«جیران» بلاتکلیف!

پخش سریال جیران از 29 تیر 1401 به دستور مقام قضایی متوقف شده است و مشخصا تکلیف این سریال و ماجرای شکایت عوامل سریال آهوی من مارال باید به نتیجه برسد.

تصویر «جیران» بلاتکلیف!

به گزارش سایت خبری پرسون، در اینکه سریال جیران یکی از مجموعه های نمایشی موفق پلتفرم ها است و بسیاری از مخاطبان این سریال در انتظار هستند تا ادامه این داستان را دنبال کنند و طبیعی است به پلتفرم مربوطه نگران مشتریان خود می باشد که جمعه ها صبح پیگیر پرو پاقرص سریال حسن فتحی بودند و این ماجرا قطعا دغدغه اصلی آنهاست.

پلتفرم چه می گوید؟

فیلیمو می گوید: این سریال اکنون در مرحله کارشناسی است و سه نفر از کارشناسان رسمی دادگستری در حال بررسی شائبه های مطرح شده هستند و ما امیدوارهستیم که با رفع توقیف سریال پخش سریال جیران از سر گرفته شود.

شاکیان چه می گویند؟

عوامل این سریال اعلام کرده‌اند که از ابتدا قصد وارد شدن به جنجال‌های رسانه‌ای را نداشته‌اند اما از آنجایی که برخی خبرگزاری‌ها اقدام به نشر و اشاعه اکاذیب نسبت به عوامل مجموعه «آهوی من مارال» زده‌اند تصمیم گرفته‌اند بیانیه‌ای منتشر کنند.

در این بیانیه آمده که اولین بار مهرداد غفار‌زاده سال 1399 از عوامل جیران شکایت کرده و این شکایت منجر به صدور حکم محکومیت اسماعیل عفیفه، تهیه‌کننده جیران به حذف شباهت‌ها از فیلم‌نامه و عدم پخش سریال جیران تا یک سال شده است.

در ادامه بیانیه آمده که عفیفه مدعی شده که ساترا مرجع رسیدگی به شکایات از جیران بوده در صورتی که مرجع رسیدگی به شکایات، دادسراها و دادگاه‌های کیفری هستند.

فقط در زمانی که عوامل «جیران» و فیلیمو مهیای پخش این مجموعه شده بودند، تیم حقوقی آهوی من مارال با ارسال اظهارنامه رسمی به فیلیمو درخواست کردند پوسترهای مربوط به شخصیت و داستان‌های مشابه و مسروقه را از سطح شهر و فضای مجازی جمع‌آوری و از پخش سریال با وجود قسمت‌های کپی‌برداری‌شده از «آهوی من مارال» خودداری کنند.

به دنبال همین درخواست از ساترا هم، به عنوان متولی صدور مجوز پخش و مرجع اجرای رأی داوری، درخواست شد که بررسی کنند تا چنان‌چه شباهت‌ها حذف و حکم قبلی اجرا شده است، مجوز پخش «جیران» صادر شود..

بنابراین اساساً نه در ساترا شکایتی مطرح شده بود و نه در آن رسیدگی انجام یا حکمی صادر شده است. بدیهی است خود مسئولان ساترا که می‌دانند مرجع رسیدگی به شکایات و صدور حکم نیستند، جهت رعایت شأن قانونی خود بهتر است در مورد اظهارات آقای عفیفه اظهار نظر کنند.

بنابراین اساساً نه در ساترا شکایتی مطرح شده بود و نه در آن رسیدگی انجام یا حکمی صادر شده است. بدیهی است خود مسئولان ساترا که می‌دانند مرجع رسیدگی به شکایات و صدور حکم نیستند، جهت رعایت شأن قانونی خود بهتر است در مورد اظهارات آقای عفیفه اظهار نظر کنند.

در بخش پایانی بیانیه هم درباره تکلیف جیران نوشته شده: «در آخر گفتنی است که ما همواره بر آن بوده‌ایم که مشکل به وجود آمده را، در فضای غیرقضایی و خیرخواهانه حل و فصل کنیم. حتی قبل از صدور دستور توقف پخش، مهلت ۱۰ روزه‌ای از سوی بازپرس محترم، به عوامل «جیران» داده شد تا در جهت صلح و سازش اقدام کنند، ولی متأسفانه عوامل «جیران» که الحق استاد مسلم فرصت‌سوزی هستند، به عمل خود اصرار دارند. این رفتار ایشان است که عوامل «آهوی من مارال» را وادار به شکایت کیفری نموده، که نتیجه آن توقف پخش سریال «جیران» و تضییع حقوق مخاطبان و بینندگان است.

عوامل سریال آهوی من مارال چه می گویند؟

جالب است که در همین اثنا بازیگران سریال آهوی من مارال با انتشار بیانیه ای اعلام کردند ما در جریان این شکایتها نیستیم و اختلافات حقوقی این سریال و سریال جیران به ما ارتباطی ندارد.

ما جمعی از بازیگران سریال نیمه تمام آهوی من مارال اعلام می داریم بنا به دلایلی مدتهاست ارتباطی با پروژه مذکور نداشته و در جریان هیچ کدام از بیانیه های منتشر شده به نام عوامل ای سریال نیستیم.

با احترام حسن معجونی ، فریبا کوثری، علیرضا آراد، لاله اسکندری ، امیررضا دلاوری، احسان امانی ، ترلان پروانه، لیلا بلوکات، ارسطو خوش رزم، روزبه حصاری، متین ستوده، میثاق زارع، ابراهیم عزیزی، نازنین کیوانی

اما قول پلتفرم به طرفداران جیران

پلتفرم پخش سریال جیران قول داده است در صورت حل مشکل این مجموعه با احترام به مخاطبان و طرفداران این مجموعه با پخش میان هفته، چند قسمت پخش نشده را جبران کند.

اتفاقی نادر و کاملا ایرانی !

قطعا این اتفاق می توانست داخلی و کاملا خانوادگی حل شود و طبیعی است که مخاطبان این سریال نباید از این اختلاف حقوقی لطمه ببینند.

پرواضح است که کارنامه کاری اسماعیل عفیفه در تمام این سالها و تولیدات حسن فتحی درمقام کارگردان نشان از این دارد که این مشکل می تواند در مسیری حرفه ای حل شود و اگر حقی از عوامل سریال آهوی من مارال ضایع شده است و قانون به زحمات و تلاش عوامل این پروژه در ساخت مجموعه پر زحمت حق می دهد و آنها را در این اعتراض محق می داند رای داده می شود و در نهایت مخاطبانی که سریال جیران را دنبال می کنند از این قضیه متضرر نباشند.

و کلام آخر اینکه سریال جیران امروز جزء آثار پرمخاطب پلتفرم نمایش خانگی است و سریال آهوی من مارال نیز با بازیگران شاخص و تیم تولید کاربلد می تواند فرصتی برای رقابت محسوب شود تا مردم در این باره رای بدهند که آیا این کپی کاری صورت گرفته است ؟ و آیا به لحاظ کیفی کدام سریال می توانند با اقبال بیشتری از سوی مخاطب روبرو شوند.

طبیعی است که در باره شکایت و اعتراض طرفین هیچ قضاوتی نخواهیم داشت و تنها بخاطر مخاطبانی که سریال جیران را دنبال می کردند و قطعا مخاطب مجموعه آهوی من مارال نیز در آینده خواهند بود به شرح رخدادها رسیدیم.

منبع: برنا

409717