آقایان نماینده! از تبدیل معضل "سگ‌های ولگرد" به فاجعه ملی جلوگیری کنید

لازم است تا نمایندگان مجلس هرچه سریع‌تر به مسئله حاد "سگ‌های ولگرد" ورود و از ازیاد سرطانی گله‌های آنها در نواحی مختلف کشور با "قانون‌گذاری" جلوگیری کنند چرا که در غیر این صورت، معضل سگ‌های ولگرد به یک فاجعه ملی و انفجار هاری در کشور منجر خواهد شد.
تصویر آقایان نماینده! از تبدیل معضل "سگ‌های ولگرد" به فاجعه ملی جلوگیری کنید

به گزارش سایت خبری پرسون، معضل حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهرها و مناطق روستایی روز به روز حادتر شده و جمعیت میلیونی سگ‌های ولگرد به تهدیدی بالقوه برای شهروندان تبدیل شده است و هر لحظه بیم آن می‌رود که ثبت حمله مرگبار دیگری از سگ‌های ولگرد به شهروندان، حادثه تلخ دیگری را رقم بزند.

از سوی دیگر سگ‌های ولگرد، حیات‌وحش کشورمان را نیز تهدید می‌کنند و برخلاف ادعای حامیان سگ‌های ولگرد که تلفات حیات وحش را تنها محدود به سگ‌های گله می‌دانند و مدعی هستند که این سگ‌ها نمی‌توانند آسیبی به حیات وحش وارد کنند، بر اساس آمار سازمان محیط زیست گزارشاتی از تلف شدن یوزپلنگ، پلنگ، کاراکال، سیاه‌گوش، گربه پالاس، گربه شنی، گربه جنگلی و گربه وحشی و... توسط سگ‌های ولگرد وجود دارد.

با وجود اینکه این معضل روز به روز در حال بزرگتر شدن است و بخش عظیمی از هموطنان ساکن روستاها و مناطق حاشیه شهرهای بزرگ را درگیر کرده است، تنها یک قانون مصوب سال 1387 در خصوص سگ‌های ولگرد وجود دارد که این قانون هم مغفول مانده و در مواردی هم که اجرا می‌شود بیشتر به نفع پیمانکارانی است که از طریق این قانون هزینه‌های کلان میلیاردی از شهرداری‌ها دریافت می‌کنند.

در این قانون شهرداری‌ها وظیفه اصلی را در خصوص سگ‌های ولگرد دارند و باید سگ‌ها را زنده‌گیری, واکسینه و عقیم کنند و در مراکز ویژه خارج از مناطق مسکونی نگهداری کنند؛ اما نکته قابل تأمل این است که حامیان سگ‌های ولگرد در اجرای همین قانون نیز اختلال ایجاد می‌کنند و بارها دیده شده که از جمع‌آوری سگ‌ها ممانعت کرده و حتی به افرادی که وظیفه جمع‌آوری سگ‌ها را عهده‌دار شده‌اند، حمله می‌کنند!

این اقدام افراد حامی سگ‌های ولگرد، برخلاف قانون است و نیاز دارد تا دستگاه‌های قضایی و انتظامی با این دست از افراد، برخورد جدی داشته باشند.

از دیگر نواقص این قانون این است که هیچ ممنوعیتی برای غذارسانی به سگ‌های ولگرد به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل انفجار جمعیت سگ‌های ولگرد در نظر گرفته نشده و این مورد بسیار مهم در این قانون مغفول مانده است.

با وجود اینکه کارشناسان محیط زیست بارها به تأثیر غذارسانی به سگ‌های ولگرد بر افزایش جمعیت آن‌ها تأکید داشته و غذارسانی را تنها برای سگ‌های واکسینه، عقیم و تگ‌گذاری شده مجاز می‌دانند، شاهد این هستیم که هر روزه عده‌ای از سر جهالت یا دیگر دلایل به گله‌های سگ‌های ولگرد غذارسانی کرده و با سوء‌استفاده از احساسات مردم از این کار کسب درآمد هم می‌کنند!

با توجه به فراگیری این معضل و خطری که این سگ‌ها برای شهروندان و حیات وحش دارند لازم است تا در این مورد، قانون‌گذاری شود و البته مسؤلیت این امر مهم بر عهده مجلس شورای اسلامی است؛ هر قانون‌گذاری در کشور ما از مجلس شروع می‌شود و این موضوع نیز نیازمند ورود جدی و فوری نمایندگان مجلس و پیگیری موضوع در کمیسیون‌های تخصصی است.

با وجود اهمیت این موضوع متأسفانه تا به امروز هیچ واکنش درخور، ورود جدی و همه‌جانبه از نمایندگان مجلس در خصوص این موضوع دیده نشده و نمایندگان تنها موضوع صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک را در دستور کار قرار داده‌اند!

بر این اساس، لازم است تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی هرچه سریع‌تر به مسئله حاد "سگ‌های ولگرد" ورود و از ازیاد سرطانی گله‌های آنها در نواحی مختلف کشور با "قانون‌گذاری" جلوگیری کنند چرا که در غیر این صورت، معضل سگ‌های ولگرد به یک فاجعه ملی و انفجار "هاری" در کشور منجر خواهد شد.

408407