قهرمان امروز ماندگار نیست

گفت و گو با «شاهد احمدلو »را در خصوص خلق قهرمان در آثار نمایشی بخوانید.
تصویر قهرمان امروز ماندگار نیست

به گزارش سایت خبری پرسون، «شاهد احمدلو »کارگردان فیلم های«موش» «مورچه خوار» و سریال های «سه دونگ سه دونگ»« خانه اجاره ای» و...در گفت وگویی در خصوص خلق قهرمان در آثار نمایشی صحبت کرد.

«شاهد احمدلو» کارگردان و بازیگر تلویزیون و سینما در خصوص نبود یا کمبود قهرمان درسریال ها و فیلم های این روزهای ما گفت: این مسئله به دوبخش تقسیم می‌گردد بخش اول اینکه خواست گاه کلان قهرمان خواهی و قهرمان سازی به صورت کلان در مناسبات فرهنگی و هنری ما در میان سیاست گذاران، مدیران و راسای سازمان ها و ارگان ها و نهاد ها به آن صورت دراماتیک و سینمایی وجود ندارد و اکنون محدود به یک یا دو نوع قهرمان سازی بسته و محدود خلاصه شده که البته این هم مشکل ندارد اما در هر صورت سینما و مخاطب انتظاری را دارند از قهرمان سازی هایی که از دیر باز در سینمای جهان تعریف شده است.

شاهد احمد لو ادامه داد: و اما بحث دوم قهرمان سازی در آثار نمایشی به خصوصیات سلیقه ای و علاقه‌ی سازندگان اثر بر می‌گردد که روی سلیقه مخاطب نیز تاثیر گذاشته که ما شاهد آثار ضعیف و سخیف هستیم.

کارگردان سریال ماه عسل ادامه می‌دهد: قهرمان سازی باید در خون، رگ و ریشه خالق اثر جریان داشته باشد والبته باید گفت قهرمان سازی پول هم می‌خواهد که باشرایط موجود باید گفت این اتفاق به راحتی رخ نمی دهد.

وی در ادامه عنوان کرد: در سینمای امروز ما آن قهرمانی که خواست گاه مخاطب است وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد ماندگار نیست. برای اینکه آن پتانسیل و آرمانی که باید برای خلق قهرمان استفاده بشود به کار گرفته نمی‌شود و دیگر سینما قهرمان پرور دهه 60و70 ما رنگ خودش را باخته و و به رونق سابق بر نمی‌گردد مگر آن که مدیران در سیاست های مدریتی تغییر ایجاد کنند.

کارگردان فیلم «موش» معتقد است: اگر برای قهرمان سازی قرار است کاری شود اول باید پرونده عشق، انگیزه و رویای راستین باز باشد تا از دل این مسیر قهرمانی خلق شود. در حال حاضر در سینمای ما فقط می‌جنگند برای بقا. قهرمان را کسی می‌تواند خلق کند که از هر جهت قهرمان باشد قهرمان خانواده، قهرمان سرزمین و کسی که در قواره های یک اسطوره باشد. باید بدانیم کسی که می‌خواهد قهرمان خلق کند خود نیز باید ناجی باشد.

وی در پایان گفت: قهرمان به دست قهرمان خلق می‌شود و ما در حال حاضر دیگر قهرمانی نداریم که بخواهد برای سینما قهرمان سازی کند. هستند قهرمان هایی که بر فرش قرمز های پوشالی قدم می‌گذارند اما این ها فقط قهرمان رانت، پول، و ثروت هستند ولی قهرمان دراماتیک نیستند که بخواهند قهرمان نمایشی خلق کنند .

منبع: برنا

405500