دو علامت مهم «کووید درازمدت» را بدانید

اگر بعد از بهبودی از بیماری کرونا، دچار اختلال کارکرد جنسی و ریزش مو هستید، به احتمال زیاد به «کووید درازمدت» مبتلا شده اید.
تصویر دو علامت مهم «کووید درازمدت» را بدانید

به گزارش سایت خبری پرسون، پژوهشگران علائم حدود نیم میلیون فرد بهبودیافته از عفونت‌های کروناویروس جدید (با نام علمی سارس-کوو-۲) را پیش میانه آوریل ۲۰۲۱ که بستری نشده بودند با حدود دو میلیون نفر در سنین، جنس و وضعیت سلامت مشابه مقایسه کردند.

بر اساس گزارش این پژوهشگران که روز دوشنبه در ژورنال Nature Medicine منتشر شد، در مجموع ۶۲ علامت طول‌کشنده به طول قابل‌توجهی با عفونت کرونا پس از ۱۲ هفته همبستگی داشت.

از جمله شایع‌ترین این علائم تنگی‌نفس، اختلال حس بویایی، درد قفسه سینه و تب بودند، اما این بررسی همچنین نشان داد مشکلات حافظه، ناتوانی در انجام حرکت‌ها یا فرمان‌های آشنا، بی‌اختیاری مدفوعی، اختلال کارکرد نعوظ در مردان، توهم و تورم اندام‌ها نیز در افراد دچار «کووید درازمدت» شایع‌تر است. افراد در گروه دچار عفونت کرونا در مقایسه با گروه بدون عفونت با احتمال تقریبا چهار برابر بیشتر ریزش مو و با احتمال بیش از دو برابر بیشتر مشکل انزال یا کاهش میل جنسی را گزارش کرده بودند.

این بررسی همچنین نشان داد که نسبت دچار شدن به «کووید درازمدت» در افراد جوانتر، زنان و اقلیت‌های نژادی بیشتر است.

دکتر شمیل هارون از دانشگاه بیرمنگام و سرپرست این پژوهش گفت: «این پژوهش آنچه را بیماران به متخصصان بالینی و سیاستگاران در طول پاندمی می‌گفتند، تایید می‌کند، اینکه علائم کووید درازمدت بسیار گسترده هستد و نمی‌توان آنها را بر اساس عوامل دیگر مانند عوامل خطرساز مربوط به سبک زندگی یا دچار بودن به بیماری مزمن دیگر توضیح داد.

منبع: همشهری آنلاین

407739