دوره نهفتگی کرونا با هر سویه جدید تغییر می‌کند

محققان چینی می گویند دوره نهفتگی کووید ۱۹ با هر سویه جدید کوتاه تر از قبل می شود.
تصویر دوره نهفتگی کرونا با هر سویه جدید تغییر می‌کند

به گزارش سایت خبری پرسون، محققان چینی که داده‌های ۱۴۲ مطالعه مختلف را بررسی کردند، دریافتند افرادی که به سویه آلفا که در اواخر سال ۲۰۱۹ در ووهان ظاهر شد، آلوده شده بودند به طور میانگین پنج روز دوره نهفتگی داشتند.

محققان گزارش کردند تا زمان ظهور سویه اومیکرون، دوره نهفتگی به طور متوسط به کمتر از ۳.۵ روز کاهش یافت.

تیم تحقیق توضیح داد: «یافته‌ها اهمیت زیادی دارند، زیرا شناسایی دوره نهفتگی سویه های مختلف یک عامل کلیدی در تعیین دوره قرنطینه برای افرادی است که آزمایش کووید ۱۹ شأن مثبت شده است.»

محققان داده‌های مربوط به دوره‌های نهفتگی را از تعداد بی‌شماری از مطالعات انجام‌شده در طول پاندمی بررسی کردند که در مجموع شامل بیش از ۸۱۰۰ بیمار کووید ۱۹ بود.

«مین لیو»، سرپرست تیم تحقیق از گروه اپیدمیولوژی دانشگاه پکن، گفت: «یافته های این مطالعه نشان می‌دهد که کروناویروس به طور مداوم در طول همه گیری کرونا تکامل یافته و جهش یافته است. ویروس به طور مداوم از نظر توانایی انتقال بین افراد، میزان شدت و دوره نهفتگی آن تغییر کرده است.»

محققان دریافتند دوره نهفتگی سویه آلفا اولیه به طور متوسط پنج روز قبل از شروع علائم بوده است.

هنگامی که نوع بتا در ماه می ۲۰۲۰ ظاهر شد، مدت دوره نهفتگی به حدود ۴.۵ روز کاهش یافت.

سویه بسیار قابل انتقال تر دلتا در سال ۲۰۲۱ ظاهر شد. دوره نهفتگی آن حتی کوتاه‌تر، به طور متوسط حدود ۴.۴ روز، بود.

با این حال، زمان دوره نهفتگی با ظهور سویه اومیکرون به طور قابل توجهی کوتاه‌تر شد: به طور متوسط فقط ۳.۴ روز.

آنها اذعان داشتند زمانی که کووید ۱۹ برای اولین بار در نوع آلفا ظاهر شد، دوره نهفتگی پنج روزه آن بسیار طولانی‌تر از سایر بیماری‌های ویروسی رایج بود.

به عنوان مثال، سرماخوردگی‌های معمولی ناشی از ویروس کرونا حدود ۳.۲ روز نهفتگی دارند. نهفتگی آنفلوانزا کمتر از دو روز است و راینوویروس ها (شایع‌ترین علت سرماخوردگی) حدود یک روز و نیم دوره نهفتگی دارند.

لیو تاکید کرد: «اعداد در مطالعه آنها فقط حد متوسط است و دوره نهفتگی برای هر بیمار کووید ۱۹ هنوز می‌تواند بسیار متفاوت باشد. در این مطالعه کوتاه‌ترین میانگین دوره نهفتگی گزارش شده ۱.۸ روز و طولانی‌ترین مدت نهفتگی ۱۸.۸۷ روز بوده است.»

کوتاه شدن متوسط دوره نهفتگی کووید ۱۹ در طول زمان می‌تواند بر توصیه‌ها برای قرنطینه تأثیر بگذارد.

منبع: مهر

412613