زمان ورود خودروی ارزان به بازار اعلام شد

خودروی اقتصادی داخلی تا پایان سال ۱۴۰۲ با قیمت زیر ۲۰۰میلیون تومان وارد بازار می‌شود.
تصویر زمان ورود خودروی ارزان به بازار اعلام شد

به گزارش سایت خبری پرسون، مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت قیمت پلتفرم در دست طراحی برای خودروی اقتصادی تولید داخلی را بین ۲۰۰ تا ۲۵۰میلیون تومان برای خانواده خودروهای مبتنی بر این پلتفرم اعلام و تأکید کرد: قیمت طرح اولیه این خودرو زیر ۲۰۰میلیون تومان خواهد بود.

عبدالله توکلی لاهیجانی، روز گذشته در نشست ‌رویداد برنامه تحول صنعت خودرو با تشریح دلایل، الزامات و امکان‌سنجی طراحی پلتفرم اقتصادی برای تولید و عرضه خودروهایی متناسب با قدرت خرید مصرف‌کنندگان، جزئیات بیشتری را درخصوص زمان عرضه و قیمت نهایی آن اعلام کرد.

به‌گفته مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت، کار طراحی خودروی اقتصادی که با همکاری چند گروه و شرکت دانش‌بنیان مختلف انجام می‌شود تا پایان فاز طراحی مفهومی پیش ‌رفته‌ایم و هم‌اکنون در آستانه شکل‌گیری زنجیره تامین برای این خودرو هستیم. او زمان تولید آزمایشی محصول این پلتفرم را بهمن۱۴۰۲ و زمان عرضه محصولات آن در بازار را پایان همان سال اعلام کرد.

توکلی‌لاهیجانی در پاسخ به سؤال همشهری درباره قیمت پیش‌بینی شده برای فروش این خودروها، با بیان اینکه دراین طرح ما درباره توسعه یک پلتفرم و یک خانواده محصول صحبت می‌کنیم، افزود: در تولید یک خانواده محصول، استراتژی قیمت‌گذاری وجود دارد؛ به این معنا که یک محصول با حاشیه سود کمتر و تیراژ بالاتر و محصول دیگر با حاشیه سود بالاتر و تیراژ کمتر وارد بازار خواهد شد.

با توجه به استراتژی تبیین شده، این پلتفرم و خانواده محصولات مبتنی بر آن در محدوده قیمت ۲۰۰ تا ۲۵۰میلیون تومان عرضه می‌شوند و قیمت پلتفرم اولیه زیر ۲۰۰میلیون تومان خواهد بود.

پلتفرم جدید دغدغه ایمنی نخواهد داشت

مدیر دفتر صنایع خودروی وزارت صمت در تشریح ویژگی‌ها و تفاوت‌های پلتفرم اقتصادی جدید که به افزایش ایمنی خودروهای تولید داخل منجر خواهد شد، گفت: در اغلب خودروهای داخلی معماری به‌گونه‌ای است که مسیر جذب انرژی مستقیم به داخل محفظه اتاق هدایت می‌شود و قاعدتا با تغییر معماری می‌توان انرژی تصادف را به سمت دیگر بخش‌های خودرو مستهلک کرد و ایمنی را افزایش داد و ما در پلتفرم جدید علاوه بر اجزای مشترک به‌دنبال تغییر معماری هستیم.

توکلی افزود: در تولیدات شرکت‌های خودروساز خارجی، معماری خودرو متفاوت است و فضایی که موتور در آن قرار می‌گیرد و میزان ارتفاعی که از سطح زمین دارد، اجازه می‌دهد محصول سبک‌تر باشد و در زمان تصادف انرژی کمتری به آن وارد شود، استراتژی حاکم در این پروژه نیز به لحاظ طراحی معماری به‌گونه‌ای است که واریانت‌های مختلف این محصول قابلیت پوشش دادن استاندارد الزامی داخلی تا یورو ان‌کپ ۳ ستاره را داشته باشند.

او با اشاره به اینکه با پوست‌اندازی پلتفرمی در صنعت خودرو می‌توانیم به کیفیت بالاتر برسیم، تأکید کرد: دغدغه ایمنی در پلتفرم جدید وجود نخواهد داشت و واریانت‌های این پلتفرم به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در بازه زمانی ۱۵ساله و در ۳ مقطع ۵ساله، بدون تغییر در طراحی اصلی قابلیت تغییر و نوسازی داشته باشند و حتی ورژن خودروهای برقی نیز برای این پلتفرم پیش‌بینی شده است.

امکان‌سنجی تولید ارزان‌تر

آمارهای تولید و عرضه خودرو و مقایسه این آمار با حجم تقاضا نشان می‌دهد دست‌کم ۵۰۰هزار دستگاه خودرو در سال باید به تیراژ تولید خودروسازهای داخلی افزوده شود تا بخشی از مشکلات بازار خودرو در بخش قیمت رفع شود. مجموع تولید صنعت خودرو هم‌اکنون تا ۹۰۰هزار دستگاه است درحالی‌که میزان تقاضا ۱.۵میلیون دستگاه در سال برآورد می‌شود.

این فاصله آماری، افزایش تدریجی قیمت خودرو از سال۹۷ تا امروز را به‌دنبال داشته و اختلاف قیمت کارخانه تا بازار در برخی از خودروها را به ۱۰۰درصد رسانده است. قیمت بالای خودرو بخش زیادی از خانوارهای دارای قدرت خرید پایین‌ را از دسترسی به‌خودرو محروم کرده و روش‌هایی نظیر قرعه‌کشی نیز نتوانسته گرهی از این مشکل باز کند.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت در این زمینه با اشاره به اینکه توزیع عادلانه در دسترسی به‌ خودرو وجود ندارد، گفت: بیش از ۵۰درصد خانوارها فاقد خودرو هستند که علت آن هم نبود خودروهای اقتصادی در بازار است. توکلی با تشریح راهکارهایی که می‌تواند منجر به کاهش هزینه تولید شوند افزود: علاوه بر نوآوری در طراحی که در این زمینه مؤثر است، قراردادهای زنجیره‌تامین نیز در تولید اقتصادی نیاز به بازنگری دارد.

او اضافه کرد: هم‌اکنون خودروساز و قطعه‌ساز قرارداد بلندمدت و تعاملی با هم ندارند ضمن اینکه قطعه‌سازان یک محصول در طول سال‌های مختلف تغییر می‌کنند و واسطه‌هایی بین قطعه‌ساز و خودروساز قرار دارد که باعث افزایش قیمت می‌شوند.

هدفگذاری تولید ۳میلیون دستگاه

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: ما اکنون با تولید سالانه ۹۰۰هزار خودرو، رتبه هجدهم دنیا در تولید خودرو را داریم و هدف‌گذاری شده تا به تولید ۳میلیون دستگاه در سال برسیم.

او افزود: شاخص‌هایی نظیر نیروی کار ارزان، انرژی ارزان و نیروی مهندسی فراوان باعث شده تا ما ظرفیت افزایش تولید و رشد صنعت خودرو را نسبت به شرکت‌های خارجی داشته باشیم. به‌گفته توکلی، ما در قوای محرکه ظرفیت تولید برای ۲میلیون‌و۵۰۰هزار خودرو را داریم و در خط بدنه هم این ظرفیت‌ها برای رسیدن به هدف ۳میلیون دستگاه در سال وجود دارد.

411272