نقره‌داغ کردن مشتریان به شیوه این بانک!

بانک مسکن به تازگی در تماس با مشتریانی که اقساط عقب افتاده دارند اعلام می کند که برای هر قسط عقب‌افتاده ۸۰۰ هزار تومان اجراییه صادر کرده؛ فرقی هم نمی کند مبلغ قسط چقدر باشد!
تصویر نقره‌داغ کردن مشتریان به شیوه این بانک!

به گزارش سایت خبری پرسون، به نظر می‌رسد روشی که به تازگی بانک مسکن برای وصول مطالبات خود پیش گرفته بیشتر جنگ اعصابی برای مشتریان خرد این بانک باشد تا روش منطقی و قانونی و البته شرعی!

مسئولان حقوقی و اجراییات شعب بانک مسکن در اقدامی عجیب به تازگی در تماس با مشتریان این بانک که بیش از یک قسط عقب افتاده دارند، اعلام می کنند که برای پرونده این افراد هزینه اجراییه صادر شده است.

بعنوان مثال در یک مورد، شعبه بانک مسکن برای فردی که اقساط ماهانه‌ش حدود 300 هزار تومان است و حدود 930 هزار تومان قسط عقب افتاده دارد، اجراییه 3 میلیون و 200 هزار تومانی صادر کرده است.

مسئول اداره حقوقی و اجرایی یکی از شعب بانک مسکن به خبرنگار تسنیم گفت: طبق بخشنامه ای که هفته گذشته دریافت کردیم برای هر قسط عقب افتاده، 800 هزار تومان هزینه اجراییه در نظر گرفته شده است.

او در پاسخ به این سوال که این بخشنامه از سوی بانک مرکزی است یا بانک مسکن؟ تأکید کرد که خیر بخشنامه داخلی بانک مسکن است که برای وصول اقساط مشتریان در نظر گرفته شده است.

وی البته این را هم گفت که اگر ظرف 24 ساعت از اعلام بانک مبنی بر صدور اجراییه، اقساط پرداخت شود،‌ هزینه اجراییه نیز حذف می شود!

این کارمند بانک مسکن گفت: در شعبه ما که پرونده‌ها هم بالاست، اکثر مشتریان دو تا 3 قسط عقب افتاده دارند؛ این بخشنامه هم بیشتر برای وصول اقساط همین مشتریان ابلاغ شده است.

خبرنگار تسنیم در تماس با سایر کارمندان حقوقی بانک مسکن در شعب مختلف این بانک خواستار جزئیات بیشتر بخشنامه مذکور شد ولی این افراد امتناع کرده و گفتند ما براساس بخشنامه ای که دریافت کردیم اقدام به صدور هزینه اجراییه می‌کنیم!

بنظر می رسد بیشتر از آنکه اقدام اخیر بانک مسکن تاثیری در کاهش مطالبات‌ش داشته باشد جنگ اعصابی باشد برای مشتریان خرد که اکثراً از قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند که اتفاقا طبق آمار جزء خوش حساب‌ترین مشتریان بانکی هستند چراکه معمولاً مطالبات معوق بانک‌ها ناشی از پرداخت تسهیلات کلان به دانه‌درشت‌هاست و مردم عادی از تعهد بالایی نسبت به بازپرداخت تسهیلات خود برخوردار هستند.

اما نکته مهم اینجاست که هنوز انتقادات بسیاری مبنی بر غیرشرعی بودن هزینه دیرکرد و جریمه از سوی بانک ها وجود دارد و مشخص نیست که توجیه بانک مسکن برای صدور هزینه اجراییه چیست و با چه منطق و مجوزی اقدام به چنین کاری کرده است.

تسنیم

411117