رشد 21 درصدی صادرات در 5 ماهه امسال

روزگذشته از کارنامه تجارت خارجی ایران در پنج ماهه نخست امسال رونمایی شد. علیرضا مقدسی، رئیس کل گمرک ایران و معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی دیروز در جمع خبرنگاران از رشد قابل توجه تجارت غیرنفتی ایران از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه خبر داد.
تصویر رشد 21 درصدی صادرات در 5 ماهه امسال

به گزارش سایت خبری پرسون، براساس جزئیاتی که این مقام مسئول اعلام کرد، در پنج‌ماهه نخست امسال، درمجموع 58 میلیون تن کالا به ارزش 42 میلیارد و 589 میلیون دلار میان ایران و شرکای تجاری آن داد و ستد شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 20.2 درصد افزایش یافته است. در پنج ماهه نخست سال گذشته ارزش کل تجارت غیرنفتی ایران 35 میلیارد و 430 میلیون دلار بوده است که بدین ترتیب تجارت خارجی در این دوره در سال جاری بیش از 7 میلیارد دلار بیشتر شده است.

طبق این اطلاعات، دراین دوره زمانی، صادرات ایران به کشورهای دیگر بالغ بر44 میلیون تن بوده که 3.5 درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش نشان می‌‌دهد. اما از نظر ارزشی صادرات ایران در پنج ماهه اول امسال به 20 میلیارد و 924 میلیون دلار رسیده است که 21.2 درصد بیش از دوره مشابه سال گذشته است. گفتنی است در پنج ماهه اول پارسال، ارزش صادرات ایران 17 میلیارد و 255 میلیون دلار بود. در بخش صادرات نیز، چین، عراق، امارات، ترکیه و هند به ترتیب اصلی ترین بازارهای صادراتی کالاهای ایرانی بوده‌اند. پروپان مایع، متانول، گاز طبیعی مایع شده، پلی اتیلن، شمش آهن و فولاد کالاهای اصلی صادراتی کشور بوده است.

در بخش واردات نیز، آمار گمرک ایران نشان می‌‌دهد که دراین دوره از سال جاری، 14 میلیون تن کالا وارد کشور شده است که 8.5 درصد کمتر از پارسال است. ارزش دلاری کالاهای وارداتی در پنج ماهه امسال نیز 21 میلیارد و 665 میلیون دلار است که درمقایسه با 18 میلیارد و 175 میلیون دلاری که درمدت مشابه سال گذشته وارد کشور شده است، 19.2 درصد رشد نشان می‌‌دهد. این درحالی است که به گفته رئیس‌کل گمرک ایران، تمام کالاهای وارداتی نهاده‌های تولید و کالاهای اساسی است به طوری که دراین مدت، گندم، برنج، سویا، شکر تصفیه نشده و گوشی تلفن همراه مهم‌ترین آنها است. همچنین دراین دوره، امارات، چین، ترکیه، هند و روسیه پنج کشور اصلی تأمین کننده کالاهای وارداتی ایران بوده‌اند.

رشد 44 درصدی ترانزیت در دولت سیزدهم

براساس گفته‌های معاون وزیر اقتصاد، درمجموع ترانزیت در یکسال اخیر و دوره فعالیت دولت سیزدهم 44 درصد نسبت به مدت مشابه قبل افزایش یافته است. درپنج ماهه نخست امسال نیز، آمار نشان می‌‌دهد که 5 میلیون و 929 هزار تن کالا از طریق کشور ترانزیت شده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، 25.2 درصد بیشتر شده است. درهمین خصوص این مقام مسئول از انعقاد نخستین تفاهمنامه سه جانبه کشور در حوزه ترانزیت برای تسهیل مراودات بین ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه خبر داد. دراین راستا، برای گسترش مبادلات تجاری با روسیه یک همکاری شکل گرفت. کشور آذربایجان در مرز خشکی بین ایران و روسیه قرار گرفته است و بعضاً تجار از فک پلمب و معطلی زیاد در مرز آذربایجان گلایه داشتند.در این راستا طی نشستی که با گمرک جمهوری آذربایجان داشتیم نتایج خوبی برای تسهیل این امر حاصل و یک سند سه جانبه امضا شد.

واردات آیفون نداشتیم

رئیس کل گمرک ایران با تأکید بر اینکه واردات گوشی در رتبه نخست واردات قرار دارد، گفت: در پنج ماهه نخست واردات آیفون نداشتیم. مقدسی در مورد واردات تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار نیز اظهار کرد: در چهار ماهه نخست سال جاری ۱۶۶ هزار دستگاه تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار به ارزش ۱۹۸ میلیون دلار به کشور وارد شده است. البته بحث حقوق ورودی آنها مطرح است.

پنج میلیون تن کالای اساسی در گمرک وجود دارد

طبق اطلاعات ارائه شده از سوی گمرک ایران، در مورد آخرین وضعیت کالاهای اساسی در گمرک ۳.۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر، ۵۰۰ هزار تن در اسکله‌ها، یک میلیون تن در لنگرگاه‌ها و جمعاً پنج میلیون تن کالای اساسی در گمرک است که تشریفات آنها در حال انجام بوده و هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد. به طوری که روزانه هزار و 500 کامیون حامل کالای اساسی از گمرک بندر امام خمینی (ره) ترخیص می‌‌شود.

کاهش 15 درصدی زمان واردات

هرچند معاون وزیرامور اقتصادی و دارایی از زمان رویه‌های گمرکی مانند واردات و صادرات رضایت ندارد، اما آمار نشان می‌‌دهد که در دولت سیزدهم، زمان انجام تشریفات گمرکی برای رویه واردات به 34 ساعت رسیده که نسبت به قبل 15 درصد کاهش داشته است. در بخش رویه صادرات نیز میانگین زمان تشریفات 7 ساعت است که این زمان نیز 14 درصد کمتر شده است. این درحالی است که برنامه گمرک برای زمان تشریفات گمرکی کمتر از یک روز است. هم اکنون 45 درصد کالاها از مسیر سبز که به کمترین تشریفات گمرکی نیاز دارد عبور می‌‌کند. 25 درصد نیز از مسیر زرد و با کنترل دستگاه‌های ایکس‌ری و 30 درصد مابقی از مسیر قرمز عبور می‌‌کند که برای آن تمام بررسی و بازرسی‌ها انجام می‌‌شود.

تعیین تکلیف کالاهای ماندگار در گمرک

درحالی که تغییر سیاست‌های تجاری و ارزی باعث افزایش ماندگاری کالاها در گمرک می‌شد، در دولت سیزدهم سعی شد این موضوع رسیدگی شود. بر این اساس یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن کالا در گمرک وجود داشت که ماندگاری بسیارزیادی طی سال‌های گذشته داشت. تاکنون بیش از یک میلیون کالا ارزیابی و به سازمان اموال تملیکی اعلام شده‌اند. ۲۵۰ هزار تن کالا باقی مانده است که شامل کالاهای اساسی نمی‌شود.
همچنین درخصوص خودروهای دپوشده در انبارها، یک هزار و ۱۲۰ خودرو با ثبت سفارش جعلی وارد کشور شده‌اند که با تصمیم دستگاه قضا مقرر شد تا این خودروها به فروش برسند. با این حال گمرک آماده پذیرش خودروهای وارداتی است که اخیراً ورود آنها مصوب شده است، برهمین اساس مقرر شده تا ١٠٠ هزار دستگاه تا سقف ١٠ هزار یورو یا ۵٠ هزار دستگاه تا سقف ٢٠ هزار یورو وارد کشور شود که گمرک آمادگی ثبت سفارش آن را دارد.

28 هزارمیلیارد تومان به نفع تولیدکننده‌ها

براساس اعلام رئیس کل گمرک، براساس قانون بودجه سال جاری، مجلس تعرفه واردات کالاهای اساسی و پزشکی را از 4 به یک درصد کاهش داد. به دنبال آن دولت در یک لایحه دو فوریتی که به مجلس ارسال شده خواستار کاهش حقوق گمرکی ماشین‌آلات بخش تولید از 10 درصد به یک درصد شده است که هم اکنون در دست بررسی مجلس است. براین اساس در صورتی که این لایحه به تصویب مجلس برسد، دولت 28 هزار میلیارد تومان از درآمدهای گمرکی خود را از دست می‌‌دهد که درمقابل همین رقم به نفع واحدهای تولیدی خواهد بود.

کشف هزار و ۲۹۵ نفر برای ورود غیرقانونی

در پنج ماهه نخست امسال برای یک هزار و ۲۳۸ تن مواد مخدر به ارزش ۲۸ هزار میلیارد ریال پرونده قاچاق تشکیل شد که این کشف رشد ۵۰ درصدی را تجربه کرده است؛ همچنین ۱۴.۵ میلیون تن مواد پیش‌ساز مواد مخدر نیز کشف شد. قاچاق انسان نیز یکی از کشفیات گمرک است که در پنج ماهه امسال یک هزار و ۲۹۵ نفر از اتباع شرقی و کشورهای همسایه که در میان محموله‌ها پنهان شده بودند، از طریق اسکنرها پیدا شدند.دلیل اصلی قاچاق سوخت تفاوت قیمت با کشورهای همسایه است که برای این کار هم ترفندهای مختلفی به کار گرفته می‌شود؛ برای مثال قاچاقچیان با چندجداره کردن تانکرها در یک جداره سوخت و در جداره دیگر مایع بدون مشکلی را قرار می‌دهند اما در نهایت گمرک با نمونه‌گیری متوجه می‌شود.

منبع: روزنامه ایران

413052