کروکودیل‌ها برای کره زمین چه اهمیتی دارند؟

انجمن جانورشناسی لندن یافته های خود در خصوص اهمیت ویژه کروکودیل‌ها برای زمین را منتشر کرد.
تصویر کروکودیل‌ها برای کره زمین چه اهمیتی دارند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، آنها شناسایی کردند که کدام گونه‌ها بیشتر به حفاظت نیاز دارند و خواستار حفاظت بهتر از خزندگان در معرض تهدید هستند.

فیبی گریفیت، نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: «بسیاری از مردم کروکودیل‌ها را شکارچیان بزرگی می‌دانند که در مستندهای حیات‌وحش گورخر را می‌گیرند، اما این تنها بخش کوچکی از رفتار یک گونه است. حدود ۲۸ گونه کروکودیل وجود دارد و آنها به طرز شگفت انگیزی با یکدیگر متفاوت هستند. کمی کردن نقش‌های اکولوژیکی متنوع این گونه‌ها عامل مهمی در درک و حفظ تنوع زیستی جهانی و بررسی مقیاس آن چیزی است که در صورت ناپدید شدن این بازیگران کلیدی از دست خواهیم داد.»

هر گونه کروکودیل نقش متفاوتی در اکوسیستم گسترده‌تر ایفا می‌کند. حافظان محیط زیست پایگاه داده‌ای از ویژگی‌هایی ایجاد کردند که بر این عملکردهای زیست محیطی تأثیر می‌گذارد، مانند شکل جمجمه، اندازه بدن و استفاده از زیستگاه.

آنها دریافتند که تمساح چینی با نقب زدن به حیوانات دیگر پناه می‌دهد، در حالی که تمساح فیلیپینی از حلزون‌های سیب تغذیه می‌کند که به‌عنوان آفات مهاجم و کشاورزی در نظر گرفته می‌شوند.

کروکودیل آب شور صدها کیلومتر در اقیانوس سفر می‌کند و از خشکی به آب شیرین و شور می‌رود و مواد مغذی را بین این اکوسیستم‌های مختلف حمل می‌کند.

گونه‌های دیگر دارای ویژگی‌های مختلفی هستند که به زنده ماندن گونه کمک می‌کند. آنهایی که زیاد تولید مثل می‌کنند، سازگاری بالایی با زیستگاه‌های مختلف دارند یا می‌توانند شرایط آب و هوایی شدید را تحمل کنند.

در تحقیقی که در Functional Ecology منتشر شده است، مشخص شد که تا ۳۸ درصد از عملکردهای اکولوژیکی خزندگان برای سایر موجودات، در معرض خطر از بین رفتن قرار دارد.

از ده گونه کروکودیل که منحصر به فردترین عملکردهای زیست محیطی را دارند، ۶ گونه «به شدت در خطر انقراض» هستند.

این بدان معناست که تعداد آنها به قدری کم است که در بیشتر مناطقی که به طور سنتی در آنجا زندگی می‌کردند، از نظر عملکردی منقرض شده‌اند.

خطوط ساحلی و آب‌های شیرینی که در آنها زندگی می‌کنند، شکننده هستند و تحت فشار شدید انسان قرار دارند؛ به‌ویژه در آسیا و اطراف آن که این مطالعه به‌عنوان خطرناک‌ترین نقاط حساس شناخته شده است.

خانم گریفیت، دانشجوی دکترای ZSL، افزود: «اگر این گونه‌ها را از دست بدهیم، نقش مهمی را که ایفا می‌کنند، برای همیشه از دست خواهیم داد. ما تازه شروع به بررسی این نقش‌ها کرده‌ایم، اما برخی از گونه‌ها ممکن است قبل از اینکه فرصتی برای درک جایگاه آنها در اکوسیستم‌هایی که پیدا می‌شوند، از بین بروند.»

این به ویژه نگران‌کننده است، زیرا بسیاری از تمساح‌هایی که از نظر اکولوژیکی متمایز می‌دانیم، گونه‌هایی هستند که در معرض خطر انقراض فوری هستند.

این مطالعه نشان داد که حفاظت از کروکودیل‌های در حال تهدید بر اساس منحصربه‌فرد بودن تکاملی آنها به حفظ تنوع گونه‌ها در سراسر جهان کمک می‌کند.

منبع: همشهری آنلاین

409145