دردسر افزایش فعالیت خورشید برای ایستگاه فضایی بین‌المللی

افزایش فعالیت خورشید زنگ خطر را برای ماهواره‌ها و ایستگاه فضایی بین‌المللی به صدا درآورده است.
تصویر دردسر افزایش فعالیت خورشید برای ایستگاه فضایی بین‌المللی

به گزارش سایت خبری پرسون، خورشید اخیرا به صورت ویژه‌ای فعال بوده است و زمین در اواخر هفته گذشته، اثرات یک طوفان خورشیدی را تجربه کرد. خورشید در ۲۱ ژوئیه، "خروج جرم از تاج خورشیدی"(CME) را پشت سر گذاشت که طی آن، جرم به حرکت کردن در منظومه شمسی پرداخت و هنگام رسیدن به زمین، یک طوفان ژئومغناطیسی کوچک را ایجاد کرد.

بعید است که این نوع فعالیت خورشیدی، بر زندگی روزمره بیشتر مردم تأثیر بگذارد اما می‌تواند بر ماهواره‌ها تأثیر داشته باشد و شفق‌های قطبی را در نقاط دیگری از کره زمین نسبت به آنچه معمول است، آشکار کند. به گفته "اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا"(NOAA)، این نوع رویدادهای خورشیدی به دلیل چرخه فعالیت خورشید، احتمالا در ماه‌های آینده بیشتر می‌شوند.

اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا در توئیت جدیدی نوشت: چرخه فعالیت ۱۱ ساله خورشید در حال افزایش است؛ به این معنی که پدیده‌هایی مانند خروج جرم از تاج خورشیدی و شراره‌های خورشیدی افزایش می‌یابند. بسته به اندازه و مسیر فوران‌های خورشیدی، تأثیرات احتمالی آنها بر فضای نزدیک زمین و مگنتوسفر زمین می‌تواند باعث ایجاد طوفان‌های ژئومغناطیسی شود که ممکن است خدمات برق و سیستم‌های ارتباطی و ناوبری را مختل کنند. همچنین، این طوفان‌ها ممکن است آسیب ناشی از تشعشعات را برای ماهواره‌های در حال گردش و ایستگاه فضایی بین‌المللی در پی داشته باشند.

ما اکنون سیستم جدیدی برای مشاهده چنین طغیان‌هایی داریم. این سیستم، ماهواره اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا است که "GOES-۱۸" نام دارد. این ماهواره رصد آب و هوا که توسط ناسا در ماه مارس سال جاری پرتاب شد، تصاویر خیره‌کننده‌ای را از زمین ارسال کرده است که با استفاده از دستگاه تصویربرداری پیشرفته آن گرفته شده‌اند. همچنین، GOES-۱۸ دارای سیستم‌های دیگری برای رصد خورشید است؛ از جمله دوربین اشعه ایکس و اشعه فرابنفش فرین. این دوربین می‌تواند دمای بسیار بالای تاج خورشیدی را برای مشاهده وقایعی مانند خروج جرم از تاج خورشیدی و شراره‌های خورشیدی بررسی کند.

اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا اخیرا نخستین تصاویر را از "سیستم تصویرساز فرابنفش خورشیدی"(SUVI) ماهواره GOES-۱۸ به اشتراک گذاشته است که خورشید را در کانال‌های مختلف فرابنفش فرین طی خروج جرم از تاج خورشیدی در ۱۰ ژوئیه نشان می‌دهد.

ماهواره GOES-۱۸ در حال حاضر تحت آزمایش‌های پس از پرتاب است؛ از جمله بررسی سیستم‌های آن پیش از آغاز عملیات کامل. انتظار می‌رود که این ماهواره در اوایل سال ۲۰۲۳ برای نقش عملیاتی خود آماده شود.

منبع: ایسنا

407543