از نقالی تا قصه‌گویی عاشورایی در «دست کی بالا»

سیدمحسن مناجاتی تهیه‌کننده برنامه «دست کی بالا» از ویژگی‌های این برنامه محرمی برای مخاطب کودک و نوجوان سخن گفت.
تصویر از نقالی تا قصه‌گویی عاشورایی در «دست کی بالا»

به گزارش سایت خبری پرسون، برنامه «دست کی بالا» که روزهای زوج ساعت ۱۰:۴۵ از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود به صورت ویژه‌ای در ایام محرم به مخاطب کودک و خردسال ارائه می‌شود.

سیدمحسن مناجاتی درباره این برنامه محرمی با اشاره به مفاهیم مورد استفاده در آن اظهار کرد: به سبب مدرنیته چند صباحی است آلات و دستگاه‌های مختلف شور حسینی را به حد اعلای خود رسانده و متأسفانه شعور حسینی در سایه همین شور کم رنگ شده که این مسئله جای تأمل دارد. «هیأت باران» در برنامه «دست کی بالا» با علم به نوع مخاطب برنامه که کودک و خردسال را در بر می‌گیرد، بر این است تا در ایام محرم با ساختار و رویکردی خاص شعور حسینی را با جلوه‌ای از شور حسینی همراه کند و به درک مناسبی از عزای حسینی برسد.

این تهیه‌کننده اضافه کرد: برنامه «دست کی بالا» موضوع محور طراحی شده و بر اساس اتفاقاتی که در دهه اول محرم از دعوت کوفیان و عهدشکنی آن‌ها آغاز و تا گذشت و صبر و پایداری حضرت زینب (س) ادامه می‌یابد. این برنامه موضوعاتی همچون دعوت، گذشت، دوست و همراه خوب، وفای به عهد، بازگشت، انتظار، آزادگی و… را مدنظر قرار داده است.

مناجاتی با اشاره به ترکیب و ساختار برنامه «دست کی بالا» عنوان کرد: در هر قسمت بچه‌های هیأت‌ها و مساجد مختلف مهمان حضوری برنامه هستند که ضمن آشنایی با آن‌ها سه قطعه همسرایی «سلام بر حسین (ع)»، «گهواره علی اصغر (ع)»، «من کودک ایرانم» و «دل داده قرآن» اجرا می‌شود.

مناجاتی ادامه داد: همچنین روزشمار دهه محرم بر اساس واقعه عاشورا تعریف شده و کودک و خردسال ما بر اساس محتوایی که برای آنها مشخص شده به زبان کودکانه و بسیار دلنشین، آن واقعه را می‌شنود. در این برنامه برای آموزش و همراهی و آشنایی کودکان با واعظین و روضه خوان‌های محرم مهمان و روحانی برنامه یعنی حجت الاسلام محمدی، موضوعات برنامه و واقعه عاشورا را با ساختاری نمایشی به زندگی و رفتارهای روزانه بچه‌ها گره زده‌ایم.

این تهیه‌کننده ادامه داد: آیتم قصه‌گویی را نیز گیتی خامنه از زبان خورشید خانم که همیشه نظاره گر اعمال انسان هاست روایت و عملکرد یاران و اصحاب والا مقام امام حسین (ع) را در باب موضوع برنامه به زبان کودکانه برای مخاطب کودک برنامه بازگو می‌کند.

مناجاتی در توضیح دیگر بخش‌های محرمی این برنامه اظهار کرد: در هر برنامه کودکان و نوجوانان نقالی‌خوان که تربیت شده مکتب امام حسین (ع) هستند نقل عاشورا و رشادت‌های یاران سید الشهدا (ع) را به زبان و کلامی محکم و استوار بازگو می‌کنند مثل نقل حضرت علی اکبر یا نقل حر و … همچنین در این مجموعه برنامه سعی شده درس‌هایی که از واقعه عاشورا ماندگار شده به نسل جدید آموخته و کودکان بیاموزند که محرم تنها شور حسینی نیست بلکه هدف از شور حسینی فراگیری و درک شعور حسینی است.

408836