سلامت جامعه چگونه محقق می شود؟

رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در اولین روز نشست توانمندسازی روسای دبیرخانه های سلامت دستگاه های اجرایی که با همکاری موسسه عالی توسعه و تربیت مدیران نظام جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: تامین سلامت جامعه بدون همکاری و هم راستایی در سیاست‌های سلامت محور در سایر بخش‌ها محقق نخواهد شد.
تصویر سلامت جامعه چگونه محقق می شود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد اسماعیل مطلق در کارگاه آموزشی دو روزه توانمند‌سازی روسای دبیرخانه‌های سلامت دستگاه‌های اجرایی گفت: تامین سلامت جامعه بدون همکاری و هم راستائی در سیاست‌های سلامت محور در سایر بخش‌ها محقق نخواهد شد.

وی افزود: در جوامع کنونی بهبود عوامل موثر بر سلامت بیش از هر عامل دیگری در ارتقای سلامت موثر است و آنچه که در رسالت و تولیت نظام سلامت تعریف می‌شود، اقدامات پیشگیرانه، تشخیصی، درمانی، بازتوانی و مراقبتی است که این اقدامات حدود ۲۵ درصد از سطح سلامت جمعیت را پوشش می‌دهد و تأثیرگذاری عوامل خارج از بخش سلامت که شرایط ابتلا به بیماری، عوارض و ناتوانی را در بر می‌گیرد بیش از ۷۵ درصد است و با توجه به اینکه سهم ۷۵ درصدی ارتقای سلامت در ابعاد جسمی، روحی، روانی، اجتماعی و معنوی افراد در خارج از وزارت بهداشت است از این رو تامین سلامت جامعه، بدون همکاری و هم راستایی در سیاست‌های سلامت محور در سایر بخش‌ها محقق نخواهد شد.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ادامه داد: هماهنگی و همکاری‌های برون بخشی و تصویب برنامه‌ها و تدابیر بخشی و فرا بخشی در اجرای سیاست‌های ناظر بر سلامت و امنیت غذایی به استناد بند ۲ ماده ۷ احکام دائمی بر عهده شورای عالی سلامت و امنیت غذایی است. در سال‌های اخیر در راستای همین موضوع مصوبات خوبی در پانزده جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با مشارکت همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها ابلاغ و اجرائی شده است.

اسماعیل مطلق گفت: نیازمند ارتباطی منسجم بین شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌ها برای تدوین مصوبات هستیم و استقرار مصوبات پیشین منتج به مصوبه پانزدهم شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و تشکیل دبیرخانه‌های سلامت شده است.

وی افزود: براین اساس ۳۴ دبیرخانه سلامت فعال با دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی همکاری دارند و در برنامه سالانه در نظر داریم تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد این دبیرخانه‌ها به ۵۰ مرکز فعال برسد.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تاکید کرد: مشارکت مسئولان دبیرخانه‌های سلامت در نشست‌های کارگروه‌های تخصصی و مسئولیت‌پذیری کمیته‌های فنی تبلور مشارکت فرا بخشی در تدوین سیاست‌های سلامت محور است و تحقق ۷۵ درصدی سهم برون از نظام بهداشت و درمان جز با این مشارکت و همپائی محقق نخواهد شد.

اسماعیل مطلق گفت: سبد غذایی قابل قبول براساس دهک‌های حمایتی در هدفمندی یارانه‌ها یکی از این اقدامات است که مورد توجه وزیر بهداشت و معاون اول ریاست جمهوری قرار گرفته است. سند ارتقاء کیفیت آب آشامیدنی و تدوین و استقرار سند تغییرات آب و هوایی و سلامت جز با همراهی و هماهنگی‌های فرا بخشی برای تامین ارتقاء سلامت مردم میسر نخواهد شد.

این مسئول شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ارتباط با سایر دبیرخانه‌های شورای عالی کشور در تدوین پیشنویس برنامه هفتم و هم افزایی سیاست‌های در دست تصویب با رویکرد سلامت را از دیگر برنامه‌های دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی عنوان کرد.

اسماعیل مطلق با اشاره به توجه به برنامه‌ها و هماهنگی‌های فرابخشی صورت گرفته در دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، گفت: انتظار می‌رود ارتباط با مسئولان دبیرخانه‌های سلامت بیشتر و سازماندهی لازم برای دستیابی به سلامت جامعه در سهم ۷۵ درصدی آن بیشتر محقق و همه این سهم با عزمی قوی در راستای فراهم کردن سلامت مردم و افزایش امید به زندگی با کیفیت محقق شود.

سید «محمد پورحسینی» مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی نیز در این کارگاه گفت: هماهنگی‌های فرا بخشی از طریق دبیرخانه‌های سلامت در حال حاضر مسیر خوب و اثر بخشی را طی می‌کند و انتظار می‌رود در راستای ارتقاء سلامت جامعه گام‌های خوبی برداشته شود.

مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی افزود: مشارکت دبیرخانه‌های سلامت در برنامه مقابله با کرونا، بیماری‌های منتقله شایع در منطقه (التور، آئدس، آبله میمونی)، برنامه‌های پیش رو نظیر راهپیمایی اربعین، جهاد سلامت، بسته امنیت غذایی در استان‌ها و خانوار‌های کم برخوردار و سند تغییرات آب و هوایی و سلامت از جمله اقداماتی است که در راستای ارتقا سلامت جامعه صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: موضوع مالیات و عوارض بر کالا‌های آسیب رسان، ادغام عوامل اجتماعی موثر بر سلامت در نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی، بسته‌های قابل قبول سبد غذایی خانوار بر مبنای طرح هدفمندی یارانه‌ها و بهره مندی از خانه‌های مشارکت مردم از برنامه‌های در دست اقدام شورای عالی سلامت و امنیت غذایی است که مشارکت و همکاری‌های فرا بخشی در استقرار و اجرایی شدن آن نقش موثری خواهند داشت.

کارگاه آموزشی دو روزه توانمند‌سازی روسای دبیرخانه‌های سلامت دستگاه‌های اجرایی با حضور ۳۴ دبیرخانه از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها، صبح امروز (یکشنبه ۲ مرداد) در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی تهران برگزار شد.

در این نشست که به منظور توانمندسازی روسای دبیرخانه‌های سلامت دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود درخصوص موضوع‌های سلامت و نظام سلامت، تولیت و حکمرانی در نظام سلامت، سیاست و اجرای سیاست در نظام حکمرانی همبسته، نقش مشارکت‌های سازمانی و مردمی در اجرای سیاست‌های سلامت محور، معرفی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، شیوه نامه استقرار تشکیل دبیرخانه سلامت در دستگاه‌های اجرایی، مدیریت تعامل دبیرخانه و حمایت‌طلبی توسط استادان دانشگاه مطالبی ارائه شد.

407408