بررسی علت سیاه شدن کاکتوس + راه حل

یکی از مشکلات در پرورش و نگهداری از کاکتوس‌ها سیاه شدن آن ها است. در اولین قدم باید علت سیاه شدن کاکتوس را تشخیص دهید تا بهترین درمان را برای آن انتخاب کنید.
تصویر بررسی علت سیاه شدن کاکتوس + راه حل

به گزارش سایت خبری پرسون، گیاه کاکتوس رنگ های مختلفی دارد؛ در رنگ های نارنجی، صورتی قرمز و زرد هم دیده می‌ شود. مراقبت از آن کار سختی نیست، فقط باید نکات مهم را بدانید؛ اما سوال اینجاست که چرا کاکتوس سیاه می شود. کاکتوس زمانی سیاه می شود که بیشتر در معرض بیماری‌ های قارچی و باکتری ها و پوسیدگی ریشه قرار می گیرد که در این قسمت قصد داریم در مورد این موضوع با شما صحبت کنیم.

چه چیزی باعث ایجاد قارچ و سیاه شدن کاکتوس می شود؟

گیاه کاکتوس ممکن است در معرض عفونت قارچی قرار بگیرد و نوک آن تیره شود. هیچ دلیل و علت مشخصی برای ابتلا به بیماری قارچی در گیاه کاکتوس وجود ندارد. بعضی از موجودات و ارگانیسم های قارچ ممکن است روی انواع مختلفی از این گیاهان تاثیرگذار باشند که باید اطلاعات خود را در این باره افزایش دهید‌‌.

ابتلا به باکتری

گاهی اوقات وجود باکتری که جزء انواع بیماری های قارچی هم محسوب می شود، در گیاه کاکتوس اتفاق می افتد و باعث می‌ شود که گیاه بوی خاصی پیدا کند و زندگی اش در معرض خطر باشد که در چنین حالتی؛ لکه های سیاه روی آن ظاهر می شوند. این لکه ها کم کم وسعت پیدا می کنند و یک نوع مایع بودار از آن ها بیرون زده و پخش می شود. تنها راه حل ممکن این است که قسمت عفونی شده را با یک چاقوی استریل شده، تیز و تمیز بردارید.

پوسیدگی ریشه

پوسیدگی ریشه و قرار گرفتن در معرض بیماری های قارچی و یا خاک خیلی سنگین و غنی، باعث می شود که گیاه خشک شده یا سیاه شود که ممکن است هر گیاه دیگری به غیر از کاکتوس را هم درگیر کند. این که بخواهید این وضعیت را درمان کنید، اصلا کار راحتی نیست. به خاطر همین باید سعی کنید با تنظیم کردن میزان آبدهی و استفاده از خاک مناسب از این اتفاق جلوگیری کنید‌.

لکه های فیلوستیکتا

این لکه ها روی گیاه ظاهر شده و باعث سیاه شدن کاکتوس می شوند که در چنین حالتی باید آن قسمت های سیاه را بردارید تا عفونت به کل گیاه پخش نشود؛ از طرفی هم باید حین جدا کردن سیاهی ها خیلی دقت داشته باشید تا گیاه صدمه نبیند.

راه حل؛ چگونه کاکتوس سیاه شده را درمان کنیم؟

همانطور که پیش از این هم گفته شد؛ این بستگی به شدت آسیب دارد. اگر در مراحل اولیه متوجه سیاه شدن کاکتوس خود شدید، یک اسپری قارچ کش می تواند مشکل را برطرف کند؛ اما اگر سیاهی قسمت وسیعی از کاکتوس را پوشانده باشد، بهتر است گیاه تان را قلمه بزنید؛ حتما باید از یک چاقوی استریل شده برای بریدن قسمت های سالم کاکتوس استفاده کنید یا می ‌توانید کاکتوس تان را با بریدن قسمت های سیاه شده؛ نجات دهید.

در نهایت؛ گیاه تان را خشک نگه دارید و مراقب قارچ و سیاهی مجدد باشید.

406349