آخرین رایزنی‌ها در واپسین فرصت‌ها برای «توافق»

ارائه پاسخ کتبی ایران به پیش‌نویس پیشنهادی اروپایی‌ها در دوشنبه (24 مرداد)، در چند روز اخیر نگاهها را به سوی واکنش آمریکا به پاسخ ایران معطوف کرده است. در شرایطی که به نظر می‌رسد موضوع احیا یا مرگ برجام در ساعت صفر خود قرار دارد، این روزها نیز واکنش‌های مختلفی پیرامون توافق و ابعاد احتمالی آن ایراد می‌شود که در گزارش ذیل به مهم‌ترین آن‌ها پرداخته شده است.
تصویر آخرین رایزنی‌ها در واپسین فرصت‌ها برای «توافق»

به گزارش سایت خبری پرسون، در گرماگرم بحث بر سر جزئیات پاسخ ایران به پیش‌نویس نهایی اروپایی‌ها، یک رسانه لبنانی مدعی شده که به جزییات جدید توافق ایران و گروه 4+1 دست یافته است. پایگاه خبری مستقل The Cradle مستقر در لبنان مدعی شد منابع مطلعی جزییات توافق احیای برجام و رفع تحریم‌ها را به دست آنها رسانده‌اند.

بر اساس ادعای The Cradle به نقل از منبعی آگاه، سکوهای سانتریفیوژها از بین نمی‌روند و اتصالات و برق آنها جمع‌آوری می‌شود که قابلیت بازسازی ایران را به زیر یک سال می رساند و نوعی تضمین است. این پایگاه همچنین مدعی شده 21 تضمین کتبی برای رفع نگرانی های ایران در توافق وجود دارد. به ادعای این پایگاه، از این مرحله به بعد در توافق فرصتی 60 روزه است که طی آن ایران با فروش نفت به کشورهای غربی و دسترسی به دارایی های بلوکه شده خود در خارج از کشور، مشروعیت و عملکرد توافق را آزمایش خواهدکرد.

تاکید اروپا بر انتظار برای پاسخ آمریکا

در جبهه اروپا نیز شاهد هستیم رسانه‌ها و مقام‌های اروپایی اعلام کرده‌اند، تمامی طرفین در انتظار واکنش آمریکا به پاسخ ایران هستند. در این میان پیش‌بینی‌ها این است، امکان این‌که پاسخ آمریکایی‌ها بله قطعی باشد، بسیار بعید به نظر می‌رسد؛ بنابراین اکنون می‌توان مهم‌ترین احتمال را پاسخ برای بحث بر سر اصلاح برخی مفاد دانست.

توافق در مسیر مبهم قرار گرفته است

همانند چند روز گذشته وال استریت ژورنال همچنان پیشرو بودن خود در زمینه اطلاع‌رسانی پیرامون توافق هسته‌ای را حفظ کرد. در جدیدترین گزارش، این روزنامه درباره آخرین تحولات مذاکرات احیای توافق هسته‌ای مدعی شد: درخواست ایران برای دریافت تضمین از آمریکا، باری دیگر تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای را با وقفه‌هایی مواجه کرده و باعث شده آمریکا و اروپا از این که توافقی امکان‌پذیر باشد، نامطمئن باشند.

تاکید بر عدم پذیرش زیاده‌خواهی غرب

در سوی مقابل غربی‌ها، مقام‌های سیاسی کشورمان بر ضرورت تامین خواسته‌های ایران و نرمش آمریکا تاکید دارند. در همین زمینه، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با انتشار توئیتی در صفحه شخصی خود نوشت: «اگر طرف غربی بخواهد با قلدری به برجام عمل نکند، اجازه زیاده‌خواهی به آن‌ها نمی‌دهیم. ما نشان داده‌ایم اگر آنها چارچوب‌ها را رعایت کنند، ما هم رعایت می‌کنیم؛ امیدواریم طرف غربی در مذاکرات به خواسته‌های به حق ملت ایران تن دهد.»

تاکید بر باقی ماندن سطوح پیچیده مذاکره پیرامون برجام

در سطحی دیگر، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی همزمان با ارائه خوش‌بینی نسبت به حصول توافق طی روزهای آینده بر باقی ماندن پیچیدگی‌های ویژه در توافق تاکید دارد. «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین دیروز (جمعه) گفت احتمال حصول توافق در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران و احیای توافق هسته‌ای وجود دارد. به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی با بیان اینکه هنوز مسائل پیچیده‌ای برای احیای توافق هسته‌ای ایران وجود دارد، اما توضیح داد: «3 متن برای احیای توافق هسته‌ای وجود دارد و اتحادیه اروپا در تلاش است بین دیدگاه‌های طرف‌ها ارتباط برقرار کند».

آخرین تلاش اسرائیل برای توقف توافق

همزمان با تمامی این واکنش‌ها، در شرایطی که موضوع احیای برجام به نقطه اوج خود رسیده و شاید بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک باشیم، مخالفت‌های اسرائیل با توافق همچنان ادامه دارد. در همین راستا، یائیر لاپید موضع اسرائیل را در قبال متن پیشنهادی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صدر اعظم آلمان و مقام‌های آمریکا اعلام کرده است. یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل گفته است، چنانچه آمریکا و اروپا از مذاکرات با ایران برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام خارج نشوند، نشان دهنده «ضعف» آن‌ها است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در واکنش به این اظهارات گفته است، ایالات متحده و اسرائیل بر سر برنامه هسته‌ای ایران اختلاف تاکتیکی دارند. پرایس با این حال تاکید کرده است که آمریکا و اسرائیل در خصوص اولویت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای اتفاق نظر دارند. او در ادامه تاکید کرد بازگشت متقابل ایران و آمریکا به برجام چنین هدفی را محقق می‌کند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید، ایالات متحده دیدگاه‌های خود در خصوص پاسخ ایران را به طور مستقیم با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در میان می‌گذارد.

منبع: روزنامه آرمان امروز

411460