برگزاری نشست‌ «سیاست در بستر ادبیات»

نشست مجازی داستان سیاسی ایران با حضور محمد حنیف فردا یکشنبه ششم شهریور در صفحه اینستاگرام کانون اندیشه جوان برپا می‌شود.

تصویر برگزاری نشست‌ «سیاست در بستر ادبیات»

به گزارش سایت خبری پرسون، کانون اندیشه جوان نشست مجازی «داستان سیاسی در ایران» را از ساعت ۲۱ فردا یکشنبه ششم شهریور ۱۴۰۱ با حضور محمد حنیف در صفحه اینستاگرام خود برگزار می‌کند.

علاقه‌مندان برای استفاده از این نشست می‌توانند در روز تعیین شده به نشانی canoon_org_ @ مراجعه کنند.

همواره تصور می‌شود اتفاقات سیاسی را باید در لابه‌لای متون و اسناد تاریخی جستجو کرد اما در بسیاری از اوقات، اطلاعات تاریخی و اجتماعی مهمی از ادوار تاریخی را می‌توان از قلم و هنر هنرمندان و داستان‌نویسان دریافت کرد. از جمله آثاری که اطلاعات تاریخی مناسبی از تاریخ در اختیار ما می‌گذارند، رمان‌ها و داستان‌هایی است که با رنگ و نشان سیاسی نوشته شدند: «داستان سیاسی».

داستان‌نویسان ایرانی عمدتاً از سیاست تاثیر پذیرفته‌اند. به عبارتی خلق اولین آثار داستانی در ایران، نه تنها سبب حرکت‌های سیاسی جامعه نبوده‌اند، که بعد از وقوع انقلاب مشروطه و پیشتر از آن، به هنگام تحولات مربوط به ورود مظاهر فرهنگی غرب به ایران به وقوع پیوسته‌اند. به‌طور کلی در هر دوره سیاسی (دوره قاجاریه، مشروطه، کودتاها، دوران حکومت پهلوی‌ها و فضای انقلابی ایران و جنگ تحمیلی) داستان‌هایی نگاشته شده که تاثیر روح سیاسی زمانه در آن آشکار است و اوضاع سیاسی و اجتماعی همواره در انتخاب موضوعات و مضامین داستانی تاثیر آشکاری داشته است.

412961