آلودگی ۶۵۰ هکتار از باغات گلستان به آفت مگس مدیترانه ای

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به آلودگی باغات به آفت مگس مدیترنه ای، گفت: اگر باغداران گلستانی مبارزه پیشگیرانه را آغاز نکنند، بیش از ۹۰درصد مرکبات گلستان آسیب می بیند.
تصویر آلودگی ۶۵۰ هکتار از باغات گلستان به آفت مگس مدیترانه ای

به گزارش سایت خبری پرسون، کیانوش حق نما در گفتگویی، اظهار کرد: از جمع ۱۴ شهرستان گلستان، باغات هشت شهرستان استان به آفت مگس مدیترانه‌ای مبتلا شده که میزان ابتلاء آفت نسبت به سال گذشته رشد ۲۰ تا ۴۰ برابری داشته است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان تصریح کرد: از مجموع ۲۲ هزار هکتار باغ میوه در گلستان، ۶۵۰ هکتار به آفت مگس مدیترانه‌ای آلوده شده است که تا امروز در ۵۵۰ هکتار از باغات آلوده عملیات مبارزه با آفت انجام شده است.

وی اضافه کرد: هزار و ۲۰۰ نفر از باغداران گلستانی بسته‌های حمایتی برای مبارزه با آفت دریافت کرده‌اند و مبارزه با آلودگی در سطوح ردیابی، پیش آگاهی و کنترل انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: آفت مدیترانه‌ای اولین بار در نیمه اول خردادماه در استان گزارش شد و این زمانی بود که ۹ درصد میوه‌های هسته دار مثل شلیل و هلو برداشت شده بود و هم اکنون نگرانی ما آلوده شدن میوه‌های دانه دار مثل گلابی، خرمالو و مرکبات است.

حق نما به باغداران گلستانی هشدار داد تا نسبت به اقدامات پیشگیرانه نسبت به شیوع مگس مدیترانه‌ای در باغات خود اقدام کنند، در غیر این صورت احتمال این مسئله وجود دارد که میوه‌های دانه دار و مرکبات تا ۹۰ درصد آسیب ببینند.

وی گفت: میوه‌های هسته دار آلوده که بر روی درختان باقی مانده‌اند یا پای درخت افتاده و جمع نشده‌اند کانون آلودگی بوده و دیگر محصولات باغ را هم آلوده می‌کنند لذا باید باغداران نسبت به جمع‌آوری این میوه‌ها و نابودی آن اقدام و علاوه بر آن مبارزه شیمیایی علیه آفت را انجام دهند.

حق نما ادامه داد: در غیر این صورت آلودگی با شدت بیشتری سال بعد، میوه باغدار را تهدید کرده و به دیگر درختان هم منتقل خواهد شد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان با بیان این که هم اکنون باغات گلستان در مرحله آرامش پیش از طوفان هستند، گفت: باغ‌های هسته دار که برداشت آن به اتمام رسیده باید سم‌پاشی شود و میوه‌هایی مانند مرکبات و خرمالو باید در مرحله رسیدگی فیزیولوژیک جمع شود و نباید به مرحله رسیدگی زیاد برسد تا کانونی برای جمع شدن مگس مدیترانه ایجاد شود.

وی گفت: ۲۵ روز قبل از برداشت محصولات دانه دار مبارزه با آفت را آغاز کرده‌ایم تا قبل از رسیدگی کامل میوه میزان مگس‌ها را کاهش دهیم و شاهد خسارت کمتری در باغات استان باشیم.

412169