نکات مهمی که هنگام استفاده از مایکروفر باید رعایت کنید

معاون سازمان انرژی اتمی نکاتی را در خصوص استفاده از مایکروفر و سولاردام بیان کرد.
تصویر نکات مهمی که هنگام استفاده از مایکروفر باید رعایت کنید

به گزارش سایت خبری پرسون، مایکروفر امروزه به عنوان یکی از پرکاربردترین و حیاتی‌ترین لوازم و وسایل خانگی به شمار می آید؛ چرا که تکنولوژی استفاده شده در ساختار آن پیشرفته تر از سایر لوازم خانگی بوده و با داشتن برنامه های پخت متفاوت، تاثیر چشمگیری در آماده سازی غذا دارد. جالب است بدانید که مایکروفر، پخت و طبخ غذا را به کمک اشعه‌های تعریف شده در ساختار خود انجام می دهد و همین موضوع منجر به نگرانی افراد شده است.

پژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی در راستای نگرانی مردم از استفاده از این وسیله پرکاربرد گفت: در دستگاه‌های مایکروفر و سولاردام با استفاده از امواج مایکروویو ( که از امواج الکترومغناطیسی غیر یونساز محسوب می‌شوند)‌ غذا را گرم می‌کنند. در واقع این امواج باعث ارتعاش مولکول‌های آب در ماده غذایی می‌شوند و باعث ایجاد انرژی گرمایی می‌شوند. اشعه‌های مایکروویو خلاف اشعه ایکس و گاما، بسامد و نفوذ کمتری دارند و این امواج گاما و ایکس بسیار ضعیف‌تر هستند.

وی تاکید کرد، تابشی که از دستگاه‌های مایکروفر ساطع می‌شود غیر یونیزان است یعنی انرژی کافی برای کندن الکترون از اتم‌های ماده (ماده غذایی) را ندارد و به عبارتی قدرت ایجاد جهش در ساختار مولکولی را ندارد و فاقد انرژی لازم برای شکستن پیوندهای شیمیایی است و لذا این امواج مایکروویو نمی‌توانند رادیکال‌‌های آزاد در ماده تولید کنند. همانطور که گفته شد آب پس از دریافت موج مایکروویو گرم میشود و بدین صورت است که وقتی یک مولکول قطبی در یک میدان الکتریکی قرار می‌گیرد، تمایل دارد که در جهت میدان سمت‌گیری کند. حالا اگر این میدان به صورت موج باشد، دائماً جهت مولکول عوض می‌شود. فرکانس امواج اجاق مایکروویو، ۲٫۴۵ گیگاهرتز (۲٫۴۵×۱۰۹ Hz) است. این فرکانس به فرکانس طبیعی مولکول‌های آب نزدیک است. در نتیجه مولکول‌های آب در اجاق، دائماً در حال تغییر جهت‌اند.

معاون سازمان انرژی اتمی یادآور شد: سولاردام همان ماکروفر است فقط در آنها المنت‌های نوری اضافه شده است. امواج مایکروویو با ارتعاش مولکول‌های آب باعث ایجاد گرما می‌شوند و اگر بافت بدن و دست انسان در معرض مستقیم این امواج قرار گیرد باعث گرم شدن پوست دست یا حتی باعث سوختگی می‌شود. البته آسیب ناشی از این امواج بر چشم‌ها به دلیل حساس بودن به گرما، می‌تواند شدیدتر باشد و منجر به آب مروارید شود. اگر برخورد در سطح خیلی نزدیک باشد باعث سوختگی، آب مروارید چشم و ناباروری در مردان می شود. در دستگاه‌های مایکروفر و سولاردام صفحه‌های محافظ در اطراف بدنه دستگاه و پشت بخش شیشه‌ای قرار دارد که از عبور امواج به خارج از محفظه جلوگیری می‌کند.

شیرمردی گفت: از توصیه‌های ایمنی در هنگام کار با دستگاه‌های فوق این است که افراد هرگز صورت و دست خود را به پنجره شیشه‌ای نچسبانند و حداقل فاصله ۳۰ سانتی‌متر از محفظه را داشته باشند. ضمن اینکه بررسی نشتی دستگاه‌های مایکروفر و تست‌های دوره‌ای آنها برای جلوگیری از آسیب‌های جسمی را باید جدی گرفت.

منبع: فارس

408940