رونمایی از فناوری‌های جدید در توپ های جام جهانی

در جام جهانی قطر، هر بار که توپ برای بازیکنی در موقعیت آفساید ارسال شود، یک هشدار خودکار برای کمک داور ویدئویی ارسال می شود. با این سیستم دیگر برای تعیین آفساید بودن یا نبودن بازیکن، نیازی به تکرارهای طولانی VAR نخواهد بود.
تصویر رونمایی از فناوری‌های جدید در توپ های جام جهانی

به گزارش سایت خبری پرسون، قطر نخستین کشور عربی میزبان جام جهانی است و این آغاز راه نخستین شدن قطر ۲۰۲۲ است. به گزارش گل، همچنین این نخستین بار است که زمان سنتی برگزاری جام جهانی از خرداد، به آبان منتقل می‌شود. با این حال جام جهانی قطر به‌ویژه در بحث نوآوری‌های فناورانه بسیار امیدوارکننده است و انتظار برای شروع این رقابت‌ها را جذاب‌تر کرده است. با توجه به تعداد تغییرات نوآورانه‌ای که در جام جهانی ۲۰۲۲ وعده داده شده است، تجربه هواداران در نوع خود می‌تواند یک انقلاب فناوری- فوتبالی باشد. نوآوری‌های تکنولوژیکی جام جهانی ۲۰۲۲ فقط مختص بازیکنان نیست، بلکه طرفداران و سایرین را هم شگفت‌زده می‌کند.

۷ استادیوم از ۸ استادیوم ساخته شده برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به سیستم پیشرفته خنک‌کننده مجهز است. این یک فناوری انقلابی است که جو داخل استادیوم را به‌طور یکسان خنک نگه می‌دارد. به واسطه این فناوری شگفت‌انگیز، دمای محیط داخل استادیوم هم برای بازیکنان و هم هواداران در مطلوب‌ترین شرایط خواهد بود. تنها استادیومی که این فناوری را ندارد، به لطف مکانی که در آن واقع شده است و نزدیکی به ساحل، نیازی به سیستم خنک‌کننده ندارد. یک مرکز انرژی در نزدیکی استادیوم خواهد بود که از آنجا آب سرد با یک خط لوله به محل برگزاری می‌رسد. پس از رسیدن، هوای سرد به زمین بازی و محل نشستن تماشاگران هدایت می‌شود. این نخستین باری است که هواداران و بازیکنان چنین فناوری‌ای را در یک تورنمنت مانند جام جهانی تجربه خواهند کرد.

یک استادیوم کاملا جداشدنی

یکی از محل‌های برگزاری جام جهانی قطر به نام استادیوم ۹۷۴ ممکن است پس از اتمام مسابقات دیگر وجود نداشته باشد. این استادیوم کاملا از هم گسستنی است. این ورزشگاه با استفاده از کانتینرهای حمل‌ونقل و قاب‌های فولادی ماژولار ساخته شده است. طراحی استادیوم آن را از نظر بصری جذاب می‌کند و در عین حال با توجه به اینکه مواد کمتری در مقایسه با یک استادیوم سنتی استفاده شده است، مقرون به صرفه بودن را نیز تضمین می‌کند. با این حال، در تاریخ جام جهانی فوتبال، برای نخستین بار یک استادیوم کاملا جدا شدنی ساخته شده است. در این ورزشگاه، ۷ بازی تا مرحله یک هشتم نهایی تورنمنت برگزار خواهد شد.

گجتی به نام توپ!

الرحله، نام توپ رسمی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ است که یک محصول کاملا نوآورانه است. این توپ دارای یک فناوری متصل است که داده‌ها را بدون فوت وقت به مسئولان پشت دوربین‌های VAR منتقل می‌کند. این تکنولوژی با فناوری جدید آفساید نیمه خودکار فیفا همکاری خواهد کرد. در مرکز این توپ از سیستم تعلیق جدید آدیداس با سنسور حرکت استفاده شده است. در تمام اعصار رقابت‌های فوتبالی این نخستین بار است که چنین تکنولوژی‌ای برای یک توپ استفاده می‌شود.

فناوری آفساید نیمه تکنولوژیک

در طول برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ شاهد انقلاب‌های فناورانه‌ای در زمین بازی هم خواهیم بود. فیفا پیش از این اعلام کرده بود که از فناوری آفساید نیمه خودکار در جام جهانی قطر استفاده می‌شود. این سیستم یک ابزار پشتیبانی برای داوران است که به آنها کمک می‌کند تا در طول مسابقات تصمیم‌های دقیق، سریع و قابل تکراری درباره آفساید بگیرند. این فناوری جدید دارای ۱۲دوربین ردیابی در اطراف استادیوم است. به این ترتیب، هر بار که توپ برای بازیکنی در موقعیت آفساید ارسال شود، یک هشدار خودکار برای کمک داور ویدئویی ارسال می‌کند. با این سیستم دیگر برای تعیین آفساید بودن یا نبودن بازیکن، نیازی به تکرارهای طولانی VAR نخواهد بود. ۱۲ دوربین ردیابی اختصاصی نصب شده زیر سقف ورزشگاه برای ردیابی توپ و حداکثر ۲۹ نقطه داده هر بازیکن و محاسبه دقیق موقعیت آنها در زمین با دقت ۵۰ بار در ثانیه، استفاده می‌شود. ۲۹ نقطه داده جمع‌آوری شده شامل تمام اندام‌هایی است که برای برقراری تماس‌های آفساید دخیل هستند. با ترکیب داده‌های ردیابی اندام و توپ و به کارگیری هوش مصنوعی، هر زمان که توپ توسط مهاجمی که در موقعیت آفساید قرار دارد دریافت ‌شود، هشدار آفساید خودکار را به مسئولان نظارت ویدئویی مسابقه در داخل اتاق عملیات ویدئویی ارسال می‌کند. قبل از اطلاع داور داخل زمین، ناظر ویدئویی تصمیم پیشنهادی را، که براساس موقعیت‌های محاسبه شده اندام بازیکنان است، تأیید می‌کند. این فرایند در عرض چند ثانیه اتفاق می‌افتد و به این معنی است که روند تصمیم‌گیری درباره آفساید را سریع‌تر و دقیق‌تر می‌کند.

امنیت با پهپادها

برگزارکنندگان قطر ۲۰۲۲ برای امنیت رقابت‌ها علاوه بر استفاده از نیروهای انسانی به تکنولوژی هم روی آورده‌اند. برای این کار آنها از پهپادها برای مقابله با تهدیدهای احتمالی سود خواهند برد. قطر برای انجام این کار با شرکت آمریکایی Fortem Technologies قرارداد امضا کرده است. به این ترتیب شرکت فورتم پهپادهای خود را در فضای استادیوم‌ها به پرواز در خواهد آورد تا به مقابله با پهپادهای مهاجم احتمالی بپردازند. این شرکت می‌گوید سیستم آنها راهی ایمن برای پایین کشیدن پهپادهاست و برخلاف استفاده از سلاح‌های نظامی، ریسک صدمات احتمالی را کم می‌کند.

دسترسی افراد کم‌بینا به جام جهانی ۲۰۲۲

حتی هواداران کم‌بینای فوتبال نیز به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر دسترسی خواهند داشت. یک محصول فوق‌العاده به نام Bonocle محتوای دیجیتال سراسر جام جهانی را به خط بریل تبدیل کرده و به طرفداران کم‌بینا اجازه می‌دهد با دسترسی به محتوا از جام جهانی لذت ببرند. چالش ۲۲، رقابتی که توسط کمیته عالی تحویل و میراث (SC) در قطر آغاز شده است، یک انقلاب تکنولوژیک در خاورمیانه را رهبری کرده است. Bonocle محصول چالش ۲۲ است. بونوکل به جامعه نابینایان در سراسر جهان این امکان را می‌دهد تا جام جهانی ۲۰۲۲ را به روش‌های جدیدی که هرگز پیش از این در دسترس نبود، تجربه کنند. به‌گفته بنیانگذاران این فناوری، بونوکل اجازه می‌دهد افراد کم بینا بدون محدودیت و با آزادی بیشتری در دوحه حرکت کنند و تعامل داشته باشند.

منبع: همشهری

407138