ورود رادیولوژی به حوزه درمان بیماری‌ها

فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا گفت: استفاده از هوش مصنوعی در رادیولوژی از اهمیت بالایی برخوردار است.
تصویر ورود رادیولوژی به حوزه درمان بیماری‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مراسم افتتاحیه سی و هفتمین کنگره بین المللی رادیولوژی که در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، گفت: در سال‌های اخیر هیچ رشته‌ای به اندازه رادیولوژی رشد نکرده است. به طوری که تغییرات اساسی در رشته رادیولوژی، از ۲۵ سال پیش در بیمارستان امام خمینی، شروع شد.

قناعتی گفت: تعرفه‌های اقدامات تشخیصی در رادیولوژی متناسب با هزینه‌ها نیست و آسیب آن متوجه رشته رادیولوژی خواهد بود و می‌تواند منجر به کاهش کیفیت خدمات و پدیده زیرمیزی شود.

او گفت: درحال حاضر جراحی مغز بدون باز کردن جمجمه در بیمارستان امام انجام شده است و در درمان سرطان‌ها در کنار رادیوتراپی رشد خوبی را داشته ایم و مدل جدیدی برای غربالگری بیماری‌های مختلف از جمله سرطان‌ها آغاز شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: با روش‌های تشخیصی نوین می‌توانیم سرطان‌ها را در محلات، خیلی سریع و در مراحل اولیه تشخیص بدهیم و به دنبال این هستیم که در ابتدا این تشخیص را از سرطان پستان آغاز کنیم و هزینه آن برعهده دولت است و برای مردم رایگان خواهد بود.

در ادامه، عبدالرسول صداقت دبیر انجمن رادیولوژی ایران، گفت: اقتصاد سلامت زمانی بهبود پیدا می‌کند که سلامت اقتصادی حاکم باشد و اگر امور سلامت به خوبی پیش نرود، امنیت نیز به خطر می‌افتد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان این مطلب که در حال حاضر هیچ تناسبی بین سرمایه گذاری و هزینه‌های تأسیس مراکز رادیولوژی وجود ندارد، گفت: با توجه به تورم موجود و هزینه‌های سرسام آور هیچ یک از همکاران جوان تازه فارغ‌التحصیل امکان تاسیس موسسات رادیولوژی را ندارند و متأسفانه هر روز شاهد مهاجرت تعداد زیادی از همکاران جامعه پزشکی هستیم.

صداقت ادامه داد: بیمه‌ها در تعیین تعرفه‌ها، نقش اساسی دارند و همواره این تعرفه‌ها به صورت غیر واقعی تعیین می‌شود و اگر جامعه پزشکی خواهان تعرفه واقعی است، نمی‌خواهد مردم پول بیشتری بدهند، بلکه بیمه‌ها باید این هزینه‌ها را پرداخت کنند.

ورود رادیولوژی به حوزه درمان بیماری‌ها

در حاشیه این مراسم، فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا گفت: استفاده از هوش مصنوعی در رادیولوژی از اهمیت بالایی برخوردار است.

دکتر زالی بیان داشت: تغییرات شگرفی در حوزه رادیولوژی انجام شده و در مرزهای دانش به خوبی حرکت صورت گرفته است. پیشتازی همکاران رادیولوژی در بحث پزشکی از راه دور قابل تقدیر است و شاهد گسترش عدالت اجتماعی در حوزه سلامت هستیم.

وی گفت: در حال حاضر استفاده از هوش مصنوعی در رادیولوژی از اهمیت بالایی برخوردار است و خوشبختانه شاهد در هم شکستن انتزاعی صرف کارهای تشخیصی در حوزه رادیولوژی و ورود به حوزه درمان هستیم.

او یادآور شد: گردش مالی ضعیف در بین رادیولوژیست‌های جوان از جمله چالش‌های صنفی است که امیدوارم انجمن و دیگر سازمان‌های ذیربط به این موضوع رسیدگی کنند.

در ادامه دکتر معصومه گیتی عضو انجمن رادیولوژی گفت: رادیولوژی زنان با هدف بررسی های سرطان های پستان و دهانه رحم انجام می شود. همچنین بررسی سلامت مادر و جنین از اهداف رادیولوژی زنان محسوب می شود.

به گفته وی، وزارت بهداشت برنامه غربالگری چهار سرطان اصلی را در سطوح مختلف آغاز کرده است.

406582