به گزارش سایت خبری پرسون، «پیمان قاسمخانی» یکی از با استعدادترین و خلاقترین فیلمنامه نویسان چند دهه اخیر در سینما و تلویزیون ایران بوده که همیشه فیلم نامهها و سریالهایش مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.
قاسمخانی فضای امروز جامعه را به خوبی میشناسد و از دل اتفاقات خنده دار روزمره به داستانهایش رنگ میبخشد. پرداختن به سوژههای متفاوت و توجه به فضاهای کمتر پرداخته شده، از نکات ویژه در کار پیمان قاسمخانی است؛ مانند ایجاد فضایی متفاوت در سریالهای «شبهای برره»، «مارمولک»، «نان و عشق و موتور هزار»، «دختری با کفشهای کتانی»، «هتل» و«روزی روزگاری مریخ» که در سینما و تلویزیون نمونههای مشابهی نداشتند.
با توجه به فضای فعلی جامعه و افزایش نیاز مخاطب به سرگرمی و فیلم و سریالهای کمدی، ساخت محصولات باکیفیت و خوبی که اعتماد و نظر مخاطب را جلب کرده و او را با خودش همراه کند، برگ برندهای برای فیلمسازی است که با شناخت درست از نیاز مخاطب، اقدام به تولید فیلم و سریال کند.
مخاطب پیمان قاسمخانی با سابقه تماشای فیلم و سریالهای خوب او و با تجربه تماشای فضاهای متفاوتی مثل «ساختمان پزشکان»، «مرد هزار چهره»، «ورود آقایان ممنوع» «خوب، بد، جلف»، «هیولا» و «دراکولا» به این آگاهی رسیده است که در کارهای او نشانی از لودگی و تلاش اضافه برای خنده گرفتن از مخاطب نیست.
در واقع میتوان گفت که قاسمخانی نگارش و ساخت داستانهایش را به گونهای پیش میبرد که در بطنشان پیچیدگی عجیب و غریبی وجود ندارد و صرفا با تمرکز و توجه به نکات ریز ارتباطات روزمره و بزرگنمایی مسائل خنده دار روزانه از بینندهاش خنده میگیرد. این توجه به جزئیات و روان و ملموس بودن کمدی قاسمخانی، نقطه عطف کار اوست که باعث تسهیل ارتباط مخاطب با آثارش شده است.
استفاده کردن مخاطب از دیالوگها یا برخی اکتهایی که در آثار او وجود دارد، مثل «صحبت کردن بررهای» و تکیه کلام «واقعا» از کاراکتر خانم شیرزاد در سریال ساختمان پزشکان و سایر مواردی که در زمانهای مختلف در رفتار و گفتار روزمره مردم رایج شد، گواه بر تاثیر مستقیم و زیاد آثار او بر بیننده و ارتباط کامل و موفق مخاطب با ساختههای قاسم خانی است.
حالا دیگر بعد از 3 دهه فعالیت در حوزه نویسندگی و فیلمسازی میتوان از پیمان قاسمخانی به عنوان یکی از موفقترین و محبوبترین نویسندگان و فیلمسازان ایرانی نام برد که نامش در تیتراژ فیلمها و سریالها، مخاطب را به دنبال کردن آن اثر ترغیب میکند.
پیمان قاسمخانی در آخرین اثرش به نام «روزی روزگاری مریخ» که از پلتفرمهای نمایش خانگی پخش میشود به داستان متفاوتی پرداخته که در مریخ میگذرد. این سریال در ژانر کمدی فانتزی با آدمفضاییها و انسانهای زمینی ساخته شده که نگاهی متفاوت به رفتارهای انسانهای زمینی و مقایسه آن با مریخیها دارد.
سفر زمینیها به مریخ و بررسی ابعاد رفتاری و شخصیتی ساکنان زمین با نگاه طنز، علاوه بر ایجاد سرگرمی، به آسیب شناسی جامعه فعلی نیز کمک کرده و میتواند مخاطب را به تفکر درباره اخلاقیات منفی و مثبتش و بررسی رفتارهای اجتماعیاش بهعنوان ساکنان زمین وادارد.
پرداختن به موضوعات جالبی مثل عادتهای رفتاری و اخلاقیات زمینیها و یا تلاش مردان برای برابری جایگاهشان با زنان در جامعه مریخی، آزادی خواهی و برابری طلبی و به نوعی تغییر جایگاه اجتماعی زنان و مردان در سیاره مریخ از سوژههای متفاوت و جذابی است که در این سریال به آن پرداخته شده است.
با توجه به خوش ساخت بودن و توانایی این کمدی، در همراه کردن مخاطبان با خود در سه قسمت پخش شده به نظر میرسد که این سریال نیز از پر مخاطبترین کارهای پیمان قاسمخانی باشد.
منبع: برنا