بازگشت60 درصد حجاج ایرانی به میهن

پس از مناسک حج تمتع 60 درصد حجاج ایرانی به میهن بازگشته‌اند.

تصویر بازگشت60 درصد حجاج ایرانی به میهن

به گزارش سایت خبری پرسون، با گذشت ۱۰ روز از آغاز بازگشت حجاج به کشورمان، تاکنون حدود ۲۴ هزار نفر با ۹۴ پرواز به میهن اسلامی بازگشته‌اند و عملیات بازگشت حجاج تا هفتم مردادماه ادامه دارد.

مسجدالحرام در روزهای اخیر

امسال ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر از کشورمان به حج تمتع مشرف شدند که نیمی از آنها مدینه اول و نیمی دیگر مدینه دوم بودند.

بر همین اساس، برخی از زائران از فرودگاه مدینه وارد سرزمین وحی شدند و پس از ۶ روز اقامت در مدینه، عازم مکه مکرمه شدند و با انجام مناسک حج تمتع، از فرودگاه جده، عربستان را ترک کرده‌‌اند.

همچنین حدود ۱۷ هزار نفر که مدینه دوم بودند، پس از مناسک حج تمتع عازم مسجدالنبی (ص) شده و پس از ۶ روز اقامت در این شهر از فرودگاه مدینه به کشور بازمی‌گردند.

بازگشت ۶۰ درصد حجاج ایرانی به کشور/ ۱۵ هزار نفر در سرزمین وحی حضور دارند

بر اساس آخرین آمار، تا شب گذشته هشت هزار و ۴۹ زائر ایرانی در قالب ۶۵ کاروان در مکه مکرمه و بیش از ۶ هزار و ۹۰۰ نفر در قالب ۵۷ کاروان در مدینه منوره حضور دارند. به این ترتیب ۱۵ هزار ایرانی یعنی کمتر از ۴۰ درصد هنوز در سرزمین وحی هستند و ۲۴ هزار نفر از حجاج کشورمان یعنی بیش از ۶۰ درصد به کشور بازگشته‌اند.

در روزهای اخیر با خروج حجاج از سرزمین وحی، تعداد زائران خانه خدا در مکه و مدینه کاهش یافته است و هر روز با خروج جمعی از حجاج کشورهای مختلف، عمره‌گزاران سعودی وارد مسجدالحرام می‌شوند.

تشرف ۱۷۲ هزار نفر به مدینه منوره طی ۲ هفته

در مدینه منوره نیز هر روز بیش از ۶۰ پرواز برای انتقال حجاج به کشورهای مختلف انجام می‌شود و سعودی‌ها اعلام کرده‌اند که از حج تمتع سال جاری تاکنون یعنی در کمتر از ۲ هفته اخیر، بیش از ۱۷۲ هزار نفر وارد مدینه منوره شده‌اند که بخشی از این تعداد را حجاج و بخشی دیگر را عمره‌گزاران تشکیل می‌دهند.

عملیات انتقال حجاج ایرانی به کشور تا هفتم مردادماه به پایان می‌رسد و از اول ماه محرم عمره‌گزاران خارجی هم می‌توانند به سرزمین وحی مشرف شوند. البته هنوز وضعیت عمره مفرده برای زائران ایرانی مشخص نیست و حدود ۶ میلیون ایرانی در انتظار برقراری این سفر معنوی هستند.

منبع: فارس

407182