بیمار نجات یافته از آبله میمون: از کرونا بدتر بود

هارون تولونای ۳۵ ساله شهروند ترکیه از تجربه ابتلای خود به آبله میمون می گوید.
تصویر بیمار نجات یافته از آبله میمون: از کرونا بدتر بود

به گزارش سایت خبری پرسون، آزمایش کرونای او منفی شد و بعد یک ضایعه پوستی کوچک روی بینی‌اش ظاهر شد. آزمایش‌های بعدی نشان داد که او آبله میمونی دارد و برای ۱۱ روز در بیمارستان بستری شد.

تولونای گفت که نمی‌توانست آب دهانش را قورت دهد و می‌ترسید که بیماری باعث مرگش شود.

او گفت:‌ «پزشکان گفتند که مورد من یکی از شدیدترین موارد آبله میمونی است که تا به حال درمان کرده‌اند. چنان درد شدیدی در بدنم احساس می‌کردیم گویی که گوشت دارد از استخوان‌هایم جدا می‌شود.»

«فکر می‌کردم که دارم می‌میرم.»

او برای ۱۱ روز با داروی تکوویریمات، یک داروی ضد ویروسی ساخته‌شده برای درمان آبله که اکنون آژانس دارویی اروپا (EMA) مجوز مصرف آن برای آبله میمونی را داده است، درمان شد.

تولونای در مقایسه آبله میمونی و کووید-۱۹ گفت: «این بیماری بدتر از کووید بود که من قبلا دو بار دچار شده‌ام.»

او تقریبا پس از دو هفته درمان از بیمارستان مرخص شد و عکس‌های بهبودی‌اش در سایت سازمان جهانی بهداشت به عنوان نمونه‌ای از اینکه می‌توان جلوی آبله میمونی را گرفت، انتشار یافت.

آبله میمونی که یک بیماری ویروسی مشترک میان حیوان و انسان (زونوز) است در اشکال معمولش دارای دو دوره است: یک دوره تهاجمی که بین صفر تا پنج روز به طول می‌انجامد و شامل تب، سردرد شدید، بزرگ شدن غدد لنفاوی، درد پشت، درد عضلانی و خستگی شدید است.

دوره دوم با بیرون‌ریزی دانه‌های پوستی مشخص می‌شود که بین یک تا سه روز پس از ظهور تب شروع می‌شود. این دانه‌های پوستی بیشتر در صورت و اندام‌ها متمرکز هستند تا روی تنه. این دانه‌های پوستی در ۹۵ درصد موارد بیماری دیده می‌شوند.

منبع: همشهری آنلاین

411026