در ششمین قسمت برنامه

«جواد قربانی» در «همسایه‌های خوب»

گزارشی از ششمین قسمت «همسایه‌های خوب» که شب گذشته ششم شهریورماه با حضور «جواد قربانی» روانه آنتن شبکه دو سیما شد بخوانید.
تصویر «جواد قربانی» در «همسایه‌های خوب»

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از روابط عمومی، ششمین قسمت از «همسایه‌های خوب»، تازه‌ترین محصول مرکز مستند سوره، با عنوان «جواد قربانی» شب گذشته ششم شهریورماه ساعت 19:00 روی آنتن شبکه دو سیما رفت، از فعالیت‌های یک فرد جهادگر با همراهی سایر دوستانش می‌گوید که در قرارگاه محرومیت‌زدایی جنوب‌غرب تهران خدمت‌رسانی می‌کنند.

عمده فعالیت آن‌ها در قرارگاه، بازسازی و تعمیر خانه‌های فرسوده محله‌های جنوبی تهران و همچنین تامین بسته‌های غذایی و معیشتی برای خانواده‌های نیازمند است. در این قسمت در کنار معرفی فعالیت‌های جواد قرانی تلاش‌ها و پیگیری‌هایش برای خانه‌دار کردن یک مادر شهید افغانستانی نیز روایت می‌شود.

پخش این قسمت بهانه‌ای شد تا گفتگویی کوتاه با «جواد قربانی» داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.

وی در ابتدا با اشاره به اینکه عموما بچه‌هایی که کار جهادی می‌کنند، علاقه‌ای به دیده شدن ندارند، مطرح کرد: به تازگی مقام معظم رهبری بحث جهاد رسانه‌ای را مطرح کردند به همین دلیل تعدادی از دوستان تصمیم گرفتند جلوی دوربین قرار بگیرند و از فعالیت‌هایشان بگویند. بر این اساس ما هم برای آنکه بتوانیم کار را گسترش دهیم و کمک‌های مردمی را جذب کنیم تا کسانی که گرفتار هستند به ما مراجعه کنند، تصمیم گرفتیم جلوی دوربین «همسایه‌های خوب» حاضر شویم.

این جهادگر با بیان اینکه متاسفانه مردم فکر می‌کنند کسانی که در این گروه‌ها مشغول هستند، پول می‌گیرند اما کمتر کار می‌کنند، گفت: پس از این همه سال هنوز برای مردم جا نیفتاده است که گروه‌های جهادی را جوانانی تشکیل می‌دهند که از وقت، استراحت و مال خود می‌گذرند تا مشکل یک هم‌وطن را حل کنند.

قربانی ادامه داد: با وجود اینکه تعداد گروه‌های جهادی زیاد شده است، مردم هنوز این گروه‌ها را نمی‌شناسند. به همین دلیل باید برنامه‌های زیادی در راستای معرفی این گروه‌ها ساخته شود. البته برنامه‌هایی در این زمینه ساخته شده است اما به دلیل زمان و شبکه نامناسب برای پخش مخاطب نداشتند. حتی مطلبی هم که باید در این برنامه مطرح شود، گفته نمی‌شود.

به گفته این جهادگر، هرچه قدر رسانه ملی و اصحاب هنر بیشتر روی معرفی جهادگران و کارهای جهادی کار کنند، جوان‌های بیشتری از این امر استقبال می‌کنند و تعداد افراد بالاتر می‌رود.

وی یادآور شد: بسیاری از افرادی که به ما کمک می‌کنند، شاید ما را به لحاظ مذهب قبول نداشته باشند اما کارمان را قبول دارند و تجربه خوبی از همکاری با ما پشت سر گذاشتند. همچنین ما جزو معدود قرارگاه‌هایی هستیم که می‌توانیم ادعا کنیم کاملا مردمی هستیم.

قربانی با بیان اینکه او و همکارانش از سال 80 فعالیت خود را آغاز کردند، تصریح کرد: از زمان زلزله کرمانشاه وارد خانه‌های مردم در سر پل ذهاب شدیم و فعالیت خود را در زمینه بازسازی و تعمیر خانه‌ها آغاز کردیم. پس از آن صد و هفتاد و هشت خانه ساختیم. همچنین در شهر تهران نیز موفق به بازسازی و تعمیر چهارصد و بیست و یک خانه شدیم.

وی افزود: در حال حاضر پنج هزار و هشت صد خانواده تحت پوشش ما هستند و در زمینه‌های مختلف از جمله تامین مواد غذایی، دارو و درمان، تهیه لوازم تحصیلی، تامین کرایه خانه و... به آن‌ها کمک می‌کنیم. اگر بخواهم درباره فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم، مثالی بزنم باید بگویم که ماه پیش یک میلیارد و دویست میلیون تومان وام به کسانی دادیم که توان پرداخت کرایه خانه و پول پیش نداشتند.

این جهادگر تاکید کرد: شاید برایتان جالب باشد که بدانید جوانان زمان استراحتشان را در اختیار ما قرار می‌دهند و در امور خیر یاری می‌رسانند. همچنین کسانی هستند که از شهرستان‌های مختلف می‌آیند و در کار جهادی به ما کمک می کنند.

قربانی با بیان اینکه کار جهادی تبدیل به فرهنگ شده است، مطرح کرد: این فرهنگ در هیچ کجای دنیا قابل مشاهده نیست که مردمی که خود گرفتار انواع مشکلات هستند به هم‌نوع خود کمک کنند. جالب است بدانید که گروه‌های جهادی از دیگر کشورها به ایران می‌آیند تا از کارهای ما الگو بگیرند و آن را در کشورشان اجرا کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: روحیه و تفکر جهادی در تمام این مردم هست و آرزویم این است که این فرهنگ انقدر غنی شود که همه دنیا را تحت تاثیر قرار بدهد. همچنین امیدوارم در کشور خودمان به جایی برسیم که هیچ کس نیازمند کمک دیگری نباشد و همه دستشان در جیب خودشان باشد.

«همسایه‌های خوب» به کارگردانی مهدی بخشی‌مقدم و تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی شنبه تا سه‌شنبه ساعت 19:00 روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود و بازپخش آن در همان روز ساعت 23:30 است.

413327