با خطرناک‌ترین ویروس‌های جهان آشنا شوید

ده ویروس خطرناک در دنیا وجود دارد که میزان مرگ و میر بیشتری از کرونا دارند.
تصویر با خطرناک‌ترین ویروس‌های جهان آشنا شوید

به گزارش سایت خبری پرسون، دو سال از همه گیری کرونا در جهان می گذرد. ویروسی مرگبار با میزان انتقال بالا بین مردم. این بیماری از زمان آغاز همه گیری تاکنون جهش های فراوانی داشته که هرکدام از آنها ویژگی های متفاوتی با یکدیگر داشتند. اما کرونا تنها ویروس خطرناک و مرگبار دنیا نبوده و نیست.

در ادامه این گزارش با 10 ویروس خطرناک که عامل ابتلا و مرگ مردم در سراسر دنیا بوده،‌ آشنا می شوید:

تب دنگی

تب دنگی یک تهدید دائمی برای انسان هاست. دنگی که توسط پشه ها منتقل می شود و سالانه بین 50 تا 100 میلیون نفر را در کشورهایی مانند تایلند و هند بیمار می کند. اما 2 میلیارد نفری که در مناطقی زندگی می کنند بیشتر در معرض خطر تب دنگی هستند.

ویروس جنگلی کیاسانور (KFD)

دانشمندان ویروس کیاسانور جنگلی (KFD) را در جنگل‌های سواحل جنوب غربی هند در سال 1955 کشف کردند. این ویروس توسط کنه‌ها منتقل می‌شود، اما دانشمندان می‌گویند که تعیین ناقلان آن دشوار است. فرض بر این است که موش ها، پرندگان و گرازها نیز می توانند میزبان این ویروس باشند. افراد آلوده به این ویروس از تب بالا، سردرد شدید و درد عضلانی رنج می برند.

ویروس ماچوپو

این ویروس با تب خونریزی دهنده بولیوی که به عنوان تیفوس سیاه نیز شناخته می شود، مرتبط است. عفونت باعث تب بالا و خونریزی شدید می شود. این ویروس می تواند از انسان به انسان دیگر منتقل شود و اغلب جوندگان حامل آن هستند.

تب کریمه کنگو

تب کریمه کنگو توسط کنه ها منتقل می شود و از نظر روشی شبیه به ویروس ابولا و ماربورگ است. در روزهای اول عفونت، خونریزی هایی به اندازه پین ​​در صورت، دهان و حلق ظاهر می شود.

ویروس جونین

ویروس جونین با تب هموراژیک آرژانتینی مرتبط است. افراد آلوده به این ویروس از التهاب بافتی، سپسیس و خونریزی پوستی رنج می برند. مشکل این است که علائم به قدری رایج به نظر می رسد که بیماری در مراحل اولیه به ندرت شناسایی می شود.

ویروس لاسا

یک پرستار در نیجریه اولین فردی بود که به ویروس لاسا مبتلا شد. این ویروس توسط جوندگان منتقل می شود. موارد ممکن است آندمیک باشند، به این معنی که ویروس در یک منطقه خاص مانند غرب آفریقا تکثیر می شود و می تواند در هر زمانی دوباره در آنجا ظاهر شود. دانشمندان تصور می کنند که 15 درصد از جوندگان در غرب آفریقا حامل این ویروس هستند.

ویروس آنفولانزای پرندگان

گونه های مختلف آنفولانزای پرندگان به طور منظم باعث ایجاد بیماری می شوند و میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به این ویروس 70 درصد است. اما در واقع خطر ابتلا به سویه H5N1، یکی از شناخته شده ترین نوع، بسیار کم است. انسان فقط از طریق تماس مستقیم با طیور به این ویروس مبتلا می شود.

هانتا ویروس

هانتا ویروس انواع مختلفی از ویروس ها را توصیف می کند. این نام از رودخانه ای گرفته شده که تصور می شد سربازان آمریکایی برای اولین بار در طول جنگ کره در سال 1950 به آن آلوده شده اند. علائم این ویروس شامل بیماری ریوی، تب و نارسایی کلیه است.

ابولا

پنج گونه از ویروس ابولا با اسامی مختلف وجود دارد،‌مانند زئیر، سودان، جنگل تای، بوندیبوگیو و رستون. ابولا زئیری با نرخ مرگ و میر 90 درصد مرگبارترین نوع ازین ویروس است. این سویه ای است که در حال حاضر در گینه، سیرالئون و لیبریا و فراتر از آن گسترش یافته است. دانشمندان می گویند روباه های پرنده احتمالا ویروس ابولا زئیر را وارد شهرها کرده اند.

ویروس ماربورگ

خطرناک ترین ویروس، ویروس ماربورگ است. نام آن برگرفته از یک شهر کوچک و ایده آل در رودخانه لان است. این ویروس تب خونریزی دهنده است و مانند ابولا، باعث تشنج و خونریزی غشاهای مخاطی، پوست و اندام ها می شود. میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به این ویروس 90 درصد ثبت شده است.

منبع: فارس

405318