کرونا در افراد واکسینه شده چه علائمی دارد؟

افرادی که در برابر کرونا واکسینه شده اند، بیشتر به موارد خفیف این ویروس مبتلا می شوند.
تصویر کرونا در افراد واکسینه شده چه علائمی دارد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، کارشناسان می‌گویند درصد بسیار کمی از افراد واکسینه شده کووید طولانی مدت را تجربه می‌کنند و بیشتر افرادی که علائم کووید طولانی دارند واکسینه نشده‌اند.

واکسیناسیون کووید به عنوان محافظت در برابر علائم شدید کووید-۱۹ و بستری شدن در بیمارستان شناخته شده است، اما آیا به کاهش علائم طولانی مدت کووید نیز کمک می کند؟ بر اساس یک مطالعه جدید، حتی افراد واکسینه شده با عفونت‌های خفیف می‌توانند علائم ناتوان‌کننده و طولانی‌مدت کووید را تجربه کنند که بر قلب، مغز، ریه‌ها و سایر قسمت‌های بدن تأثیر می‌گذارد.

این تحقیق که در مجله Nature Medicine منتشر شده است، همچنین نشان می دهد که واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ در مقایسه با بیماران واکسینه نشده، خطر مرگ و میر را تا ۳۴ درصد و خطر ابتلای طولانی مدت به کووید را تا ۱۵ درصد کاهش می‌دهد.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که واکسن‌ها می‌توانند از برخی از علایم نگران‌کننده کووید طولانی مانند اختلالات ریوی و انعقاد خون جلوگیری کنند که در بین افرادی که واکسینه شده بودند به ترتیب حدود ۴۹ و ۵۶ درصد کاهش یافته بود.

به گفته کارشناسان، برخی از علائمی که افراد در کووید طولانی واکسینه شده تجربه می‌کنند شامل تب خفیف، کسالت، ضعف عمومی، سرفه خشک شدید، تنگی نفس، تپش قلب، بیماری ریفلاکس معده، بثورات قارچی پوست، سر درد و آبریزش بینی می‌شود.

علائم طولانی مدت کووید صرف نظر از واکسیناسیون ممکن است رخ دهد. بی حالی، سرگیجه، حالت تهوع، کاهش توانایی تمرکز، مه‌آلودگی ذهنی، خستگی و از دست دادن اشتها همگی از علائم کووید طولانی هستند و در افراد مسن شایع‌تر هستند.

پونیت خانا، از کارشناسان این پژوهش می‌گوید: کووید طولانی مدت باید زود تشخیص داده و مدیریت شود، زیرا تشخیص کووید طولانی مدت به صورت مستقل بسیار دشوار است. در برخی افراد، کووید طولانی ماه ها یا سال ها طول می‌کشد و حتی ممکن است باعث ناتوانی شود. افراد مبتلا به بیماری های همراه مانند دیابت، شیرین، بیماری قلبی عروقی، وضعیت نقص ایمنی در شیمی درمانی و بیماری مزمن کلیوی در صورت آلوده شدن، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری کووید درازمدت هستند.

منبع: فارس

407297