در فدراسیون نجات غریق چه خبر است؟/ دلیل عدم اعزام ورزشکاران چیست؟

رییس کمیته غواصی فدراسیون نجات غریق به مطالبه یک ورزشکار فین سوییمینگ واکنش نشان داد.
تصویر در فدراسیون نجات غریق چه خبر است؟/ دلیل عدم اعزام ورزشکاران چیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، پارسا حیدری ورزشکار فین سوییمینگ مدعی است که برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان تایلند نیاز به ثبت نام فدراسیون و مجوز شورای برون مرزی دارد. البته او می‌گوید که با هزینه‌ی شخصی قرار است به مسابقات اعزام شود.

با این وجود امیرحسین فروغ رییس کمیته غواصی می‌گوید که "هنوز تیم ملی در این رشته نداریم که بخواهیم مجوز شورای برون مرزی برای اعزام بگیریم. ابتدا باید مربی این رشته را تربیت و سپس با شناسایی افراد نخبه تیم ملی فین سوییمینگ را تشکیل دهیم."

پارسا حیدری ورزشکار فین سوییمینگ اظهار کرد: برای اعزام به مسابقات جام‌جهانی فین سوییمینگ که شهریورماه در تایلند برگزار می‌شود، فدراسیون همکاری لازم را با من برای ثبت نام و گرفتن مجوز شورای برون مرزی انجام نمی‌دهد، با وجود این که به فدراسیون اعلام کرده‌ام که با هزینه‌ی شخصی خود قرار است در این مسابقات شرکت کنم اما کماکان موافق این اعزام نیستند.

وی گفت: دو ماه پیش با هزینه‌ی شخصی خود در مسابقات فین سوییمینگ لیگ اروپا شرکت کردم و رکوردهایم در رنکینگ جهانی ثبت شد، اما فدراسیون به من گفت؛ این رکورد را به رسمیت نمی‌شناسد، با وجود این که تمام مدارک لازم را به فدراسیون نجات غریق و غواصی ارائه دادم.

حیدری تصریح کرد: ۲ سال است که در این رشته فعالیت می‌کنم و از سال ۲۰۱۹ تا الان تمام اعزام‌های برون مرزی را با هزینه‌ی شخصی خود انجام دادم و فدراسیون همکاری لازم را در این زمینه نداشت، حتی تمرینات آبی و بدنسازی خود را که در حال حاضر در استخر آزادی پیگیری می‌کنم با حمایت فدراسیون شنا و کمیته ملی المپیک است.

وی خاطرنشان کرد: اگر رشته فین سوییمینگ زیر نظر فدراسیون نجات غریق و غواصی نیست، تکلیف ما را مشخص کنند تا روزی ۸ ساعت وقت خود را صرف این رشته نکنیم، چند سال است که نه اردویی در این رشته برگزار شده و نه مربی داریم و مسابقات را مرتب از دست می‌دهیم.

حیدری افزود: در حال حاضر با مربی اختصاصی و با حمایت اسپانسر در این رشته فعالیت می‌کنم تا آمادگی خود را در فین‌سوییمینگ برای شرکت در مسابقات حفظ کنم.

وی تصریح کرد: این که فدراسیون معتقد است که هنوز تیمی در رشته فین سوییمینگ تشکیل نشده، مگر فدراسیون به جز نجات غریق تیم دیگری دارد که بخواهد تیم دیگری را تشکیل دهد، از سوی دیگر می‌گویند که این ورزشکار در صورت اعزام شاید نتواند مدال کسب کند، مگر ورزشکاران سایر رشته‌ها به تورنمنت‌های برون مرزی اعزام می‌شوند حتما مدال کسب می‌کنند، باید برای تجربه اندوزی و کسب مدال در این رشته در چند تورنمنت بین‌المللی شرکت کنیم تا این رشته جایگاه خود را پیدا کند.

حیدری همچنین درباره تایید نشدن رکورد وی از سوی فدراسیون به دلیل نداشتن حکم و مستندات رسمی، گفت: هیچ مسابقه رسمی حتی جهانی و المپیکی حکم ندارد و رکورد ورزشکاران در سایت جهانی ثبت می‌شود، تنها برای مسابقات داخلی حکم صادر می‌شود و مسابقات بین‌المللی نیاز به حکم ندارد، اگر فدراسیون رکورد من را تایید نمی‌کند در سایت جهانی ثبت شده و آن را قبول دارند.

وی در پایان گفت: فدراسیون می‌گوید اول باید مربی تربیت کنیم و سپس تیم ملی تشکیل دهیم، در حال حاضر مربیان خوبی در این رشته داریم که فدراسیون با همین مربیان نیز می‌تواند فعالیت این رشته را شروع کند و دیگر نیازی به آموزش و تربیت مربیان جدید نیست.

امیرحسین فروغ رییس کمیته غواصی فدراسیون نجات غریق و غواصی نیز درباره‌ی ادعای این ورزشکار برای عدم همکاری فدراسیون جهت اعزام به مسابقات برون مرزی گفت: هنوز تیم ملی در این رشته نداریم که مجوز شورای برون مرزی برای اعزام ورزشکار به مسابقات برون مرزی داشته باشیم.

وی گفت: رشته فین سوییمینگ در ایران نوپاست و هنوز ورزشکاری نداریم که به صورت تخصصی در این رشته فعالیت داشته باشد، در حال حاضر نیز برای تشکیل تیم ملی به دنبال آن هستیم که با برگزاری کارگاه آموزشی مربیگری با همکاری فدراسیون جهانی ابتدا مربیان این رشته را آموزش دهیم و سپس ورزشکار تخصصی فین سوییمینگ را تربیت کنیم.

فروغ خاطرنشان کرد: تا زمانی که مربی تخصصی این رشته را نداشته باشیم، امکان تشکیل تیم ملی و اعزام ورزشکار به مسابقات برون مرزی را نداریم، البته ۴ سال پیش نیز که یک تیم به مسابقات قهرمانی جهان اعزام شد، ورزشکار تخصصی این رشته را نداشتیم و تیم اعزامی ترکیبی از ورزشکاران شنا و نجات غریق بود که نتایجی نیز به دنبال نداشت.

رییس کمیته غواصی تصریح کرد: فردی که در شنا یا نجات غریق به صورت حرفه ای کار می‌کند، تصور می‌کند که در این رشته نیز می‌تواند به صورت حرفه ای فعالیت داشته باشد در صورتی که این طور نیست، نوع تمرینات و حتی نفس‌گیری فین سوییمینگ کاملا متفاوت است و باید تحت نظر مربیان تخصصی این رشته آموزش ببینند.

فروغ در پاسخ به این پرسش که این ورزشکار ادعا می‌کند که در حال حاضر زیر نظر مربی ایتالیایی فعالیت می‌کند، خاطرنشان کرد: پارسا حیدری یکسری تصورت ذهنی خود را انتقال می‌دهد، وی تنها ۱۰ دقیقه با مربی ایتالیایی کار کرده و تمریناتش را به صورت شخصی پیگیری می‌کند، در صورتی‌ می‌توانیم مجوز شورای برون مرزی بگیریم که تیم داشته باشیم برای یک ورزشکار که نمی‌توانیم درخواست مجوز کنیم.

وی همچنین پیرامون این پرسش که حیدری معتقد است که با وجود ثبت رکورد این رشته در لیگ اروپا، اما رکورد او از سوی فدراسیون مورد تایید نیست، گفت: زمانی رکوردی از سوی فدراسیون مورد تایید است که حکمی از سوی ورزشکار برای ثبت رکوردش دریافت کنیم، وی مستندات رسمی در این خصوص به فدراسیون ارائه دهد تا رکورد وی را تایید کنیم، حتی کسی که در مسابقات داخلی شرکت می‌کند، حکم دریافت می‌کند چطور وی برای ثبت رکوردش هیچ حکمی ندارد.

رییس کمیته غواصی در پایان گفت: از نظر فدراسیون رکورد وی مورد تایید نیست، تا زمانی که حیدری مستندات لازم در خصوص رکوردش ارائه دهد.

در حالی دبیر فدراسیون اعلام می‌کند رکوردهای این ورزشکار مورد تائید نیست که نتایج این ورزشکار در سایت رسمی فدراسیون جهانی ثبت شده است و مسئولان فدراسیون می توانند با یک جستجوی ساده در سایت /www.cmas.org/finswimming به نتایج این ورزشکار دسترسی پیدا کنند اما این کار ساده را انجام نمی‌دهند و رکوردهای او را تائید نمی‌کنند.

توضیح: در رشته ورزشی فین سویمینگ ورزشکار با استفاده از ماسک، اسنورکل و مونوفین روی سطح آب شنا می کند. شناگران باید در مدت زمان مسابقه در طول مسیر مسابقه روی سطح آب بمانند، مگر در هنگام استارت یا چرخش در انتهای استخر شنا، که در آنجا شناگر مجاز است 15 متر زیر آب باشد.

منبع: ایسنا

411121