویه موجود در عرصه برنامه‌ریزی و مدیریت گردشگری مازندران گفت: وقتی گردشگران کشورهای حاشیه خلیج فارس حاضرند برای سفر به منطقه‌ای خوش آب و هوا مانند مازندران هزاران دلار هزینه کنند چرا ما نتوانستیم آن‌ها را جذب کنیم؟ اکنون به جای این‌که آن‌ها بیایند در استان ما هزینه کنند، مردم استان ما برای مسافرت ارز از کشور خارج می‌کنند.

استاندار: گردشگری مازندران به برنامه راهبردی نیاز دارد / باید گردشگری را از مافیای فساد صدور مجوز نجات دهیم

حسینی‌پور تصریح کرد: ۴۷۰ کیلومتر ساحل داریم و حتی یک کشتی مسافری نداریم. مردم ما باید حسرت بخورند و به کشورهای اطراف بروند. حوزه مدیریتی گردشگری ما در استان چه کرد که در ۴۳ سال پس از انقلاب نتوانست آن را فعال کند؟ چرا گردشگران دنیا دوست دارند در سفر به ایران به اصفهان و شیراز بروند، اما به مازندران نمی‌آیند؟

وی خاطرنشان کرد: جاذبه‌های متنوع و متعدد تاریخی و طبیعی مانند جنگل‌های منحصربه‌فرد هیرکانی را در مازندران داریم. اما بهره‌ای برای جذب گردشگر نبردیم. یک میانکاله داریم که وقتی برای پرندگانش چالش پیش می‌آید توجه کل دنیا به آن جلب می‌شود. اگر میانکاله در سوییس بود یک کشور را با درآمدهای گردشگری آن اداره می‌کردند. از باغ جهانی عباس‌آباد با آن جذابیت و پشتوانه تاریخی چه بهره‌ای برده شد؟ باید از خودمان بپرسیم که با وجود این مجموعه ظرفیت‌ها چرا نتوانستیم این صنعت را متحول کنیم؟

نماینده عالی دولت در مازندران اظهار کرد: جایی از کار می‌لنگد که نتوانستیم از این فرصت‌ها بهره بگیریم و حتی ظرفیت نیروی انسانی این مجموعه مدیریتی را فعال کنیم و به آن‌ها انگیزه بدهیم. توان لازم در نیروی انسانی ما وجود دارد و این پتانسیل بالقوه باید کمک کند که مازندران به عنوان یکی از قطب‌های ممتاز این صنعت در منطقه مورد توجه قرار گیرد.

.برندسازی سوغات مازندران

نماینده عالی دولت با بیان این‌که برندسازی در حوزه خدمات و محصولات مرتبط با گردشگری مازندران یک ضرورت است، گفت: متاسفانه هنوز مازندران سهم مشخصی از اقتصاد سوغات ندارد. گرچه برنج مازندران در داخل و خارج برند است و می‌توان آن را به عنوان سوغات نام برد. اما به عنوان یکی از نیازهای سبد غذایی در دسته سوغات‌ها قرار نگرفت و در این زمینه برندسازی هم نشد.

حسینی‌پور خاطرنشان کرد: در حوزه صنایع دستی هم شرایط تقریبا مشابهی داریم. تولیدات فاخر هنرمندان صنایع دستی ما به کشورهای دیگر می‌رود. اما چقدر به آن‌ها توجه داریم؟

گردشگری انقلاب اسلامی و گردشگری مذهبی

استاندار مازندران ظرفیت‌ گردشگری مذهبی و گردشگری انقلاب اسلامی را نیز از فرصت‌های کسب درآمد از راه صنعت گردشگری بیان کرد و گفت: گردشگری انقلاب اسلامی یکی از راهکارهایی است که می‌تواند به ما در جذب گردشگر کمک کند. در این شکل از گردشگری که در شاخه‌های گردشگری جهان وجود ندارد، باید انقلاب اسلامی را به گردشگران معرفی کنیم. برای نمونه شهر هزارسنگر آمل می‌تواند یکی از مقاصد گردشگری انقلاب اسلامی باشد.

حسینی‌پور اظهار کرد: باغ‌موزه بزرگ دفاع مقدس در ساری یکی از این ظرفیت‌هاست که در آن بسیاری از گردشگران را می‌توان با دفاع مقدس مازندران آشنا کرد. ما در مازندران ژنرال‌هایی داریم که نقشی اثرگذار در جنگ سخت سوریه داشتند و می‌توان این چهره‌ها را به گردشگران معرفی کرد.

وی افزود: مازندران دیار علویان است، اما چقدر از ظرفیت وجود صدها بقعه متبرکه امامزادگان در این استان برای جذب گردشگر بهره گرفته شد؟ باید برای همه این ظرفیت‌ها برنامه‌ریزی مناسبی داشت.

هم‌افزایی برای رونق گردشگری در مازندران

نماینده عالی دولت در مازندران با اشاره به اهمیت توجه به حوزه‌های میراث فرهنگی و صنایع دستی در مازندران برای کمک به اقتصاد گردشگری و اشتغال‌زایی، اظهار کرد: واقعیت این است که اگر این روند سنتی موجود در عرصه مدیریت و برنامه‌ریزی گردشگری را بخواهیم حفظ کنیم از استان‌های دیگر عقب می افتیم.

حسینی‌پور افزود: وقتی مدیر جوان مستقل و غیروابسته برای حوزه گردشگری مازندران انتخاب کردیم، هدف این است که در استان تحول ایجاد شود. اگر کارکنان این مجموعه با رشد استان همسو نشوند قطعا مدیریت کلان استان مسیر دیگری را انتخاب خواهد کرد.

وی اظهار کرد: پیام انتخاب دکتر برزگر به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران این است که تمام افراد اداره کل با تخصصی که دارند از بن‌بست مدیریتی خارج شوند.

استاندار مازندران تصریح کرد: مجموعه دستگاه‌های مرتبط با گردشگری اعم از منابع طبیعی، دستگاه‌های نظارتی، جهاد کشاورزی، شهرداری‌ها و سایر ادارات باید در طول مسیر استراتژیک رونق گردشگری با این اداره کل همکاری کنند تا تاخیری که در رشد این مجموعه اتفاق افتاد را جبران کنیم و به روزی برسیم که هر چه دلار از داخل به کشورهای اطراف رفت را یکجا در مازندران پس بگیریم.

با حضور استاندار مازندران، نادر زینالی مدیرکل دفتر هماهنگی استان‌ها و علی طلوعی مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی و امور بین‌الملل وزارت میراث فرهنگی و برخی مدیران و مسئولین، صادق برزگر عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گنبد با حکم وزیر میراث فرهنگی به عنوان مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران منصوب شد.

در این مراسم با اهدای لوح سپاس از تلاش‌های مهدی ایزدی طی حدود هشت ماه اخیر برای سرپرستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران قدردانی شد

گزارش از: رقیه عالی/ کرانه

413521