رئیس صنعت معدن استان فارس اعلام کرد:

شرکت‌ها بدون رانت می میرند

رئیس صنعت معدن استان فارس گفت: به دلیل بی تدبیری مسئولان شرکت‌های تولیدی بدودن رانت می میرند.
تصویر شرکت‌ها بدون رانت می میرند

به گزارش سایت خبری پرسون از فارس، سهراب شرفی ظهر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت چهارشنبه پنجم مرداد ماه جاری مردادماه سالروز صنعت و معدن در استان فارس اظهارداشت: در دوره اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان در مدت 40 سال مسئولان اقتصادی نداشته و درنتیجه شاهد ساختار اقتصادی معیوب، ضربه‌پذیر وانت خوار هستیم.

وی با اشاره به اینکه واحد‌‌هایی که با بحران تورم و اشتغال و نیز با مشکل افزایش نیرو روبه‌رو هستند، افزود: هرساله تفاوت زیادی بین شرکت‌هایی که جذب نیرو یا ریزش نیرو داشتند قائل نبوده و در این راستا در سال جاری در این همایش تندیس‌ها تبدیل به طلایی نقره‌ای کرده‌ایم.

شرفی خاطرنشان کرد: برای نخستین‌ بار با همکاری قوه قضائیه مرکز داوری در خانه صنعت و معدن استان فارس راه‌اندازی شد و در این مورد

برای ثبت هر خانه صنعت معدن به‌ویژه تهران برای گرفتن این مرکز از استان فارس مجوز تأسیس داده می‌شود.

رئیس خانه صنعت معدن استان فارس تصریح کرد: در روز صنعت معدن جدایی از تقدیر از واحد‌های طلایی و نقره‌ای از تعدادی از پیشکسوتانی که در مسئولیت اجتماعی و اقتصادی، خیراندیشان و همیاران صنعت که مثمر ثمر بوده‌اند تقدیر می‌شود.

شرفی در مورد ارزیابی واحد‌هایی که در سالروز صنعت و معدن تقدیر می‌شوند، افزود: ارزیابی واحد‌های نمونه از سوی با حضور روسای تشکل‌های داوری و نماینده سازمان صمت که در حوزه‌های تولیدی تخصص دارند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

شرفی ضمن تأکید بر اینکه مهم‌ترین اهداف تشکیل این همایش مقابله با هجمه‌هایی که درون و از بیرون که جای گله دارد و نیز روشن نگه‌داشتن چراغ بنگاه اقتصادی عمل عبادی و ارزشمندی است، افزود: از 190 واحدی که در فضای سخت فعالیت و معیشت بخشی از جامعه را تأمین و با ایجاد اشتغال ناهنجاری‌های اجتماعی را کاهش دهند، بیش از 69 موفق به اخذ لوح تقدیر و تندیس شدند.

رئیس خانه صنعت معدن فارس اضافه کرد: حضور در بازار‌های منطقه‌ای به‌ویژه در عمان که هنوز سازگار شرکت در این بازار مهیا نشده ولی اقتصاددانان درصدد معرقی توانمندی‌های استان فارس را در این کشور هستند.

شرفی ابراز داشت: کشوری دیگری که مورد هدف قرارگرفته ترکیه است که با داشتن ارتباط خوب با اروپا باراندازی مناسبی برای استان فارس است که در این کشور نمایشگاه دائمی راه‌اندازی کند.

وی اظهارداشت: در کشور سوریه با این‌ همه شهید که داده‌ایم تنها 3 درصد از بازار این کشور را توانسته‌ایم بگیریم درصورتی‌که ترکیه 30 درصد از سهم بازار این کشور را گرفته، نشان از کم‌کاری در برون‌مرزی است.

رئیس خانه صنعت معدن استان فارس ادامه داد: بخش خصوصی اگر زمینه هموار و پر از سنگلاخ و پیچ‌وخم نداشته باشد و نیز موانعی از سوی حاکمیت برداشته شود عاشق تلاش و درآمد و سود است.

شرفی اظهارداشت: دولتمردان هنوز به این باور نرسیده‌اند که درآمد نفتی باید به سمت زیرساخت سوق داده شود و به‌سوی هزینه جاری کشور نرود و نیز باید از منابع معدنی، فرآوری و دیگر برنامه‌ریزی‌ها کشور اداره شود و ولی این باور هنوز از سوی حاکمیت نهادینه نشده است.

وی خاطرنشان کرد: حاکمیت مأمور به وظیفه اما بخش خصوصی مأمور به نتیجه است اگر این 2 باهم تلفیق شوند در حوزه صادرات کالای غیرنفتی به‌ویژه محصولات کشاورزی موفق می‌شویم.

این مسئول تصریح کرد: در 33 خانه صنعت معدن 14 خانه جزء خانه‌های برتر شناخته‌شده که تلاش‌های انجام‌گرفته در ردیف 3 خانه برتر کشور قرارگرفته است و درنتیجه قابلیت دارد استراتژی خانه‌های دیگر را تعریف و هدف‌گذاری کند.

407470